Wat een baan

  • jk

    Ik denk dat er achter het verhaal van Hans nog een ander verhaal schuil gaat.

    Ik loop nu het risico dat ik weer iedereen over mij heen krijg maar dat neem ik voor lief.

    Hans, huisman met een parttime baan waarschijnlijk een Mavo of MBO opleiding krijgt met school te maken door zijn (kleine) kinderen.

    Hij helpt misschien wel eens op de school van z'n kinderen en vind dit leuk.

    Het baantje bij de belastingdienst betaalt ook niet zo veel en is ook eigenlijk niet echt uitdagend.

    Tijdens schoolvakanties is het best lastig dat en hij en zijn vrouw beiden werken een van beide moet ook vakantie nemen als de kinderen thuis zijn.

    Dan komt Hans op het idee dat hij wel in het onderwijs zou willen werken, handig gelijk met de kinderen thuis en ideaal voor de vakanties.

    Hans wint informatie in en doet toelatingsexamen ( 28 of ouder) hoeft zelfs niet eens de opleiding te betalen, doet de IB-groep wegens het tekort.

    Hoera Hans slaagt voor het toelatingsexamen ( doet iedereen die de lagere school heeft afgemaakt) en gaat de 4 jarige avondopleiding doen.

    Dan gaat hij werken in het onderwijs, waar Hans geen rekening mee heeft gehouden is dat al die vakantiedagen wel over de andere werkdagen verdeelt horen te worden, hier had Hans niet op gerekend.

    Zoals Marto al aangaf 1659 uur per jaar, reken maar uit hoeveel uur je dan moet maken over de andere werkdagen die overblijven, als je het netjes doet moet je elke schooldag tot 18,30 doorwerken, dat is zwaar.

    Er is geen leerkracht te vinden die dit doet, zo zijn er ook maar weinig die elke woensdagmiddag netjes op school doorwerken.

    Wat mij betreft hoeft dat ook niet maar z..k dan ook niet zo dat het zo zwaar is en als er zaken zijn waar je het niet mee eens bent doe er dan wat aan, dat onderwijs zit zo in de shit dat het alleen nog maar beter kan worden.

    Nou, kom maar op met jullie commentaar!

  • JJ

    Auteur: jk (—.speed.planet.nl)

    Datum: 22-02-2006 11:12

    Ik denk (…) Hans, huisman met een parttime baan waarschijnlijk een Mavo of MBO opleiding krijgt met school te maken door zijn (kleine) kinderen.

    Hij helpt misschien wel eens op de school van z'n kinderen en vind dit leuk.

    Correctie: Mijn wens om in het onderwijs te gaan werken is al veel ouder. Inderdaad: ik heb MAVO en daarmee kon je in 1973 niet naar de PABO.

    Het baantje bij de belastingdienst betaalt ook niet zo veel en is ook eigenlijk niet echt uitdagend.

    Correctie: Het werk bij de belastingdienst betaalt uitstekend, zoals ik in mijn eerste bericht ook al vermeldde. Dus dat was niet de aanleiding om te gaan studeren.

    Tijdens schoolvakanties (….) is het best lastig dat en hij en zijn vrouw beiden werken een van beide moet ook vakantie nemen als de kinderen thuis zijn.

    Dan komt Hans op het idee dat hij wel in het onderwijs zou willen werken, handig gelijk met de kinderen thuis en ideaal voor de vakanties.

    Ook hier sla je de plank volledig mis. Bij de belastingdienst kennen we flexibele werktijden en, voordat je hierover ook weer een laag bij de grondse opmerking maakt: elke op enig moment te weinig gemaakte minuut wordt later weer ingehaald!

    Hans wint informatie in en doet toelatingsexamen ( 28 of ouder) hoeft zelfs niet eens de opleiding te betalen, doet de IB-groep wegens het tekort.

    Correctie: ik heb de heb opleiding volledig zelf betaald.

    Hoera Hans slaagt voor het toelatingsexamen ( doet iedereen die de lagere school heeft afgemaakt)

    In deze zin klinkt weer een flinke hoeveelheid negatiefs. Kun je je misschien ook op een of andere manier positief uitlaten? (Wat een z..kerd ben ik toch he?).

    en gaat de 4 jarige avondopleiding doen.

    Dan gaat hij werken in het onderwijs, waar Hans geen rekening mee heeft gehouden is dat al die vakantiedagen wel over de andere werkdagen verdeelt horen te worden, hier had Hans niet op gerekend.

    Echt waar: ook hiervan was ik volledig op de hoogte. Ik heb maar MAVO en de PABO stelt ook geen donder voor maar achterlijk ben ik niet! Weer mis dus.

