hihi, helaas mogen we geen wetten maken
Je schrijft:
“het zo veel mogenlijk uit een kind halen” verlaat op onacceptabele wijze het belang van het kind ten gunste van de vermeende behoeften van de samenleving. Ik begrijp dat jij je opmerking goed bedoeld, maar de formulering had beter kunnen zijn “om een kind te stimuleren zich zo volledig mogelijk te ontwikkelen”.
Dat is idd wat ik bedoel. Ik denk namelijk dat iedereen zoveel mogenlijk uit zijn leven moet proberen te halen En dat is niet bedoeld ten behoeven van de samenleving maar ten behoeve van jezelf. Voor een ieder is dat verschillend wat dat precies inhoud.
Wat betreft die wet: ik moet je teleurstellen. Kinderen die laag functioneren krijgen “ontheffing”(zo heet dat) van de leerplicht. Hiermee verliest je in Nederland gelijk het recht op onderwijs. Een onafhankelijk (= relatief) instantie bepaald of een kind ontheffing mag hebben. Dit omdat sommige kinderen simpelweg niet geschikt zijn voor onderwijs ivm hun verstandelijk nivo. De grens ligt bij 24 maanden.
Ik heb veel met die wetten te maken gehad ivm onze zoon, ik ken ze erg goed en ik heb heel lang naar middelen gezocht om deze wetten te omzeilen. voorheen was de wet dus: als je eenmaal ontheffing hebt dan heb je dat tot een school het wel ziet zitten. Ik heb beroepsmatig dingen meegemaakt rondom deze wet, waar je broek van afzakt. Gelukkig is dit verleden tijd. Scholen worden hiertoe (relatief) verplicht om deze kinderen onderwijs te gaan bieden. Helaas is het dan ook zo dat als een kind een stoorzender in de klas is, de school het kind van school mag sturen. En geloof me: je kan elk kind een stoorzender laten zijn in een klas als je dat als leerkracht/school wil, en zeker dit soort “byzondere”kinderen. Met deze wet maak je scholen dus veel te machtig. Er zitten tig kinderen thuis die eigenlijk op school horen te zitten, maar te maken krijgen met deze problematiek.
gr.