verwijderen VO

  • Caro

    ik weet inmiddels dat het geen argument is voor school om een verwijderingsprocedure te starten. Om een voorbeeld te noemen; notoire pesters, kids die fysiek geweld gebruiken, zitten nog steeds op diezelfde school.

  • Peerke

    Maar vind je het dan goed, dat je zoon dat doet? Heel veel afgestudeerden keren om dit soort redenen het onderwijs de rug toe.

  • Caro

    tuurlijk is het niet goed maar hier word van een mug een olifant gemaakt!

    schelden doet niemand pijn, tegen mijn zoon is al meerder malen fysiek geweld gebruikt, dáár hoor je niemand over!

  • Rein

    Dat kan bij elke school verschillend zijncaro schreef:

    >

    > Wie weet wat op wat voor gronden een school een

    > verwijderingsprocedure kan/mag starten?

    >

    > BvD

  • Peerke

    Schelden tegen een leraar? Dan mag er toch terecht een verwijderingsprocedure begonnen worden, want dan ben je niet handhaafbaar en van het adagium ‘schelden doet geen pijn’ zijn we toch al zo'n twintig jaar teruggekomen. Een leraar staat in een gezagsverhouding tot zijn leerlingen en hij kan niet tolereren, dat er gescholden wordt. Op straat kun je het als gewoon burger van je af laten glijden, maar een docent kan het niet negeren, omdat er andere leerlingen bijzitten voor wie die negatie niet geloofwaardig is. Er wordt een optreden verwacht, wat er nu dus is gekomen.

    In plaats van een min of meer juridisch gevecht te beginnen, kun je beter samen met je zoon een gesprek met de school beginnen met als belangrijkste doel excuses aan te bieden en beloven het nooit meer te doen voorkomen. Domweg tegen hun bezwaren ingaan heeft geen zin, want je zoon trekt zo aan het kortste eind.

    Het fysiek geweld is een andere kwestie; dat rechtvaardigt gescheld niet. Uiteraard moet dat ook aangepakt worden, maar ik raad je af in het zojuist genoemde gesprek er een draai aan te geven van “maar hij wordt ook …” enz. Bespreek dat apart.

  • Caro

    er is nooit rechtstreeks tegen iets of iemand gescholden! Dáár gaat het hier nu juist om.

  • Peerke

    Hoe moet ik me di dan voorstellen:

    “Geen fysiek geweld ofzo en ook altijd netjes je best doen, maar gewoon een beetje mondig zijn en af en toe wat grof in de mond worden als je vindt onheus te worden behandeld?”

  • M Lavell

    Peerke:“Schelden tegen een leraar? Dan mag er toch terecht een verwijderingsprocedure begonnen worden, want dan ben je niet handhaafbaar en van het adagium ‘schelden doet geen pijn’ zijn we toch al zo'n twintig jaar teruggekomen.”

    Wie? Waar staat dat?

    De school moet op dit punt zelf beleid uitvoeren. Dat beleid moet consistent zijn. Ja, een school mag bij scheldwoorden een leerling verwijderen. Al is het er maar eentje. Maar dat mag alleen maar als dat in de verwijderingsprocedure beschreven is en bovendien altijd wordt toegepast. Dus zowel bij leerlingen onderling, als bij leerlingen naar leerkrachten en leerkrachten naar leerlingen.

    Als het beleid niet consistent is, dan vervalt het criterium. Verwijdering kan dan alleen nog op algemeen geaccepteerde gronden. De rechter zal daar uitsluitsel over geven in beroep en daarbij rekening houden met het feit dat de school zelf in diverse omstandigheden het schelden (en pesten) helemaal geen probleem lijkt te vinden.

  • Caro

    precies zo als het er staat.

  • Peerke

    Dat is dan toch rechtstreeks. Als hij tegen een derde in de pauze zegt, dat hij weer “te grazen is genomen door die uilebal van een Van Dijk”, dan is er toch weinig aan de hand. Maar zoals in je eerdere bericht las ik het, dat hij tijdens de les beledigende opmerkingen maakt.