toelating basisschool

  • M Lavell

    “U weet echt niet hoe het er in groep 1 en 2 aan toe gaat. Daar sta je alleen voor de groep en daar is geen PAUZE. ”

    Alleen voor de klas zou nog kunnen (hoewel dat op de meeste scholen niet zo is, duobaan), maar geen pauze. Toe nou. Reageer nou eens serieus.

  • Sandra

    Uw doorvraag geeft nogmaals overduidelijk aan dat u niet weet hoe het toegaat in groep 1 en 2 en dat er geen sprake van pauze is zoals in groep 3 t/m 8. Die doorvraag toont aan dat u niets weet van de huidige praktijk in het onderwijs.

  • jk

    Beste Petra

    Het is een hele lijst geworden van mensen die over elkaar heen rollen om uit te maken wie gelijk heeft.

    Ik denk persoonlijk dat jij daar weinig aan hebt.

    Als je het zelf een probleem vindt doe je kinderen dan alleen de middag naar school, dat is maar 2 uurtjes je kan dan zelf kiezen of je ze wel of geen luier aan

    doet. Een luier houd het makkelijk 2 uurtjes vol zonder door te lekken, je kan ook voor een trainer kiezen en aan de juf vragen of ze de kinderen na een uurtje even naar het toilet wil sturen.

    Bij mijn kinderen op school ging er een 2de groeper mee met de nieuwe kindjes.

    Ze zullen ongetwijfelt vragen waarom de kinderen alleen de middag komen, vertel eerlijk dat ze nog niet zindelijk zijn en wacht de reactie van de juf af misschien doet zij er helemaal niet moeilijk over.

    Nu nog iets over zindelijkheidstraining, met een luier of trainer blijft een kind redelijk droog, het geeft een heel ander gevoel dan een nat onderbroekje.

    Een nat onderbroekje gaat koud aanvoelen terwijl een luier juist gaat broeien als hij nat is.

    Het is dus beter om je kinderen geen luier meer aan te doen en ze desnoods even rond te laten lopen in een nat broekje zodat ze goed voelen dat het niet prettig is.

    Een kind wordt sneller zindelijk als het zelf vies is van zijn onzindelijkheid.

    Als je vloerbedekking hebt in je kamer dan wordt het lastiger oefen dan op een vast tijdstip in een kamer (slaapkamer, keuken of tuin) en hou het vol totdat je een succesje hebt bereikt en vertel je kinderen dat als ze het steeds zo goed doen ze dan ook in de ochtend naar school mogen net als de andere kindjes.

    Ik ga er wel van uit dat de kinderen verder geen medische problemen hebben waardoor ze onzindelijk zijn dan heb je de huisarts nodig.

    Succes, ik hoop dat het je snel lukt scheelt je ook een boel geld geen luiers meer.

  • Rebekka

    eerlijkheid duurt het langst… als het uitkomt kan het altijd tegen je gebruikt worden… en dan heb je wel een probleem… alleen al dat je dan gelijk niet op goede voet staat met school. Ik vind het heel belangrijk om op goede voet te staan met school en op die manier het kind centraal te laten staan. Als je begint met liegen zet je je als ouder direct lijnrecht tegenover de school…

  • M Lavell

    Ja, maar wat is eerlijk?

    Eerlijk is bijvoorbeeld dat je de rechten die je hebt ook gegund worden. Het is niet eerlijk als het feit dat je van dat recht gebruik maakt tegen je gebruikt wordt. Dat mag ook helemaal niet.

    Iets niet zeggen is trouwens niet hetzelfde als liegen.

  • Sandra

    Lavell stelt:

    ……En nu je zorgen: Ik zou als ik jou was niets over de onzindelijkheid zeggen. Doe ze naar school en zeg dat de onzindelijkheid een terugval is die samenhangt met het naar school gaan……..

    Als dat geen liegen is.

    Lavell vervolgt:

    ….De praktijk is dat de meeste kinderen als ze al niet zindelijk zijn, het op school binnen enkele weken (of zelfs dagen) worden.

    Waarom kon dit dan ook al niet gerealiseerd zijn voordat het kind naar school ging en wel als het enkele dagen op school is. Dus is het geen urologie, maar pedagogiek. Eerst beweert Lavell dat het niet zo vanzelfsprekend is dat 4-jarigen zindelijk zijn en nu wordt het opeens binnen enkele dagen zindelijk.

    Let op: er staat: de meeste kinderen.

    Wat een inconsistente logica!

