verwijderen VO

  • Peerke

    Dat zijn normale omgangsvormen, ongeschreven regels, M. Lavell. In de gevallen waar het reglement niet voorziet beslist de rector of directeur. Al eens je schoolgids gelezen vroeger?

    “Dus zowel bij leerlingen onderling, als bij leerlingen naar leerkrachten en leerkrachten naar leerlingen.”

    Haha, hoevaak ben je niet uitgescholden of heb je niet gescholden. Daar kan een school niet aan beginnen, dan is in een mum van tijd de gehele school leeg. Wat belangrijker is: leerlingen onderling staan niet in een gezagspositie, dus daar is het probleem niet urgent, tenzij een leerling stelselmatig schuldig maakt aan beledigingen of wanneer het in de klas gebeurt, maar de maakbaarheidsidee, dat je van mensen overal brave burgers kunt maken, moet je toch echt laten varen.

    Beleid wordt nooit consequent toegpast. Het is zo, dat jij een conflict hebt met een meerdere en je geen aanspraak kunt maken, dat er niet bij ieder conflict dezelfde procedure wordt gestart. De ene wordt gepakt met 100 km/h, waar 80 mag, de ander heeft geluk. Dan kun je ook niet als argument aanvoeren: u pakt niet iedereen, dus mag u mij ook niet pakken. Ook dit heb je wel eens op je oude school gehoord: als Jantje in de put springt, moet jij hem dan naspringen?

    We weten niet precies, wat er aan de hand is in het geval van Caro, maar ik vermoed dat er meer aan de hand is, dan dat haar zoontje het slachtoffer is van willekeur. We weten dit echter niet, omdat we maar één partij gehoord hebben. We hebben nog geen voorbeeld van scheldwoorden of beledigingen gehoord. Kinderen gooien er heel ernstige dingen uit tegenwoordig. Dat gaat verder dan “@!#$” of “klootzak”.

  • M Lavell

    “In de gevallen waar het reglement niet voorziet beslist de rector of directeur. Al eens je schoolgids gelezen vroeger?”

    Ja. En als de ouders/leerling het er niet mee eens zijn dan gaat er een bezwaar naar het bestuur en eventueel beroep bij de rechter. Die laatste heeft het laatste woord.

    “Haha, hoevaak ben je niet uitgescholden of heb je niet gescholden. Daar kan een school niet aan beginnen, dan is in een mum van tijd de gehele school leeg.”

    Precies Peerke. En daarom zal het in de praktijk niet voorkomen dat een leerling op grond van een opmerking (of zelfs opmerkingen) naar of over een leerkracht, rechtmatig verwijderd kan worden. De school zal dergelijk beleid niet consistent uitvoeren want anders was de school leeg. De rechter zal zulke incosistentie makkelijk doorprikken.

  • Caro

    Nee absoluut niet. Hij roept weleens wat in het voorbij gaan als hij eruit gestuurd wordt ofzo, (is ook puber he)maar gaat echt niet voor iemand staan en heeft dan een grote mond.

    Maar zoals ik al aangaf, ik ben er al uit. Weet wat me te doen staat.

  • Peerke

    Ja, dat kan niet, Caro. In het voorbijgaan is voor de leraar hoorbaar en rechtstreeks, voor anderen hoorbaar, dus gezagondermijnend.

  • Peerke

    Bij verbaal geweld van de ene leerling tegen de andere: niet optreden, omdat dat gewone omgangsvormen tussen leeftijdsgenoten zijn. Dat lossen ze zelf maar op. Alleen, wanneer de dood of andere ernstige verwensingen erbij worden gehaald, optreden.

    Bij verbaal geweld tegen leraren: altijd gevolg aan verbinden. Met een gezagsdrager ga je nu eenmaal anders om. De politie accepteert overigens ook geen beledigingen meer.

    Of er opgetreden wordt is een zaak van de school. Niemand kan zich met vrucht beroepen op het niet-optreden in een andere zaak. Daar ben je geen partij in.

  • M Lavell

    Ik begrijp dat je graag je eigen wetboek zou schrijven waarin zaken als gelijke behandeling niet voorkomen.

    In ons wetboek komt dat wel voor. Een school die verbaal geweld toelaat als iets gewoons, moet niet verbaasd zijn dat dat zich ook tegen leerkrachten keert.

  • M Lavell

    Caro, laat verder maar. Peerke zeurt.

  • Peerke

    Gelijke behandeling voert niet zover, dat alle voorvallen een zaak worden. Dat heeft niet met eigenwetboekschrijving te maken, dat is de constatering van een feit.

  • Peerke

    Ik wil gewoon weten, wat er precies is voorgevallen, wandelend wetboek.

  • M Lavell

    De gelijke behandeling voert wel zo ver (iedereen mag het een zaak laten worden), maar de meeste ouders en leerlingen laten zich inderdaad intimideren door prietpraat als de jouwe.

    Maar dat geeft je geen gelijk. Caro is van het soort dat zich niet zomaar het bos in laat sturen. Alle kans dat haar school door de rechter op de vingers getikt wordt.