verwijderen VO

  • Caro

    Bedankt M. School heeft idd. aan mij een “verkeerde”, het bos ga ik alleen uit eigen vrije wil in. Thnx. voor je waardevolle info!

    Groet,

  • Antaraxus

    Tja, Peerke, ik onderschrijf je standpunten.

    Op mijn school en op heel veel andere scholen geldt (helaas) de ‘regel’:

    'de leerling en zijn/ haar ouders centraal' ……..

    Peerke schreef:

    >

    > Gelijke behandeling voert niet zover, dat alle voorvallen een

    > zaak worden. Dat heeft niet met eigenwetboekschrijving te

    > maken, dat is de constatering van een feit.

  • rebekka

    Wandelend rechtboek… weet je ook iets van pubers?

    Het is vrij normaal gedrag dat pubers grenzen op deze manier uit proberen. En ja, de ene doet het meer dan de ander. Het zelfde geld voor de leerkracht. De ene ontvangt schelden als bedreigender, als de ander… Moet een kind daar voor opdraaien, of moet de leerkracht daarvoor bijgespijkerd worden?

    En weet je wat nog meer? je kunt je ook afvragen wat er fout gaat in de aanpak van de school. Verwijderen is namelijk erg makkelijk. Dan ben je van het probleem af.

    En dan, wat gebeurd er dan met dit kind? naar een andere school? waarom denk je dat dit kind dit gedrag daar niet zal vertonen? Geloof me, dit is een illusie! Dus ook daar weg…

    Gevolg: geen onderwijs… en wat denk je wat er in de wet staat over onderwijs? Volgensmij moeten kinderen naar school.

  • rebekka

    een tip: probeer in eerste instantie in overleg te blijven,ipv in de aanval te gaan. Laat dus niet de kaas van je brood eten, maar probeer wel samen tot een oplossing te komen. Ga niet heel hard ontkennen dat je zoon scheld, want de leerkracht ervaart dat kennelijk wel zo. Probeer te bedenken hoe dit ongewenste gedrag verbeterd kan worden. Er is al eerder sprake geweest van cluster 4 lees ik, dus je zoon zal er w.s. wel 1 met gebruiksaanwijzing zijn. En jij zal die het beste weten ;) Probeer de school te helpen, ipv te beschuldigen. en ik weet als geen ander zo goed, hoe onbevredigend dit kan zijn!!!

    Je moet je voorstellen wat er gebeurd als je heel hard in de aanval gaat…. en je zoon moet op de school blijven. Wat denk je wat de school dan nog van je zoon vindt? Welk effect dat dat zal hebben. Eigenlijk zijn er dan alleen nog maar verliezers.

    Hard in de aanval gaan ( bijv. de rechter) dat moet pas de laatste optie zijn!

    suc6!!!

  • Peerke

    “Het is vrij normaal gedrag dat pubers grenzen op deze manier uit proberen.”

    Dan niet zeuren als het gevolgen heeft.

    “Moet een kind daar voor opdraaien, of moet de leerkracht daarvoor bijgespijkerd worden?”

    Gelukkig is er een tendens waar te nemen, dat tegen overheidspersoneel, ziekenhuispersoneel en onderwijspersoneel geen grote mond meer geaccepteerd. Dus uitsluiten van de dienstverlening en niemand ‘bijspijkeren’. Hij wil een diploma, dus hij heeft zich te voegen naar de regels. Er is geen sprake van gelijkheid, maar van een gezagsituatie. Met andere woorden: de leraar is de baas.

    “Je kunt je ook afvragen wat er fout gaat in de aanpak van de school. Verwijderen is namelijk erg makkelijk.”

    De school pakt het aan, dat hij die jongen vertelt zijn commentaar voor zich te houden en zijn grote mond te sluiten. Wat doet ze dan fout? De school preekt dan toch duidelijke taal!

  • Peerke

    “Ga niet heel hard ontkennen dat je zoon scheld, want de leerkracht ervaart dat kennelijk wel zo”

    Of iemand scheldt of een grote mond heeft, kun je heel eenvoudig vaststellen. In een gezagssituatie past geen academische discussie, over wat precies schelden is.

    Je excuses aanbieden en je voortaan keurig gedragen is de beste oplossing.

  • rebekka

    de school spreekt idd duidelijke taal: ZOEK HET MAAR UIT!

