toelating basisschool

  • Rebekka

    persoonlijk ben ik ook voorstander van eerlijkheid…

    maar:“Het tragische van de benadering in deze discussie is dat men het probleem bij de school legt en uiteindelijk het kind benadeelt, want het heeft in 95% van de gevallen te maken met verwaarlozing, uitgezonderd enkele speciale gevallen.”

    Het is heel gemakkelijk om een probleem van zindelijkheid bij thuis te leggen… volgensmij is het het probleem van het kind! en dat kind zit OOK op school. Dit is een schoolklimaat wat voor mijn gevoel echt veranderd MOET worden… (en ook langzaam zal veranderen, volgensmij) Laten we alsjeblieft het kind centraal zetten. En daaromheen alle partijdn en hun belangen behartigen. Niet die afschuiverij….

    Verder vind ik het heel dom en kortzichtig om gelijk te benoemen dat waarschijnlijk het nog niet zindelijk zijn van een kind te maken heeft met verwaarlozing. Wat een uitgangspunt zeg! dieptriest. Nogmaals, kijk eerst naar het kind en maak geen beleid op wat je denkt wat misschien wel in de meeste gevallen zo zo zijn… Dat is natuurlijk gebaseerd op lucht.

    Hoe zal petra koos zich nu voelen denk jij????

  • sorry

    Als ik een tip mag geven, houd geen informatie voor de school achter. Wij hebben dat ook gedaan, maar hebben daar heel veel problemen mee gehad en worden nog steeds niet vertrouwd. Ze komen er toch een keer achter. Kon ik dat maar terugdraaien.

  • bestuurslid

    Er wordt gesteld:

    ……..Laten we alsjeblieft het kind centraal zetten….

    waarom doen we wel aan verkeersopvoeding en niet aan zindelijkheidstraining?

    Nogmaals er zijn enkele gevallen waarin er een oplossing gezocht zal worden voor het zindelijkheidsprobleem. Op onze 63 scholen gaat dat om 4 gevallen. Die oplossingen zijn er nu ook. Maar bij de intake meldt meer dan 10% van de ouders dat hun kind niet zindelijk is en als we stellen dat ze dan niet kunnen komen blijkt in een keer dat de meeste kinderen binnen een maand zindelijk zijn net zoals je ze geleerd hebt uit te kijken bij het oversteken.

    Wie het kind centraal stelt, doet aan zindelijkheidstraining!

  • Rebekka

    okee… meneer of mevrouw die zelfs het lef niet heeft om zijn of haar naam niet te noemen…

    “'t Is goed dat u een uroloog bent in opleiding, want u moet nog veel leren. Vanuit de ontwikkelingspsychologie weten we dat kinderen over het algemeen zindelijk kunnen zijn als ze 3 jaar zijn.”

    Ontwikkelingspsychologie? niet praten over dingen waar je geen verstand van hebt…

    als eerste: leg de term “over het algemeen” eens uit? Dat betekend namelijk… niet elk kind….

    ten tweede: een kind groeit NOOIT volgens het boekje op… Een valkuil voor een beginner…

    Ten derde: tuurlijk moet je zindelijkheidtraining geven, maar als een kind er lichamelijk of emotioneel simpelweg niet aan toe is, dan zal het niet slagen… het is niet heel uitzonderlijk dat een kind van nog geen 4 er nog niet aan toe is… gebeurd echt vaker en dan heeft het echt niet te maken met slechte opvoeding…

    Om aan te sluiten op jouw voorbeeld: je kan verkeerstraining geven wat je wilt, maar een kind van 2 zal absoluut niet volledig verkeersveilig zijn, simpelweg omdat dit kind daar nog niet aan toe is….

    Vind dit wat je schrijft ronduit beledigend voor ouders van kinderen die nog niet zindelijk zijn.

    tjee wat een onkunde….

  • moeder

    Ik ben het met u eens dat kinderen in de meeste gevallen zindelijk kunnen zijn als ze drie jaar zijn. Bij onze oudste (bijna 4) is dat nog niet gelukt en daar worden we ook bij begeleid. Wat doen ze op jullie scholen als we aantonen dat we alles al gedaan hebben?

  • petra kroos

    Ik doe ook aan zindelijkheidstraining.Ik heb een potje en zo'n toiletbrilverkleiner.Ik vraag de kinderen steeds of ze moeten plassen en poepen,dit doen ze dan wel ,maar als ik ze zo'n broekje voor ongelukjes aandoe dan hebben ze even later toch weer geplast of gepoept in het broekje.Ik verwaarloos mijn kinderen beslist niet!De reden dat ik het dus niet durf aan te kaarten bij de school is omdat ik bang ben dat ze precies zoals u gaan reageren.

  • Rebekka

    Ja tuurlijk… helemaal mee eens….

    MAAR je kunt niet stellen dat als een kind niet zindelijk is, dat hij dan geen zindelijkheidstraining krijgt. Dat is waar ik over val.

    Daarnaast… als je een kind zindelijkheidstraining wil geven, moet school daar ook aan meewerken, wil je het snelst resultaat hebben…. Ik heb heel wat verschillende trainingen gegeven. (beroepsmatig) ik ken eigenlijk geen enkele training waarbij er bijv een uurtje “les” gegeven wordt. De trainingsvormen die ik ken duren allemaal heel de dag door… en daar moet je dus voor samen werken als school en thuis front…. dus het kind centraal zetten… en niet zeuren waar de verantwoordelijkheiden liggen. (geld voor zowel ouders als school hoor!)

    gr.

  • Rebekka

    trek het nietaan hoor… tis ook echt onzin dat het jouw schuld is…

    Mijn ervaring is hoe opener je bent met school, je zorg uitspreek, maar ook evt advies vraagt, gewoon hele open communicatie, dat je meestal echt wel geholpen wordt. Daarnaast krijgt school dan een goed inzicht dat je helemaal je kinderen niet verwaarloost.

    (en ik ken erover meepraten, want ik heb een kind waarvan de problemen nog veel groter zijn. echt, open communicatie is het toverwoord! )

  • bestuurslid_MT

    Als u meldt bij de intake dat uw kind niet zindelijk is dan neemt de ib-er contact op met de hulpverlener. Dat moet ook wel omdat er ouders zijn die het advies van Lavell volgen en niet eerlijk zijn. Als blijkt dat u daar begeleid wordt, komt uw kind gewoon naar school. In de bij mij bekende gevallen is er een soort rooster opgesteld van bereidwillige ouders die komen om het kind te verschonen. De leerkracht heeft daar geen tijd voor. Dus het wordt opgelost. Daar hoeft u niet bang voor te zijn

    Onze ervaring is echter dat dat uitzonderingen zijn en dat het meestal te maken heeft met het achterwege laten van de consequente zindelijkheidstraining en dat is een vorm van pedagogische verwaarlozing.

    Het idee dat het kind eraan toe moet zijn, is een achterhaald idee. Veel kinderen moet je helpen om er aan toe te komen!

  • bestuurslid_MT

    Er staat:

    Daarnaast… als je een kind zindelijkheidstraining wil geven, moet school daar ook aan meewerken.

    Daar is de school niet voor. De school is onderwijs en geen dagverblijf.

    Uitgezonderd die enkele speciale gevallen. De ouders hebben die zindelijkheidstraining enkele jaren laten liggen en nu moet de school dat opknappen. Beseft u bij enkele niet-zindelijke kinderen in een groep hoeveel tijd dat onttrekt aan de andere kinderen?

    Voor dat soort handelingen zijn de meeste leerkrachten ook geen leerkracht geworden. Het staat ook niet in de BIO.