suikerziekte kleuter

  • M.Greidanus

    Bedankt vorr de tips. De discussie hier op het prikbord ging wel veel over een l.l. weigeren dat niet mijn bedoeling was. Inmiddels gesprek gehad en l.l komt volgende week op school met hulp van moeder die ons dan zal begeleiden.

    Overigens zitten er bij mij ook nog een autistiche kleuter in de klas (met begeleiding) en iemand die doof is, ADHD, ect. mij hoor je niet klagen hoor.Ik wilde alleen tips van iemand die een kleuter met suikerziekte in de klas heeft.Ginny schreef:

    >

    > Geen eigen ervaring, maar een “geleende” van een collega:

    >

    > Maak op papier afspraken met ouders over wie, wanneer prikt

    > (wellicht kan het kind het al snel zelf). Op de school van

    > mijn collega komt moeder de bewuste kleuter in de pauze

    > prikken.

    > Maak tevens op hetzelfde papier afspraken over acties die

    > ondernomen worden bij b.v. lage of juist hoge suikerspiegel

    > en/ of bepaalde symptomen/ calamiteiten.

    > Het is ook handig om te weten in welke situaties je allerter

    > moet zijn (o.a. bij fysieke inspanning).

    > De directie dient op de hoogte te zijn van de situatie en de

    > gemaakte afspraken en je licht natuurlijk ook je collega's in.

    > Het is wel aardig tegenover het kind om het met de ouders in

    > de klas eens te hebben over suikervrije traktaties of er zelf

    > voor te zorgen dat je iets lekkers bij je hebt wat het kind

    > wel mag hebben als er getrakteerd wordt.

    >

    > Bij een vereniging waar ik zelf les geef, kreeg ik van ouders

    > een lijstje met o.a. het volgende: bij …

    > bloedsuikerspiegel: pakje vruchtensap drinken; bij ….

    > bloedsuikerspiegel: pakje vruchtensap + liga eten; bij …..

    > bloedsuikerspiegel: ouders waarschuwen.

    > Dit kind heeft het genoemde eten + drinken in de rugtas.

    > Op het lijstje staat ook beschreven bij welke symptomen het

    > verstandig is om het kind te laten prikken. Dit kind (ong. 7

    > jr., pas kort diabetes) voelt het meestal zelf en kan zelf

    > prikken.

    > Tevens staan er verschillende telefoonnummers op het lijstje,

    > van ouders thuis, mobiele nummers en volgens mij zelfs ook

    > nog een oma en ik dacht ook het telefoonnummer en de naam van

    > de huisarts.

    >

    > Ik weet dat de GGD informatie kan geven over verschillende

    > ziekten/ aandoeningen, dit zal vast ook wel bestaan voor

    > diabetes (ik heb ooit een informatiebijeenkomst meegemaakt

    > over epilepsie). Dus, als je het van belang vindt dat jijzelf

    > of het hele team meer leert over deze ziekte, dan kan je dus

    > ook contact met hen opnemen.

    >

    > Ik denk dat het allemaal best mee zal vallen als je eenmaal

    > weet wat je moet doen, wat de diabetes inhoudt en er

    > duidelijke afspraken gemaakt zijn.

    > Succes!

  • M.Greidanus

    Bij een l.l aantal van 40 mag en er pas formatie bij. Vorig seizoen eidigde ik met 36 l.l en dat is nu ook ongeveer de verwachting.

  • M Lavell

    Je moet je aan de feiten houden. De formatiebekostiging voor de onderbouw was gebaseerd op 1 leerkracht op 20 gewone gewichtsloze leerlingen, en de bovenbouw 1 op 25 gewone gewichtsloze leerlingen.

    Leerlingen met een hoger leerlinggewicht telden als ‘meer leerling’, dus in werkelijkheid was de formatiebekostiging vaak nog gunstiger.

    Ik zeg WAS. Met nadruk. Want sinds de invoering van lumpsum bepalen de scholen zelf de formatiebekostiging.

    Het zou kunnen dat jouw schoolbestuur heeft besloten tot een bekostiging van 1 op 40, maar dat besluit komt dan voor de volle 100% voor rekening van jouw eigen school. 1 op 15 mag ook.

    Ik hou niet zo van spookverhalen. Heus, er zijn werkelijke problemen genoeg om het over te hebben. We hebben geen verzinsels nodig.

  • M Lavell

    Nog even: er bestaat geen maximimum aantal leerlingen in de klas of per leerkracht. Er bestaat wel een minimale ruimte per individu en obstakel (tafel, kast). Dat ligt vast in het bouwbesluit, de arbo-wet en als het goed is in de gebruiksvergunning (brandweer) van de school.

    Mijn opmerkingen over ‘niet vol mogen plempen’ gaat over vierkante meters. Ontsnapkansen. Verse lucht. Van die dingen.

    Overigens zou het tijd worden dat leerkrachten wel een maximum aantal leerlingen per leerkracht vast laten leggen in de CAO. De maxima voor kinderen per leidster in de kinderopvang, liggen ook vast in de CAO. Nergens anders in. Het zijn gewoon arbeidsvoorwaarden (rechten van leidsters), geen kinderrechten of minimale kwaliteitseisen.

