toelating basisschool

  • Rebekka

    hahahahahahahaha…

    dan ook maar de luier-moeder :D

  • M Lavell

    “Ik vind persoonlijk dat de leerkracht gelijk heeft als deze zegt ik verschoon geen kinderen, mits ze nog geen 5 zijn (niet leerplichtig). Waar houdt het op, wat doe je wel en wat niet? Elk kind ontluizen moet de leerkracht dat dan ook doen?”

    De opdracht die scholen krijgen is totaal gedurende de uren dat kinderen naar school gaan. Daar hoort alles bij dat bij kinderen hoort. Ook naar de dokter gaan als dat acuut noodzakelijk blijkt.

    Ook luizenpreventie en dus ook luizenbestrijding (ter voorkoming van besmetting van de rest van de kinderen) als de ouders niet bereikbaar zijn.

    Het is niet verboden om met de ouders een oplossing te zoeken. Is een van de ouders in de buurt van de school, dan zou je kunnen overleggen of die ouder in de gelegenheid is om in de pauzes langs te komen om het kind te verschonen. Dat zou mooi zijn. Maar gezien de toenemende arbeidsplichten en mantelzorg, is dat niet automatisch mogelijk. Wat er ook gebeurt, het is aan de school om te zorgen dat het kind er niet de dupe van is.

    Hoe de school dat met het personeel regelt, is een zaak van de school. Het is niet aan individuele leerkrachten om hun taken te bepalen en te beperken. Ik heb geen bezwaren tegen een school die een klassenassistent aanstelt voor dit soort werk. Het gaat er niet om wie het doet, maar dat het gebeurt.

    Diezelfde plicht rust bij de kinderafdeling van een ziekenhuis. Stel je voor dat je kind daar ligt en dat je gebeld wordt dat je het maar weer moet komen halen omdat het in het bed plast of luizen heeft.

  • Rebekka

    precies… zet het kind centraal en zoek samen een oplossing… Trek de lijn tussen wat je wel moet en wat je niet moet zo strak. Ga in gesprek en zorg er samen voor dat alles een haalbare kaart wordt. Waar iedereen zich in kan vinden.

    Ouders nemen ook wel eens dingen uit handen van een leerkracht… OC??? Ik weet niet hoe dat op een school zit, maar bij ons op de peuterspeelzaal is een OC verplicht, maar een ouder is niet verplicht om in een OC te gaan…

    Schoolreisjes, en uitjes, leesmoeders.. hulpouders… allemaal niet verplicht. En dit hoeft ook weer geen verplichtingen mee te brengen voor een leerkracht, maar ga toch lekker samen kijken wat haalbaar is… En dat is in elke situatie weer anders…Als er 10 niet zindelijke kinderen zijn is het totaal beeld anders, dan als er maar 1 is. om maar een voorbeeld te bedenken…

  • jk

    Je kunt alles wel op de letter van de wet gaan bekijken maar er is ook nog zo iets als je (on)prettig voelen bij iets.

    Het idee dat mijn kinderen altijd kleding aan hebben als ze in school zijn vind ik een prettig idee, er gebeuren de meest idiote dingen tegenwoordig.

    Zo zou ik ook geen leerkracht op willen zadelen met een onzindelijk kind, leerkrachten zijn er om les te geven. Dat ze tegenwoordig al heel veel ouderlijke taken over moeten nemen vind ik een doorn in het oog. Nog even en mensen moeten een diploma hebben om ouder te mogen worden.

    Je hoort tegenwoordig bijna dagelijks dat ouders taken niet goed doen en dat de school dit maar op moet knappen, mag ik alsjeblieft mijn eigen waarden en normen uitdragen aan mijn kinderen?

    Als je kind nog niet zindelijk is en de leeftijd van 5 jaar nog niet heeft bereikt dan vind ik dat je als ouder een oplossing moet bedenken b.v. alleen de middag naar school of eerlijk met de juf overleggen hoe zij er over denkt.

    Ik heb met mijn kinderen wel gemerkt dat verschillende juffen daar een hele eigen kijk op kunnen hebben.

