verwijderen VO

  • caro

    Wie weet wat op wat voor gronden een school een verwijderingsprocedure kan/mag starten?

    BvD

  • Peerke

    Bij ernstige misdragingen van de leerling, bijvoorbeeld fysiek geweld tegen leraren of leerlingen, vernieling of diefstal van eigendommen, ondanks herhaalde waarschuwingen verzuimen van lessen, c.q. huiswerkopdrachten, voor de tweede keer doubleren in hetzelfde leerjaar, bij gebleken ongeschiktheid voor het gevolgde onderwijstype, enfin vul zelf maar aan.

  • Caro

    Hoe zit het met als school vindt dat er “gedragsproblemen” zijn?

    Geen fysiek geweld ofzo en ook altijd netjes je best doen, maar gewoon een beetje mondig zijn en af en toe wat grof in de mond worden als je vindt onheus te worden behandeld? Wat zijn de rechten van zo'n kind?

    Ik heb mijn zoon niet willen aanmelden als cluster 4 kind. Is het ook niet. Zit op regulier Havo\Vwo. Ik verdenk school er nu van gewoon een stok te zoeken om te slaan.

    Kan dit zomaar? Mijn kind is niet aggresief. Slaat geen medeleerlingen, sloopt geen schoolmeubilair,ect. Ik vind dit echt té zot voor woorden.

  • Peerke

    Wat moet ik me voorstellen bij “grof in de mond”? Het laatste woord willen hebben of grove niet door de beugel kunnende beledigingen?

  • Caro

    In dicussie gaan met leraren en grove taal gebruiken. (volgens deze leraren dan) Nogmaals, volgens mij zoeken ze gewoon een stok om te slaan.

  • M Lavell

    De gronden zijn subjectief. Schorsen en verwijderen komt steeds vaker voor. De ambtelijke verklaring is dat leerlingen steeds vervelender worden. Een ander kan zijn dat scholen steeds minder pikken.

    www.minocw.nl/documenten/19389.pdf

    Over de procedure:

    http://www.wodc.nl/publicatie/aanpakcriminaliteit/criminaliteitsproblemen/school_en_geweld/aanpak/schorsing_en_verwijdering/

    Voortgezet onderwijs

    Een leerling kan bij herhaaldelijk wangedrag door een schoolleiding worden geschorst. Deze periode van schorsing kan volgens artikel 13 van het Inrichtingsbesluit Wet Voortgezet Onderwijs ten hoogste één week zijn. Het besluit tot schorsing wordt schriftelijk en met vermelding van de redenen door de schoolleiding of door zijn gemandateerde, aan de leerling en, indien hij nog niet de leeftijd van eenentwintig jaar heeft bereikt, ook aan zijn ouders/verzorgers/voogden meegedeeld.

    Als een leerling zich (herhaaldelijk) ernstig misdraagt, kan de schoolleiding besluiten deze leerling definitief van school te verwijderen volgens artikel 14 en 15 van het Inrichtingsbesluit Wet Voortgezet Onderwijs. Definitieve verwijdering van een leerplichtige leerling vindt slechts plaats na overleg met de inspecteur. De schoolleiding maakt eerst het voornemen tot verwijdering aan de leerling en, indien hij nog niet de leeftijd van eenentwintig jaar heeft bereikt, ook aan zijn ouders/verzorgers/voogden schriftelijk en met opgave van redenen bekend. Voordat een leerling definitief wordt verwijderd, stelt de schoolleiding de leerling en zijn ouders/verzorgers/voogden in de gelegenheid te worden gehoord.

    Als de schoolleiding besluit tot definitieve verwijdering, dan kunnen de leerling en zijn ouders/verzorgers/voogden binnen zes weken na bekendmaking van het besluit bezwaar maken bij het schoolbestuur van de school. Het schoolbestuur beslist binnen vier weken na ontvangst van het bezwaarschrift, doch niet dan nadat de leerling en, indien deze nog niet de leeftijd van achttien jaar heeft bereikt, ook diens ouders/verzorgers/voogden, in de gelegenheid zijn gesteld, te worden gehoord en kennis heeft of heeft kunnen nemen van de op die besluiten betrekking hebbende adviezen of rapportages. Voordat een voornemen tot definitieve verwijdering wordt geëffectueerd moet een andere school of instelling bereid zijn gevonden de betreffende leerling op te nemen.

  • Peerke

    Zijn dat scheldwoorden of is dat praten tegen volwassenen zoals tegen leeftijdgenoten? Voor beide is geen excuus. Ik denk, dat het op je eigen middelbare school vroeger ook snel over was met je schoolcarrière.

  • Peerke

    Ik kan me voorstellen, dat een leraar niet gediend is van “man, doe normaal,” of “wat moet je nou?” Dat kun je wel subjectief vinden, maar zelf moest je ook beleefd spreken op school.

  • Caro

    OK. logisch. Maar of dat een reden is voor een verwijdering?

    In mijn ogen niet.

    Maar bedankt allebei, ik weet wat me te doen staat.

  • Peerke

    Ja, als het regelmatig voorkomt wel. Op een gegeven moment heeft hij vaak genoeg beloofd het niet meer te zullen doen en dan gebeurt het toch weer. Dan kun je, reeds er wat van gezegd hebbende, niet als school en docent doen, alsof er niets aan de hand is. Anders nemen andere leerlingen dat over en dan is er totaal geen respect meer. Maar we weten nu nog niet, wat hij dan gezegd heeft. Stelt je zoon de zaken niet positiever voor, dan ze zijn. Kinderen vertellen vaak niet hun eigen aandeel.