Ik bedoel met uitgaan van één leerling dat jij denkt dat er maar één soort leerling bestaat nl. die geen behoefte heeft aan dwang en straf. Deze stelling is zeker zo verkeerd als ze juist is. De meerderheid heeft behoefte aan dwang en straf.
Over de aangehaalde professor ga ik kort zijn: even zoeken op internet levert zeker meer tegen- dan voorstanders op van deze theorie. Dat modern onderwijs begint met vertrouwen in de leerling wil ik eerst nog wel eens bewezen zien. Ik heb de indruk dat hoe moderner ons onderwijs wordt, hoe sneller het achteruit gaat in kwaliteit.
Een kind vergelijken met een hond en zijn geconditioneerde opleiding vind ik op zijn minst gezegd ongepast. Een hond heeft nu eenmaal een beperkt denkvermogen en heeft conditionering nodig voor heel het gedrag. Een kind NIET!!!
Dat sociaal gedrag in de school inhoudt dat er gestudeerd wordt, hoeft niet bewezen te worden. Vroeger werd er gestudeerd op school en kijk, we hadden voldoende hoog opgeleide mensen. Je haalt het zelf aan in je reactie dat die er nu niet meer zijn. Bewijst dit dat een modern onderwijs niet realistisch is?? Misschien niet, maar het bewijst wel dat het traditioneel onderwijs het wel was!!
Je reactie op pesten en drugs, daar kan ik het onmogelijk mee eens zijn. Het is het schoolsysteem dat dit toelaat. Teveel onbenutte tijd, te weinig discipline, geen respect maar ook het gebrek aan straf bij het betrappen werken een stijging van deze feiten in de hand. Hoeveel feiten waren er in de jaren 50 en 60, toch de tijd van de flower power, maar ook de tijd van het traditioneel onderwijs. In elk geval minder, en al zeker werden geen leraren bedreigd met messen en pistolen.
De leerlingen vervolgens die de school vroegtijdig verlaten, beseffen NIET dat ze beter een diploma kunnen halen.
Van de 20000 leerlingen die zich dagelijks ziekmelden is zeker 80% niet ziek maar heeft niet genoeg zelfdiscipline om naar school te gaan, wat zijn plicht is. Daar er geen straf of dwang tegenover staat, is de optie om zich ziek te melden zeer bruikbaar. Van de 2000 leraren die zich ziekmelden, tja daar beginnen we beter een andere tread voor.
Datr bepaalde dingen in deze maatschappij niet gezond zijn, staat als een paal boven water. Zich wegstoppen achter een te zware boekentas is echter al te makkelijk. Wat van de luchtvervuiling van de auto´s die we dagelijks gebruiken om naar werk en school te rijden. Wat van de fabrieken die de lucht vervuilen en ga zo maar tot in het oneindige door. Het afschuiven van verantwoordelijkheid is een te veel gebruikte methode om zichzelf schoon te praten. Begin bij het begin, en voor een leerling is dat toevallig naar school gaan en studeren.
Als laatste een quote van jezelf:
Wat leren kinderen nu op school?
de eerste dingen:
schelden en pesten; grof taalgebruik
gehoorzamen aan willekeurige autoriteit ook als het tegen alle haren in strijkt.
tegenzin, verlies van motivatie en verantwoordelijkheidsgevoel
slaafsheid, gebrek aan initiatief
En verder kan de gemiddelde eerstejaars pabostudent (die van de HAVO komt dus) vaak niet eens slagen voor een rekentoets op het niveua van de citotoets.
Is het niet-slagen van de Pabo-student misschien een teken aan de wand dat de modernisering dient gestopt te worden en dat we terugmoeten naar het traditioneel onderwijs waar normen en waarden opnieuw hoog in het vaandel gedragen worden. Jouw voorstel zal dat ongetwijfeld niet bewerkstelligen. Wat jij met je voorstel wil, is dat de goeden gestraft zullen worden terwijl de slechtere leerlingen aangemoedigd zullen worden om nog minder te gaan doen. Ik vraag me af hoeveel zelfmoord(pogingen) van gefrustreerde goede leerlingen hiervan het gevolg zullen zijn.
Pat