  • Rebekka

    ja dat zat ik me gisteren ook te bedenken… het gaat allang niet meer waar de vraag over ging…

    je hebt dus een leuke discussie uitgelokt :D

  • kitty wijers

    ik weet niet of jij wel zo bezorgd bent,zoals je aangeeft, ieder kind heeft recht op onderwijs of het diabetes heeft of niet. het woord suikerziekte vind ik zowiezo dom gekozen, hieruit laat je toch wel blijken dat je je helemaal niet verdiept heb in een ziekte waar het kind ook helemaal niet om gevraagd heeft.

    een beetje goede begeleiding in samenwerking met de ouders en het diabetesteam van het ziekenhuis doet al wonderen.Mijn dochter was ook vier toen ze diabetes kreeg en aangezien ik zelf ook groep 1 heb op de basisschool ,vind ik jouw vraag een beetje dom.

  • Chris

    Ja dat dacht ik ook toen M lavell het voor het eerst gebruikte. later dacht ik dat het eigenlijk wel meevalt, mongool is pas echt verkeerd. Maar goed ik zal het woord downie niet meer gebruiken.

  • Chris

    Ik weet niet welke selectiemethode ze bij jou in de buurt hebben en hoe streng men zich eraan houd maar bij ons doen we ook nog zoiets als plaatsing op sociale gronden, er zijn al zeer veel leerlingen om verschillende redenen in een te hoog niveau gekomen. Dat pakt verrassend vaak goed uit trouwens, voor die leerling (er word niet gekeken na de rest van de klas en de docenten maar dat is weer een ander probleem) Hoe het met een leerling die het syndroom van down heeft zal kunnen gaan weet ik niet maar het is dan ook een hypothese. Het lijkt me mogelijk, ik weet dat op de basisschool er kinderen met down in de klas zitten en de les volgen zo goed als het gaat.

    Maar goed daar gaat het eigenlijk niet om, het gaat om het recht op onderwijs tegen de onmogelijkheid om dat onderwijs op een bepaalde manier aan te bieden aan iedereen. Niet iedereen zal het goed doen op het dalton onderwijs. Als een leerling daar het niet red omdat de soort onderwijs niet past bij hem moet dan de school veranderen of de ouders een betere keuze maken en een school kiezen die wel past bij de leerling? lijkt me duidelijk. Elke school kan nu kiezen hoe ze het onderwijs inrichten dus ik verwacht dat ouders daar opletten als ze op een opendag komen. Je stuurt je lichamelijk gehandicapte kind niet naar een sportschool. (school met meer sport in het programma dan gewoon is en niet een sportschool waar mannen met dikke nekken proberen en nog dikkere nek te krijgen door gewichtheffen en slikken van pillen)

    Volgens mij volgt in die redenering dat als een leerling niet de begeleiding kan krijgen die de leerling nodig heeft binnen het reguliere onderwijs omdat er niemand op de school voor is opgeleid dan moet je een andere school kiezen. De school moet duidelijk maken wat ze in huis heeft en de ouders maken dus de afweging of de school geschikt is. Elke school moet natuurlijk wel een paar mensen in dienst hebben die leerlingen met een lichte vorm van autisme kunnen helpen of een vergelijkbaar probleem. Het gaat mij om de gevallen die extra extra hulp nodig hebben.

    Je moet als samenleving kiezen hoe je dit probleem gaat aanpakken en dan zie ik drie keuzes; 1 dat je op elke school in Nederland een groot aantal experts heb in alle problemen, 2 alle kinderen die een expert nodig hebben na een school die vol zit met experts of 3 een beetje pappen en nat houden (training hier cursus daar, maar echt een stap vooruit komen we niet) tot die leerling met die rare stoornis weg is, zoals nu vaak het geval is. Jullie snappen wel welk idee ik zou kiezen.

    PS ik zie het onderwijs aan de verantwoordelijkheden die de samenleving er aan vast maakt ten onder gaan. De school is een plek om te leren. De andere zaken die de scholen in Nederland moeten oplossen zijn geen probleem van de school maar van de ouders in de eerste plaats en dan pas van de rest van de samenleving waar de school een deel van is. Als je de docenten eens laat onderwijzen inplaats van laat opvoeden enz..dan komt het mischien nog wel goed met de kenniseconomie die we hier graag willen hebben.

    Zolang stukje heb ik nog nooit geschreven op dit forum, hihi.

  • Chris

    Nog even iets over slaaf van je methode en eindtrermen.

    Ik hoop toch echt dat het onderwijs meer is dan de leerlingen voorbereiden op hun examen. Het is toch niet eng om meer te weten dan verplicht is. Zeker niet als het leuk is. ik heb het hier alleen maar over kennis en vaardigheden en niet over andere zaken.

  • Rebekka

    dat is fijn, ik denk namelijk dat het erg kwetsend is voor een hoop mensen ;)