  • Rebekka

    het niet benoemen is een twijfel geval… zeggen dat het een terugval is, dat is wel liegen natuurlijk….

    Net als een school geen ouders over 1 kam mogen scheren, vind ik dat dit andersom ook niet goed is… Ik vind dat je uit moet gaan van het positieve, en dat je een andere leerkracht als bijv. Sandra treft.

    Volgensmij valt het in de praktijk ook best wel mee, hoe een school op niet zindelijkheid reageerd…. Wat er al eerder geschreven is (door jou geloof ik) Het hoeft niet veel extra werk met zich mee te brengen. Ik denk als je je vriendelijk en meewerkend opsteld, dat je dat eerder terug kan verwachten…

    (je oogst meestal wat je zaait)

    (ben trots op mezelf dat ondanks dat ik zoveel rottigheid heb meegemaakt op school, nog steeds zo positief kan zijn, hihi)

  • M Lavell

    Er zijn twee verschillende dingen aan de hand.

    Het eerste is dat zindelijkheid plotseling komt. Het is niet een kwestie van steeds minder in je broek plassen en vaker op het potje, maar voortaan vooral op de pot plassen. Het grote verschil doet zich voor in een dag.

    Nadeel: Er kan een terugval komen.

    Je kunt niet weten of je kind volgende maand of volgende week zindelijk zal zijn. Je kunt dus ook niet weten of het niet zindelijk zal zijn.

    Het tweede ding is dat vooraf zeggen dat je kind niet zindelijk is, je op paniek van de school kan komen te staat. Zie de reakties van Sandra en nee, dat is niet ongewoon. Veel scholen/leerkrachten maken daar problemen van. Dat ze dat doen is niet eerlijk.

    Vergelijk het met zwangerschap en een sollicitatiegesprek. Je hoeft niet te vertellen dat je zwanger bent. Je kunt op je vingers natellen dat je niet wordt aangenomen als je het wel vertelt en dat is oneerlijk. Daarom hoef je het niet te vertellen.

    Ik snap wel dat je het liefst alles zou willen kunnen vertellen wat je op je hart hebt en dat je er volledig op zou willen vertrouwen dat dat niet tegen je gebruikt wordt, maar de realiteit is anders.

    Je benadeelt de school niet als je zegt dat het om een terugval gaat. Dat komt voor namelijk. Dus of het in jouw geval nu waar is of niet, levert de school geen extra nadeel op.

  • jk

    Vergelijk het met zwangerschap en een sollicitatiegesprek. Je hoeft niet te vertellen dat je zwanger bent. Je kunt op je vingers natellen dat je niet wordt aangenomen als je het wel vertelt en dat is oneerlijk. Daarom hoef je het niet te vertellen.

    ##################################################################

    Je hoeft het niet te vertellen maar ik vind het bijzonder lullig als je het niet doet!

    De groentenboer op de hoek die het met 1 mens personeel moet doen die benadeel je behoorlijk in zo'n geval. Ook de multinational benadeel je maar die kan het wat beter hebben.

    Ik denk dat de grootste fout die jullie maken in deze discussie is dat je het maar van een kant bekijkt. De ouder bekijkt het vanuit zijn/haar recht en positie en de leerkracht ( Sandra) denkt alleen aan haar positie omdat deze 2 lijnrecht tegenover elkaar staan kom je nooit tot een eensluidende mening.

    Ik vind persoonlijk dat de leerkracht gelijk heeft als deze zegt ik verschoon geen kinderen, mits ze nog geen 5 zijn (niet leerplichtig). Waar houdt het op, wat doe je wel en wat niet? Elk kind ontluizen moet de leerkracht dat dan ook doen?

    Netjes de billen afvegen, kunnen veel 4 jarigen ook nog niet goed.

    Zodra kinderen leerplichtig zijn en er geen reden is voor speciaal onderwijs dan moet de school zorgen voor een passende oplossing.

    Ik denk ook dat als kinderen voor hun 4de nog niet zindelijk zijn en medisch gezien er geen oorzaak is dat het dan een kwestie is van consequent doortrainen en niet dan wel en als je het druk hebt even niet want dat werkt niet.

    Ik kan me ook voorstellen dat als je vier kinderen hebt en dan 2 onder de 4 dat het ook heel moeilijk is om dit zo consequent te doen, ik zou er weet ik zeker moeite mee hebben.

  • Caro

    In navolging van de lees-ouder en de luis-ouder een bilafveeg-ouder!! Waar zouden we zijn zonder de (hulp) ouders!! Hé Sandra??!