    De kleuterjuf van mijn kinderen hielp geen kinderen op het toilet, ritste geen jassen dicht, snoot geen neuzen, strikte geen veters, enz. enz.

    De juf van groep 4 was heel lief en hielp kinderen die het niet konden gewoon, het kwam best nog vaak voor dat kinderen nog geen veters konden strikken. Zij had het standpunt als ze zover zijn dan lukt het ineens.

    Ik weet uit eigen ervaring ook dat wat er ook in de wet staat, op school geldt die niet.

    Het lijkt erop dat school haar eigen wetten maakt en boven DE wet staat.

    De enige manier om recht te krijgen is dan via de rechter, daar begint bijna niemand aan want al sta je in je gelijk en krijg je het ook dan nog ben je van school afhankelijk of ze het ook echt tot uitvoer brengen.

  • Rebekka

    klopt helemaal wat je schrijft. Een school mag volgens de Nederlandse wet haar eigen beleid maken… Die staat dus idd (bijna) boven de nederlandse wet.

    Als je naar de rechter stapt dan kun je in uitzonderlijke situaties wel je gelijk krijgen, maar de toon is dan gezet…. Als je bij elke situatie dan vervolgend naar de rechter moet stappen… tja….. De vraag is dan wie erbij gebaad is… het kind niet in ieder geval…

    (ik overweeg zelf om nu alsnog naar de rechter te stappen voor wat er gebeurd is 2 jaar geleden… zie een paar topics hiervoor. Toender tijd was ik er ook mee bezig, maar het werd me toen afgeraden omdat mijn zoon daar dan absoluut geen baad bij had. Ik zou het overigens toen wel gewonnen hebben…. En dit was dan ook weer de grote angst van school)

  • ilona

    mijn kleinzoon was toen hij drie was druk en anders zei mijn dochter dus jk schreef:

    >

    > Beste Petra

    > Het is een hele lijst geworden van mensen die over elkaar

    > heen rollen om uit te maken wie gelijk heeft.

    > Ik denk persoonlijk dat jij daar weinig aan hebt.

    > Als je het zelf een probleem vindt doe je kinderen dan alleen

    > de middag naar school, dat is maar 2 uurtjes je kan dan zelf

    > kiezen of je ze wel of geen luier aan

    > doet. Een luier houd het makkelijk 2 uurtjes vol zonder door

    > te lekken, je kan ook voor een trainer kiezen en aan de juf

    > vragen of ze de kinderen na een uurtje even naar het toilet

    > wil sturen.

    > Bij mijn kinderen op school ging er een 2de groeper mee met

    > de nieuwe kindjes.

    > Ze zullen ongetwijfelt vragen waarom de kinderen alleen de

    > middag komen, vertel eerlijk dat ze nog niet zindelijk zijn

    > en wacht de reactie van de juf af misschien doet zij er

    > helemaal niet moeilijk over.

    > Nu nog iets over zindelijkheidstraining, met een luier of

    > trainer blijft een kind redelijk droog, het geeft een heel

    > ander gevoel dan een nat onderbroekje.

    > Een nat onderbroekje gaat koud aanvoelen terwijl een luier

    > juist gaat broeien als hij nat is.

    > Het is dus beter om je kinderen geen luier meer aan te doen

    > en ze desnoods even rond te laten lopen in een nat broekje

    > zodat ze goed voelen dat het niet prettig is.

    > Een kind wordt sneller zindelijk als het zelf vies is van

    > zijn onzindelijkheid.

    > Als je vloerbedekking hebt in je kamer dan wordt het lastiger

    > oefen dan op een vast tijdstip in een kamer (slaapkamer,

    > keuken of tuin) en hou het vol totdat je een succesje hebt

    > bereikt en vertel je kinderen dat als ze het steeds zo goed

    > doen ze dan ook in de ochtend naar school mogen net als de

    > andere kindjes.

    > Ik ga er wel van uit dat de kinderen verder geen medische

    > problemen hebben waardoor ze onzindelijk zijn dan heb je de

    > huisarts nodig.

    > Succes, ik hoop dat het je snel lukt scheelt je ook een boel

    > geld geen luiers meer.