toelating basisschool

  • ZZ

    Beste, je kunt er niks aan doen als je kind (nog) niet zindelijk is op die leeftijd! Dan moet je niet voor deze groep gaan staan! Over het algemeen is dit ‘probleem’ in groep 3/4 niet meer aan de orde. Ga die dan lekker les geven ipv te ‘ vallen’ over het feit dat er kleuters zijn die ‘het’ nog in hun broek doen!

    Nu maar hopen dat er geen aanmelding komt voor je huidige klasje van een kleuter die nog niet zindelijk is! Of zou het een ‘stedelijk’ probleem zijn?!

  • M Lavell

    Welke problemen dan? U bent niet verplicht om informatie over uw kind te verstrekken, behalve die informatie die bij wet verplicht is. Dat is bijvoorbeeld de identiteit (naam, geboortedatum, adres). Veel meer hoeft niet.

    Zeker niet als dat ertoe kan leiden dat het kind anders behandeld gaat worden of uitgesloten wordt van onderwijs.

    Vergelijk het met een sollicitatieprocedure of een verzekeringsaanvraag. Die willen ook wel alles van je weten. Maar dat hoef je niet te vertellen.

    Ik ben benieuwd wat u niet vertelt heeft waardoor u ‘problemen’ kreeg. Ik vermoed dat dat een staaltje intimidatie is.

  • sandra

    Zindelijk worden vooral een pedagogisch proces en minder een urologisch proces.

    Enkele uitspraken:

    -De meeste kinderen van vier jaar zijn zindelijk.

    -Een kind leert zindelijk te worden in de relatie tot zijn ouders/verzorgers

    zie : http://www.ouders.nl/psycho/lpsy0109.htm

    Pas vanaf zijn derde tot vierde jaar zal je kind ook pas echt zindelijk zijn

    http://www.toly.info/nd/zindelijk/wanneer.htm

    Zo kunnen we nog een tijd doorgaan en steeds zal blijken dat de MEESTE kinderen aan het begin van de basisschooltijd zindelijk kunnen zijn en dat het vooral een pedagogische aangelegenheid is.

    Voor ons in het onderwijs gaat het alleen om het overdag zindelijk zijn!

  • M Lavell

    Ik begrijp niet waarom je verbaasd bent over drie niet zindelijke kinderen in groep 1/2.

    Het percentage van niet (helemaal) zindelijke kinderen van die leeftijd ligt tussen 10 en 25%.

    Ook voor jou: lees users.pandora.be/voorzitter.urobel/the1.pdf

    Heb je dat op de Pabo niet geleerd dan?

    Dat de school dit probleem vervolgens volledig bij de leerkracht laat is een kwestie van slecht beleid. Daar kunnen die kleuters (en de ouders) niet zoveel aan doen.

  • sandra

    Zindelijk worden vooral een pedagogisch proces en minder een urologisch proces.

    Enkele uitspraken:

    -De meeste kinderen van vier jaar zijn zindelijk.

    -Een kind leert zindelijk te worden in de relatie tot zijn ouders/verzorgers

    zie : www.ouders.nl/psycho/lpsy0109.htm

    Pas vanaf zijn derde tot vierde jaar zal je kind ook pas echt zindelijk zijn

    www.toly.info/nd/zindelijk/wanneer.htm

    Zo kunnen we nog een tijd doorgaan en steeds zal blijken dat de MEESTE kinderen aan het begin van de basisschooltijd zindelijk kunnen zijn en dat het vooral een pedagogische aangelegenheid is.

    Voor ons in het onderwijs gaat het alleen om het overdag zindelijk zijn!

  • M Lavell

    Ik snap dat dat wat ik schrijf nieuw voor u is, maar neem er even kennis van en laat het tot u doordringen. Dan zult u zien dat wat ik zeg en de links die u geeft, helemaal niet in tegenspraak met elkaar zijn.

    De meeste kinderen zijn zindelijk met 4 jaar is een algemeenheid die voor vanalles opgaat. De meeste kinderen krijgen tandjes vanaf een maand of zes. Toch kun je dat niet trainen.

    Deze link

    www.toly.info/nd/zindelijk/wanneer.htm geeft bovendien als eerste voorwaarde

    “Hij moet lichamelijk in staat zijn zijn plas of poep op te houden en zijn blaas moet groot genoeg zijn om minstens twee uur zijn plas op te houden.”

    Dat is biologie. Geen psychologie of pedagogiek.

    De Ouders Online link zegt "15% van de vijfjarigen is nog niet helemaal zindelijk overdag of ‘s nachts.’

    Ook dat komt overeen met wat er in die urologische link staat. Dat betekent dat er in elke kleuterklas een aantal leerlingen zitten die nog niet (helemaal) zindelijk zijn. Dat is heel gewoon. Net zo gewoon als kindjes die pas met 11 maanden tandjes krijgen.

  • M Lavell

    Ook nog maar een keer.

    Uw conclusie uit de links die u trekt is onjuist. U leest wat u wilt lezen zonder na te denken.

    Lees sers.pandora.be/voorzitter.urobel/the1.pdf en vergelijk met die links.

    Pedagogiek komt na biologie.

  • zita

    Beste Sandra,

    Wat had ik dan gemoeten met mijn zoon? Thuis houden tot hij zindelijk was?

    Vanaf 5 jaar zijn kinderen leerplichtig, dus thuis houden is niet mogelijk.

    In groep 7 was hij pas volledig zindelijk overdag ( 's nachts was hij al vanaf zijn derde zindelijk). Hij heeft PDD-nos en bij hem lag het probleem bij zijn concentratie. Zodra hij zich goed concentreerde op b.v. zijn schoolwerk, lukte het hem niet om tegelijk op zijn blaas te letten. Dan liet hij dus alles lopen.

    Beloningssystemen, op vaste tijden naar het toilet sturen, het hielp allemaal niet. In groep 7 is het uiteindelijk vanzelf goed gekomen.

    Groetjes van Zita

  • sandra

    Ik snap dat dat wat ik schrijf nieuw voor u is, maar logisch denken is niet uw sterke kant, want ik merk dat wat ik schrijf u niet op u in laat werken en dan wordt het moeilijk communiceren want dan blijft u herhalen wat u zegt en dat is wat anders dan communiceren. Zinloos dus.

  • M Lavell

    Heeft u die link al gelezen?

    Is belangrijk hoor, want het gaat niet alleen over zindelijk worden, maar ook over genoeg drinken op school en voldoende vaak kunnen (mogen) plassen. Er zijn veel scholen waar dat niet goed geregeld is en dat is erg want daar ontstaan urologische problemen uit.

    Het is dus zaak dat u uw gedrag aanpast aan de kinderen. Ik neem aan dat dat ook de bedoeling is van school en de leerkrachten. Of wilt u met alle geweld uw eigen gelijk vasthouden, desnoods ten koste van de kinderen?