    Zoals Marto al aangaf 1659 uur per jaar, reken maar uit hoeveel uur je dan moet maken over de andere werkdagen die overblijven, als je het netjes doet moet je elke schooldag tot 18,30 doorwerken, dat is zwaar.

    Er is geen leerkracht te vinden die dit doet, zo zijn er ook maar weinig die elke woensdagmiddag netjes op school doorwerken.

    (beter kijken op meerdere scholen zou ik zo zeggen!)

    Wat mij betreft hoeft dat ook niet maar z..k dan ook niet zo dat het zo zwaar is en als er zaken zijn waar je het niet mee eens bent doe er dan wat aan, dat onderwijs zit zo in de shit dat het alleen nog maar beter kan worden.

    Nou, kom maar op met jullie commentaar!

    Oke JK. Ik heb het bericht niet op het forum gezet om de zieligerd uit te hangen of om te z..ken. Ik heb alleen even iets van me af willen schrijven en zoals je terecht al eens opmerkte mag iedereen daar op reageren. Alleen de manier waarop je dat af en toe doet vind ik minder.

    Op sommige punten heb je gelijk maar bij andere opmerkingen sla je de plank helemaal mis.

  • ZZ

    Jazeker!

    Met zeuren bereik je niets. Zoek oplossingen, draag deze aan, mobiliseer anderen, alleen dán kun je de dingen verandert krijgen.

    Ik vind de weg van de minste weerstand kiezen ook niet echt een voorbeeld voor de kinderen van Hans. Ãœberhaupt voor kinderen in het algemeen. Als het even tegenzit dan hup, gooien we de handdoek in de ring ipv de dingen (proberen te) verbeteren.

    Ja, met die instelling kun je echt de oorlog winnen!

    Gebrek aan ruggengraat, dat is wat er aan schort. Daarom ook zijn een hoop dingen verworden tot wat ze nu zijn, o.a het onderwijs.

  • jk

    Ik denk (…) Hans, huisman met een parttime baan waarschijnlijk een Mavo of MBO opleiding krijgt met school te maken door zijn (kleine) kinderen.

    Hij helpt misschien wel eens op de school van z'n kinderen en vind dit leuk.

    Correctie: Mijn wens om in het onderwijs te gaan werken is al veel ouder. Inderdaad: ik heb MAVO en daarmee kon je in 1973 niet naar de PABO.

    # was het in 1973 niet mogelijk om na je MAVO door te gaan met HAVO?

    of ontbrak het doorzettingsvermogen toen ook al?

    Het baantje bij de belastingdienst betaalt ook niet zo veel en is ook eigenlijk niet echt uitdagend.

    Correctie: Het werk bij de belastingdienst betaalt uitstekend, zoals ik in mijn eerste bericht ook al vermeldde. Dus dat was niet de aanleiding om te gaan studeren.

    # je maakt mij niet wijs dat je daar met een MAVO diploma het salaris verdient van een HBO opleiding.

    Tijdens schoolvakanties (….) is het best lastig dat en hij en zijn vrouw beiden werken een van beide moet ook vakantie nemen als de kinderen thuis zijn.

    Dan komt Hans op het idee dat hij wel in het onderwijs zou willen werken, handig gelijk met de kinderen thuis en ideaal voor de vakanties.

    Ook hier sla je de plank volledig mis. Bij de belastingdienst kennen we flexibele werktijden en, voordat je hierover ook weer een laag bij de grondse opmerking maakt: elke op enig moment te weinig gemaakte minuut wordt later weer ingehaald!

    # punt blijft wel dat je op een ander moment de tijd in moet halen, dan komen toch je huishoudelijke taken in het gedrang, je moet toch soppen, de wc schoonmaken en strijken.

    Hans wint informatie in en doet toelatingsexamen ( 28 of ouder) hoeft zelfs niet eens de opleiding te betalen, doet de IB-groep wegens het tekort.

    Correctie: ik heb de heb opleiding volledig zelf betaald.

    # dat is jammer, als je goed geinformeerd had zou je geweten hebben dat je de opleiding gratis had kunnen doen.

    Oke JK. Ik heb het bericht niet op het forum gezet om de zieligerd uit te hangen of om te z..ken. Ik heb alleen even iets van me af willen schrijven en zoals je terecht al eens opmerkte mag iedereen daar op reageren. Alleen de manier waarop je dat af en toe doet vind ik minder.

    Op sommige punten heb je gelijk maar bij andere opmerkingen sla je de plank helemaal mis.

    Beste Hans

    Als je nu nog iets positiefs voor het onderwijs wil doen ( je schreef dat daar toch je hart ligt) stuur je verhaal dan eens naar Maria van der Hoeven en ga met haar eens in discussie, hopelijk volgt er dan nog iets goeds uit.

