suikerziekte kleuter

  • Rebekka

    ik de huidlige vorm “horen” kinderen die “afwijken” ook niet. Dat betekend niet dat zij naar een andere school moeten, maar dat de scholen moeten veranderen. Dit is een heel langdurig proces… En ja dan loop je als leerkracht tegen eenhoop dingen aan, maar het is voor een “hoger”doel.

    Kinderen leren van elkaar. Dat het lijkt dat kinderen het niet naar hun zin hebben, als ze afwijken, kan komen omdat de “gewone”kinderen niet gewend zijn, dat er kinderen zijn die sommige dingen niet kunnen. Om een voorbeeld te noemen: onze zoon, even kort door de bocht: gedragsgestoorder heb je ze niet. en ik kan het weten, ik kom ook nog uit dit werkveld. (in de huidige schoolsituatie is hij dan ook helemaal niet geschikt om gewoon in een klas mee te draaien, wat dat aangaat is hij te vroeg geboren) Hij heeft een tijdje op het schoolplein meemogen spelen in de pauzes met leeftijdsgenoten. In het begin werd hij gepest, hij was anders, maar al snel gingen kinderen hem helpen, hem dingen leren, samen spelen. Na een maand was hij hun gelijke… niet kwa nivo, maar een volwaardig groepslid. Hij heeft deze periode geen gedragsproblemen laten zien. Zowel onze zoon als al die kinderen hadden er dus wat aan dat ze samen waren. (voorkomen van zinloos geweld? anderen zijn anders, hoe ga je ermee om? elkaar helpen…)

    een jaar later was hij daar weer en die kinderen waren van school, hij werd weer opnieuw gepest…..

    Daarnaast is het ook een manier van kijken wat veranderd moet worden. Als eerste: kijk niet naar de onmogenlijkheden van het kind, maar naar de mogenlijkheden. Alleen dan krijgt elk kind kansen.

    Ten tweede, denk in oplossingen, niet in afschuiven. (en soms is dat idd dat het echt niet kan, maar dit is niet bij voorbaad de keuze… er is zoveel mogenlijk)

    Als laatste, plaats je als school niet op een voetstuk, maar probeer het “probleem”samen met de echte deskundigen (ouders) op te lossen. Ook een school loopt tegen muren op, netzoals de ouders…

  • ZZ

    Leg uit. Want dit is de praktijk. Ik ken Rebekka niet maar ken zelf legio soort gelijke situaties. Allen uit andere delen van het land. Dus dit is niet een op zich staand feit. Het gebeurt op grote schaal. Als jij een ander beeld hebt, laat maar horen.

  • Rebekka

    das waar, het gebeurd steeds vaker, maar je moet eens weten hoeveel kinderen er eigenlijk op een (gewone) school “horen” te zitten, en niet mogen komen. Met 1 kind kun je schermen om de rest van alle kinderen wegsturen. er zijn er nog zoveel meer….

  • Chris

    Het niveau van het obnderwijs is gt. Ik heb nooit geschreven dat ik een downie in de klas heb. Wel dat ik het mogelijk acht dat er een komt maar dat is wat anders.

    als je trouwens als docent als een slaaf je methode moet volgen zal ik er ook snel mee stoppen. Ik bepaal toch lekker zelf wel wat de kinderen voor onderwerpen krijgen. Vinden ze namelijk heel leuk als de docent gewoon klassikaal 30 minuten een verhaal verteld en er uitleg bij geeft.

  • M Lavell

    “Het niveau van het obnderwijs is gt. Ik heb nooit geschreven dat ik een downie in de klas heb. Wel dat ik het mogelijk acht dat er een komt maar dat is wat anders.”

    Ah, een klassieke stropop. Nee, het is niet mogelijk, tenzij die downie de selectierondes haalt. Dat acht ik op lange termijn niet onmogelijk, want het onderwijs aan downies dat door de ouders zelf wereldwijd ter hand genomen wordt, werpt zijn vruchten af. Maar zover is het nog lang niet en bovendien: in dat geval doet zo'n leerling niet onder voor de anderen, dus heb je niks te mopperen.

    “als je trouwens als docent als een slaaf je methode moet volgen zal ik er ook snel mee stoppen. Ik bepaal toch lekker zelf wel wat de kinderen voor onderwerpen krijgen. Vinden ze namelijk heel leuk als de docent gewoon klassikaal 30 minuten een verhaal verteld en er uitleg bij geeft.”

    Hm, maar voor het voeren van een discussie en het maken van een punt, zijn wel wat regels waar je je aan moet houden. Jij hebt in deze discussie een downie verzonnen die zinloos in je klas zou kunnen zitten omdat ie niks van Griekse mythelogie zou begrijpen.

    De werkelijkheid is dat die downie niet bestaat en dat geen van je leerlingen iets van Griekse mythelogie hoeft te weten. Het hoort niet tot de eindtermen. Ander niveau.

    Als we jouw hypothetische verzinsels serieus moeten gaan nemen om de pijn in je professionele hart serieus te kunnen nemen, zit er maar een ding op: Alle leerlingen die onder het niveau van begrip van de Griekse mythelogie duiken, moeten naar het speciaal onderwijs.

    Is een ideetje natuurlijk. Maar snap je nu wel waarom het speciaal onderwijs zo explosief groeit?

  • Cindy

    De enige die daarmee beter af zijn, zijn de leraren op het reguliere onderwijs die deze kinderen ‘ niet aan’ kunnen!

    Met deze zin heb ik moeite. Je bedoelde het misschien niet zo, maar het komt op mij over, alsof leerkrachten in het reguliere onderwijs de “lastige” leerlingen maar naar het speciaal onderwijs verwijzen om er dan makkelijk vanaf te zijn.

    Uit ervaring weet ik dat het tegenwoordig heel lastig is om leerlingen naar het speciaal onderwijs te verwijzen. Ook kinderen die er ECHT bij gebaat zijn.

  • M Lavell

    “Uit ervaring weet ik dat het tegenwoordig heel lastig is om leerlingen naar het speciaal onderwijs te verwijzen. Ook kinderen die er ECHT bij gebaat zijn.”

    Maar de feiten speken die ervaring tegen. Sinds het rugzakje, dus sinds de heldere criteria voor speciaal onderwijs, is het so met 20% gegroeid. Ergo: het is niet moeilijker geworden om leerlingen door te verwijzen, maar makkelijker.

    Dat leerkrachten ervaren dat het moeilijker is en dat er meer moeilijke kinderen in de klas zitten, rust niet op feiten maar op verzinsels. Zie Chris.

    Hier past een gezegde: De mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest.

  • Rebekka

    downie??? wat een onrespectvol woord… je bedoeld iemand die lijdt aan het downsyndroom?

    Eneuh…je zou voor de kinderen moeten werken! Daar ben je voor ingehuurd. Je hoort onderwijs te bieden aan de kinderen die je in je klas hebt… en niet dat er kinderen gezocht worden die naar jouw verhaal willen of kunnen luisteren. Dan moet je ander werk gaan zoeken….

    Het is namelijk niet dat je een “slaaf”bent als je doet waar je voor ingehuurt bent… Dat werkt bij geen enkele baas zo… (na ja… in het onderwijs kom je een eind…)

  • Rebekka

    helaas heb ik de ervaring andersom….. groepen vol….

    Ik vind idd dat veel leerkrachten erg snel piepen,… (lees niet “alle leerkrachten”)

  • ZZ

    Helaas is de praktijk zoals hierboven al wordt beschreven. Enne, ik heb het ook niet over ‘ alle leraren’. Maar helaas zijn het er wél veel.