suikerziekte kleuter

  • M Lavell

    Ja Chris, erg lang. Daar wordt je verhaal niet duidelijker van. Het druipt bovendien nog steeds van verongelijktheid over dingen die gewoon niet waar zijn. Verdiep je eens in hoe de verhoudingen in het onderwijs werkelijk geregeld zijn.

    Wat tips:

    A: De selectiegronden voor het vo zijn landelijk gekaderd. Je vindt ze in het inrichtingsbesluit wvo. Scholen passen ze meestal scherper toe dan voorgeschreven. Veruit de meeste scholen hebben keus namelijk. Een enkele school doet het anders. Dat komt dan omdat ze anders te weinig leerlingen hebben.

    B: Kinderen met down komen vooralsnog niet door de selectie heen voor vmbo-g. Niet in de voorselectie (brugklas), ze stromen niet door en ze halen het examen niet. Hou dus op met zeuren.

    C: Het recht op onderwijs is niet in Nederlandse wetgeving vastgelegd. Hierdoor kunnen leerlingen zich ten opzichte van scholen niet op dit recht beroepen. Stop met bang zijn. Heus, alle macht ligt bij de school.

    D: Een school kan kiezen welke leerlingen ze aannemen. De school heeft het laatste woord. Ouders niet. Ze hebben niks te kiezen maar moeten afwachten wat ze gegund wordt.

    E De wettelijke kaders voor selectie volgt deze redenatie “Volgens mij volgt in die redenering dat als een leerling niet de begeleiding kan krijgen die de leerling nodig heeft binnen het reguliere onderwijs omdat er niemand op de school voor is opgeleid dan moet je een andere school kiezen.” Het staat er iets anders. Leerlingen moeten geselecteerd worden op de vraag of ze binnen de gestelde tijd het diploma zullen halen. Dus hou op met dreinzen. Wat je wil is er al.

  • M Lavell

    Welk vak geef je, chris? Ik mis logica in je redeneringen.

    “Ik hoop toch echt dat het onderwijs meer is dan de leerlingen voorbereiden op hun examen.”

    Nee, natuurlijk is het gesubsidieerde leerplichtigen onderwijs niks meer dan het voorbereiden op het examen.

    Als je aan de poort wilt selecteren, lage niveau's niet toe wilt laten (zo is dat bij wet geregeld), dan moet je je voor de toegelaten leerlingen wel houden aan het niveau waarvoor ze geselecteerd zijn. Je mag van hen niet meer vragen. Als ze meer aan zouden kunnen, dan waren ze wel op het havo of vwo toegelaten.

  • Rebekka

    “Dat pakt verrassend vaak goed uit trouwens, voor die leerling (er word niet gekeken na de rest van de klas en de docenten maar dat is weer een ander probleem)”

    er zijn hier verschillende onderzoeken naar gedaan. De “andere”leerlingen profiteren daar dus weldegenlijk van.

    Je moet een hoop vaardigheden beheersen om een kind dat “anders”is in de groep te hebben. de woorden die tussen aanhalingtekens staan, heb ik ertussen gezet, omdat IEDEREEN anders is, en dat iedereen een onderdeel is van een (sociale) groep.

    Wat betrefd de leerkrachten… Helaas lopen die idd tegen een hoop obstakels aan. Dat komt omdat het onderwijs aan het veranderen is. Dan krijg je dat. Dat is een vervelende periode, maar wel een periode waar je doorheen moet om (in mijn visie) beter onderwijs te krijgen. De docenten moeten alleen niet de oplossing zoeken door het mijden van de leerlingen, maar juist door hogerop op hun verantwoordelijkheden aan te spreken. Daar moet hulp vandaan komen. (en vaak zijn er oplossingen zat) verder moeten leerkrachten leren zich flexibel op te stellen

    “ Je stuurt je lichamelijk gehandicapte kind niet naar een sportschool”

    waarom niet? als je kind dat graag wil en daar binnen zijn of haar mogenlijkheden functioneerd, zie ik het probleem niet.

