toelating basisschool

  • Rebekka

    Dus????

    Een kind hoeft niet te voldoen aan de leerplicht??? MOet maar een kdc bezoeken als hij nog niet zindelijk is?

    Nogmaals, veel kinderen zijn ondanks intensieve zindelijkheidstraining nog niet zindelijk op de leeftijd van leerplicht.

    Er ligt zeker ook een verantwoordelijkheid thuis, maar de houding die jij aan neemt is voor mij dezelfde houding als de ouders die niets met hun kind thuis doen. Je hebt een verantwoordelijkheid als school, zonder daarmee verantwoordelijkheide over te nemen.

    Staat er in de BIO dat de juf een jas dicht moet doen als het een kind niet lukt om zelf de rits dicht te ritsen, of staat er in de BIO dat je juf dat broeksknoopje dicht moet doen, na het plassen? pff ik hoop toch dat de juffen (of meesters) van mijn kinderen zich toch anders opstellen…

    De zindelijkheidstraining waar je overigens aan kunt denken als een kind al 4 of 5 is, is proberen het kind klokzindelijk te maken… dus op vaste tijden naar de wc sturen… tjonge, dat is toch niet zo intensief voor een juf of meester… even in de gaten houden of een kind naar de wc gaat. Luierbroekje aan, die kunnen ze op die leeftijd zelf naar beneden doen en weer om hoog, en voila…

  • Rebekka

    ow en nog een weetje:

    Als je te vroeg met zindelijkheidtraining begint, dus te enthousiast ben, dan duurt het langer voor een kind zindelijk wordt. Het gaat het kind dat tegenstaan.

    Te vroeg is het als het kind er lichamelijk en/of emotioneel nog niet aan toe is en je begint er wel mee….

    Je kunt de zindelijkheids training dan het beste een paar weken of zelfs maanden laten liggen en het daarna opnieuw oppakken… Dan is een kind het snelst zindelijk

  • petra kroos

    Wat houdt die begeleiding dan in?

  • Rebekka

    volgensmij gaat dat via de huisarts. Daar zou je contact mee moeten opnemen…

    Ik ken verhalen dat kinderen pas met 6 jaar werden geholpen, misschien is dat veranderd…

  • Marjon

    Hier ben ik het helemaal mee eens. Het zou voor de kinderen erg naar zijn als een leerkracht er halvewege de dag erachter komt dat ze luiers dragen.

    Ga je voor het eerst naar school en dan reageert de juf/meester vreemd omdat je een luier draagt. Ze mogen dan vier zijn maar niet gek…..

  • Pat

    Wie in deze discussie ook gelijk heeft(ik ben bang niemand), feit is dat je als je tot een minderheid behoort, of je nu ADHD, autistisch, hoogbegaafd, niet-zindelijk….bent, altijd en overal, waar ter wereld ook, als een probleemgeval zult beschouwd worden. Een systeem is nu eenmaal niet bestand tegen gevallen van uitzondering omdat een systeem steeds opgezet wordt om de gulden middenweg, waartoe de meesten behoren, te bewandelen.

    Door de complexiteit van de wetten en regeltjes zal het steeds moeilijker worden, als je tot een van de uitzonderingsgroepen behoort, om tot je recht te komen. Het systeem leert immers van de noodoplossingen die mensen aanwenden. Zo worden steeds meer achterdeurtjes gesloten en blijven steeds meer mensen, kinderen in dit geval, verstoken van dezelfde kansen als hun ´normale´leeftijdsgenootjes.

    Vraag is waar dit zal eindigen.

    Pat

  • Sarine

    Ik reageer hier maar niet op, U bent wel heel snel beledigd.

    En Uw vergelijking met gedrag in het verkeer met het zindelijk worden is appels met peren vergelijken…..slaat nergens op.

    Ik weet niet welk vak U uitoefent Ik hoop dat het niet in direct contact met mensen is) maar U moet ook nog heel veel leren qua communicatie en discussietechniek.

    Waarom niet discussieren maar direct zo denigrerend oordelen!

    En voor verdere communicatie…doe geen moeite, dat doe ik ook niet.

    Sarine Wolken.

  • Marjon

    Ik vind dat je als ouder wel eerlijk kunt zijn tegenover de leerkracht. Met een goed gesprek kom je gewoon veel verder. Ik geloof dat meneer/mevrouw ‘Sorry’ dat aan Petra duidelijk wil maken. Daar ben ik het mee eens!

    Ik vind de vergelijking van zindelijkheid met ADHD, autisme of hoogbegaafd zijn een beetje vreemd en niet vergelijkbaar. Ik geloof niet dat deze kinderen een lichamelijk een probleem hebben, als ik het verhaal van Petra zo lees.

  • zita

    Hoi Pat,

    Mooi omschreven.

    Helaas heb je gelijk met wat je schrijft.

    Waar het zal eindigen…. ik weet het niet. Maar het is geen goede ontwikkeling.

    Groetjes van Zita

  • ZZ

    een kind kan dan wel zindelijk zijn met drie jaar, het hoeft dan nog niet zijn kont af te kunnen vegen want dát vergt weer heel andere technieken. Ik ben om die reden naar school geroepen toen mijn kleuter daar zijn behoefte had gedaan.(netjes op het toilet wel te verstaan)