    Als jij weg bent, heb ik geen last meer van je, hoef ik je ook niet meer te helpen… Een heel goed signaal hoor, wat die school geeft!!! Laat een ander dit probleem maar oplossen, zijn wij er van af….

    Schelden en onaangepast gedrag is niet goed, daar mag zeker wat tegenoverstaan, MAAR wegsturen is erg gemakkelijk.

    Er zijn verschillende aantoonbare redenen te bedenken waarom een kind zulk gedrag vertoond. Denk aan afwijkingen( bijv ADHD of AUTISME), of thuissituaties (bijv. mishandeling, echtscheidingen enz.)

    Dat de reden aangetoond kan worden wil niet zeggen dat het daarom correct gedrag is, maar het is niet zo zwart wit als jij het voor wil laten komen. Er zijn ook verschillende methodes om zulk gedrag te voorkomen of op te lossen. Daar zou de inzet moeten zitten van een school..

  • Peerke

    “Als jij weg bent, heb ik geen last meer van je, hoef ik je ook niet meer te helpen.”

    Ja, logisch toch. Hoe ver gaat jouw hulpvaardigheid, als iemand je uitscheldt? Wie jij in je betoog buiten beschouwing laat, is de leerling zelf, die dit alles over zich afroept. Al die ouders doen alsof wangedrag normaal is en zijn vergeten, dat het in hun eigen schooltijd zeker niet getolereerd werd.

    “Schelden en onaangepast gedrag is niet goed, daar mag zeker wat tegenoverstaan, MAAR wegsturen is erg gemakkelijk.”

    Dat zal zeker niet de eerste maatregel zijn, die genomen is. Eerst zal hij hebben moeten nablijven en excuses aan hebben moeten bieden. Bij de tweede overtreding is het schorsing en als er dan nog steeds geen verbetering is, dan is uiteindelijk iemand niet te handhaven. Dat zal bij een werkgever niet anders gaan. Met een keer “stomme lúl” zul je nog wegkomen, de tweede of de derde keer zal het einde dienstverband zijn. De HAVO komt voort uit de hogere burgerschool, dus je mag toch verwachten, dat een leerling daar over elementair fatsoen beschikt.

    “Er zijn verschillende aantoonbare redenen te bedenken waarom een kind zulk gedrag vertoond. Denk aan afwijkingen( bijv ADHD of AUTISME)”

    Ja, doei, maak van alles een ziekte. Alles is uiteindelijk verklaarbaar, maar op alles komt ook ee reactie. Een snotneus is te verklaren uit verkoudheid, maar moet iemand dan de hele dag hard zijn neus ophalen. Op school en op het werk zul je nu eenmaal moeten leren af en toe op je tanden te bijten. Een ziekte de schuld geven, vind ik wel heel goedkoop.

    “Dat de reden aangetoond kan worden wil niet zeggen dat het daarom correct gedrag is,”

    Waarvan akte. En als het niet aangetoond kan worden, wordt wel iets nieuws bedacht. Alle afwijkingen van normaal gedrag kun je een ziekte noemen, maar dat is wel een gigantische oprekking van het begrip ‘ziekte’.

    “Er zijn ook verschillende methodes om zulk gedrag te voorkomen of op te lossen.”

    Er zijn wel LOM-scholen, maar er is geen LOM-maatschappij. Een HAVO leidt op voor de maatschappij. Een docent heeft daar geen tijd meer om zich in allerlei ziektebeelden te verdiepen. Het zijn reguliere docenten, die veel vakkennis en een beetje didactiek hebben gehad. Men wil meer academici in het voortgezet onderwijs. Dat zijn mensen met een enorme vakkennis. Je denkt toch niet, dat een docent van het kaliber Arnold Heertje, veel op heeft met allerlei gedragsstoornissen.

  • roos

    wat is dan eigenlijk ongepast gedrag…?

    wie bepaald dan wanneer iets ongepast is en wat niet

    die discussie is toch al voorafgaand aan de discussie van het verwijderen

    ik heb bij jeugdetentie gedoceerd..ongepast gedrag..?..

  • roos

    vind ik ook

    kort houden …

    luisteren naar…

    niet alles in discussie -vorm gieten.

    niet schelden op docent…dan ga je maar weg

    eigen verantwoording enz enz

    eigen keuze…