    # dit nog even, je bent niet de enige die in deze valkuil is gevallen, de avond Pabo zit elk jaar vol met voornamelijk moeders die op het grandioze idee komen om lesgeven met het krijgen/hebben van kinderen te combineren.

  • JJ

    Beste JK,

    Het ontbrak mij niet aan doorzettingsvermogen. Toen niet en nu niet. Ik meen

    toch wel te kunnen stellen dat ik heb aangetoond over voldoende

    doorzettingsvermogen te beschikken toen ik de avond PABO deed. Ook toen had

    ik al drie kinderen, een deeltijdbaan bij de belastingdienst en moest ik

    twee avonden naar de PABO en een dag in de week stage lopen. Het feit dat ik

    na de MAVO niet door ben gegaan ligt in het feit dat ik als kind uit een

    gezin met zes kinderen zo snel mogelijk moest gaan werken om de huishoudkas

    mee te kunnen spekken. Jja, zielig he? Wat een z..kerd; zeurt over werkelijk

    alles maar het is helaas de werkelijkheid. Ik kom dus uit een groot

    katholiek nest uit het zuiden van Nederland. In die tijd was het normaal dat

    je als een van de oudste kinderen een steentje bijdroeg. Ik heb ook nergens

    gezegd dat de baan bij de belastingdienst op HBO niveau betaalt. Wat wel

    waar is, is dat ik een vorstelijk salaris had gezien mijn MAVO achtergrond.

    Toen ik in 1999 mezelf aanmeldde bij de PABO, en ook daarna nog, heb ik echt

    wel geinformeerd of er iets vergoed zou worden. Misschien dat dat nu wel kan

    maar geloof me als ik zeg dat er geen cent werd vergoed; die voorzieningen

    waren er niet!

  • JJ

    Overigens als jij een adres voor me hebt van een instantie die mijn PABO opleiding zou hebben kunnen vergoeden, ik verneem het graag van je. Dan kan ik misschien nog wat navorderen. Maak me blij!

  • helen

    Waar ik een beetje moeite mee heb dat er''aangetoond' moet worden dat Hans een slappeling is zonder een enkele ruggengraat omdat hij het onderwijs verlaat.

    Hans gaat vervolgens in de verdediging om ‘aan te tonen’ dat hij helemaal niet lui is.

    Het interesseert mij persoonlijk geen bal of hij al dan niet lui is. Hij wil dit werk niet doen en kan een betere baan krijgen. Hartelijk gefeliciteerd!

    Persoonlijk houd ik erg veel van het onderwijs.Je hoort mij niet zeuren over betaling of werkdruk. Ik red mij wel, maar het gaat niet aan om leerkrachten verantwoordelijk te stellen voor de manier waarop het onderwijs in nederland georganiseerd is.Ik heb echt geen zin om actie te voeren en ben er ook niet geschikt voor.

    groetjes helen

  • Zwannie

    Hans wordt ter verantwoording geroepen. Hij moet wel de goedheid zelve zijn om daar op in te gaan. Ik gaf mijn portie aan fikkie. ;-)

  • JJ

    Ik ben me er terdege van bewust en hier wil ik het verder ook bij laten. Gisteren was ik voor het laatst op de basisschool waar ik gewerkt heb. Ik had een retenleuke afscheidsmiddag met de kinderen en ik heb op een prettige manier afscheid genomen van het team. Vandaag lekker lui gedaan (nee, ik ga me hier niet voor verantwoorden, ook niet voor de voorjaarsvakantie die ik nog even meepik vooraleer ik weer bij de belastingdienst begin).

    Ik vind wel dat mensen als JK en ZZ er op moeten worden gewezen dat ze af en toe eens beter na moeten denken voordat ze iets zeggen en schrijven.

    Deze figuren hebben bepaalde zaken waarschijnlijk in de schoot geworpen gekregen en als ze dan lezen over iemand die het ergens moeilijker mee heeft door bepaalde omstandigheden of door wellicht minder aanleg, laten ze iedereen weten hoe goed en hardwerkend ze zelf en hoe zwak anderen zijn.

    Als ik ergens van beticht word, ben ik best bereid tegengas te geven ook als ik hiervoor de verdediging in ga. Ik handel immers anoniem.

    De toonzetting van de reacties van JK en ZZ is, vind ik persoonlijk beneden peil. Misschien onderdeel van de toenemende hufterigheid in de maatschappij.

    Ik laat het hier definitief bij.

    Dank u.

  • jk

    Waarom zou je actie voeren als je tevreden bent? Volgens mij voer je actie als je ergens tegen in opstand komt, als je ontevreden bent dus.

    Ik vind het overigens leuk ook eens een leerkracht te horen die tevreden is!