    “De school moet duidelijk maken wat ze in huis heeft en de ouders maken dus de afweging of de school geschikt is.”

    nee, dat werkt niet. Dan zal een school zijn school zo inrichten dat de lastigere kinderen niet passen op hun school. De weg van de minste weerstand ontstaat. Je ziet het bijvoorbeeld heel duidelijk binnen het ZMLK onderwijs. Er zijn heel veel kinderen die echt extra hulp en een zeer gestructureerd klimaat nodig hebben. Er is in regio rotterdan slechts 1 school die nu inmiddels 2 klassen heeft die dit bieden. Gevolg: heel veel kinderen die nooit van hun leven onderwijs zullen krijgen. (die kinderen kwamern dan bij mij in de groep, dagcentra vol, zeker de helft hoorde op school.)

    Mijn oplossing, is miosschien wel de hardste: scholen krijgen niet meer de bevoegdheid om kinderen van school te sturen en MOETEN passend onderwijs bieden. Voorlopig iig in welk cluster het kind is toebedeeld, maar uiteindelijk zowiezo. Kinderen die “afwijken”zijn ook een stukje samenleving en horen ook rechten te hebben. Die horen zwaarder te wegen, dan de wil van een school. Ik ben me bewust dat dit heel wat vraagt van scholen, maar heb ook de ervaring dat als je MOET, dat er dan vaak ineens veel meer mogenlijkheden zijn, die vaak goed werken.

  • M Lavell

    “”De school moet duidelijk maken wat ze in huis heeft en de ouders maken dus de afweging of de school geschikt is."

    nee, dat werkt niet. Dan zal een school zijn school zo inrichten dat de lastigere kinderen niet passen op hun school. De weg van de minste weerstand ontstaat. "

    Maar zo werkt het wel. Scherper nog: ook als de ouders in weerzin van het schooladvies zouden willen kiezen voor die school, dan hoeft de school niet toe te laten. De rechter heeft dit al meermalen bekrachtigd. Zo is ons onderwijs ingericht en zo ontstaan groepen kinderen die buiten het onderwijs vallen. Voor hen is er geen onderwijs.

  • M Lavell

    Je bent te gevoelig. Downie is een anglicanisme en wordt als woord gebruikt binnen de oudergroepen van kinderen met het downsyndroom.

    Lees bijvoorbeeld http://www.ouders.nl/mopi2001-aug-down.htm

    Een leuk citaatje eruit in verband met deze discussie::“Een gemiddeld kind met Down heeft een IQ van rond de 80. Dat is altijd nog 10 punten hoger dan de ondergrens voor deelname in het Amerikaanse leger!”

    En “Om eerlijk te zijn, was ik bij de geboorte van onze tweede (de eerste is een Downie) vele malen banger voor ongrijpbare, onvoorspelbare, veel vaker voorkomende complicaties rond de geboorte dan voor dat hele Downsyndroom.”

  • Rebekka

    ja zo werkt het momenteel idd wel, maar ik bedoel met "dat werkt niet, dat dit dus dit probleem niet oplost. Dat dat dus gewoon afschuiverij is ;) dus dat deze regel/wet dus niet werkt om dit probleem aan te pakken.

  • Rebekka

    ik denk dat dat iets is wat voor ieder persoonlijk is. Ik weet van mijn werk dat er een hoop ouders waren die daar echt een probleem mee hadden.

    Ook kregen we op onze sodeju van de orthopedagoge als we weer downie oid zeiden. Vandaar mijn reactie…

    ;)

    enneuh.. ik kende die uitspraak van het amerikaanse leger al, maar…… geweeeeeldig!

  • ZZ

    “enneuh.. ik kende die uitspraak van het amerikaanse leger al, maar…… geweeeeeldig”

    Wat bedoel je dáár nu weer mee?! Zijn wij in ‘45 bevrijd door ’domme amerikanen', nou, geweeeeeldig toch?!!

    Kan slecht tegen dat negativisme over de amerikanen. Mensen vergeten (te) snel.

  • M Lavell

    Ach, hou toch op. We zijn in '40 gekaapt door de Duitsers en tot 45 bezet gehouden. Moeten we ze dat nog steeds aanrekenen dan?

  • ZZ

    Denk het niet, maar als die ‘ domme amerikanen’ er destijds niet waren geweest had u nu duits gesproken! Zonder geschiedenis geen toekomst!

    En u bent werkzaam in het onderwijs??!

    I rest my case.