Wat een baan

  • jk

    Niets, Helen.

    Als ik jou reactie lees dan denk ik “dit zijn dus de mensen die het onderwijs nodig heeft”, positief, re'ëel, en met beide benen op de grond, zo heel anders dan de klaagzang van Hans.

    Hij heeft het zo druk, z'n vrouw werkt en hij heeft ook nog zijn kinderen en dan ook nog al dat werk op school, sorry, maar dan denk ik wat een z………….rd.

    Er zijn legio vrouwen met kinderen en een fulltime baan, als je werkt dan komen er altijd dingen bij na werktijd die een aanslag doen op je vrije tijd dat hoort er nu eenmaal bij, dat is niet specifiek voor het onderwijs.

    Het is opzich niet erg dat hij dit zo ervaart maar doe er dan wat aan en ga niet de zielige huisman uithangen die het zo verschrikkelijk druk heeft.

  • helen

    hoi JK,

    Bedankt voor je compliment, al weet ik niet zeker of ik haar verdiend heb.

    Ik ervaar Hans' verhaal totaal niet negatief en ook niet heel verschillend van het mijne. Ieder mens zoekt in de maatschappij een plekje waar hij zich lekker voelt en kan functioneren. Het is Hans gelukt om zo'n plekje te vinden en mij ook.

    Balans daar gaat het om. Waarom mag iemand niet stoppen met leerkracht zijn en als reden opgeven :In deze werkkring moet ik zoveel tijd en energie investeren dat ik mij er gezien mijn priveleven niet meer prettig bij voel?

    groetjes Helen

  • Zwannie

    “Het is opzich niet erg dat hij dit zo ervaart.”

    Nou, je dient hem anders flink van repliek.

    “maar doe er dan wat aan…”

    Dat heeft hij nou juist uit de doeken gedaan.

    “…en ga niet de zielige huisman uithangen die het zo verschrikkelijk druk heeft.”

    Hij heeft uitgelegd waarom hij het druk had. Niks mis mee en heel herkenbaar.

    Het pleit voor Hans dat hij er zo eerlijk en open over is en ik vind het moedig om zo'n drastische beslissing te nemen. Uiteindelijk komt dat in de eerste plaats

    hemzelf en daarna het onderwijs alleen maar ten goede. Het zal geen gemakkelijke beslissing zijn geweest en ik vind het logisch dat hij er vol van is. Ben blij met z'n verhaal. Het zet anderen weer eens aan het denken: als er een schaap over de dam is…

  • Zwannie

    Niet voor jou helen, maar voor jk, sorry.

  • jk

    Ik ervaar het verhaal van Hans dus anders dan jij, dat moet kunnen daar is het hier tenslotte een discussiebord voor.

    Mensen zijn allemaal anders, er zijn er die overal een gat in zien en er zijn er die zetten er even de schouders onder en doen het gewoon.

    Er zijn collega's die bij elk dingetje dat na werktijd gedaan moet worden zuchten en steunen dat het al zo laat is en dat ze een gezin thuis hebben zitten. Dat heb ik ook maar als je even niet zeurt en gewoon doet dan is het in minder tijd gedaan dan zij verspillen aan het tegenwerken, en zulke mensen kan ik niet goed tegen en al helemaal niet als ze in het onderwijs zitten.

    Net zo goed als Hans zijn klaagzang hier mag zetten mag ik daar mijn mening op geven en als hij daar niet tegen kan dan moet hij het niet op een discussiebord zetten.

    Ik ga niet met hem mee zitten jammeren, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

  • helen

    Hoi Zwannie,

    Ik begreep wel dat je het niet tegen mij had hoor.

    Hoi Jk,

    Maar natuurlijk heb je recht op een eigen mening. Ik vraag me alleen af waarom je er zo fel op bent. Ik kan mij nog andere berichtjes waarin je blijk geeft van weinig begrip voor leerkrachten herinneren. Toen wilde ik ook al reageren maar niet gedaan.

    Heb je alleen een hekel aan klagende zeurders? Dan kunnen we elkaar de virtuele hand schudden want ik heb ook een hekel aan klagende zeurders. (Ik denk nu aan mijn schoonmoeder). Heb je slechte ervaringen met het onderwijzersvolk?

    Heb je veel met leerkrachten te maken? Ik ben oprecht geinteresseerd dus als je tijd hebt… groetjes helen.

  • Zwannie

    “Mensen zijn allemaal anders, er zijn er die overal een gat in zien en er zijn er die zetten er even de schouders onder en doen het gewoon.”

    Het is bijzonder jammer dat je niet inziet dat de beslissing van Hans -even los van zijn persoonlijke sores- het gevolg is van een groot structureel probleem. Dan is het geen kwestie meer van even de schouders eronder zetten. Als een systeem ziek is (wat jij niet weet of niet wilt weten), en iedereen zou reageren zoals jij, tja, hoe kan er dan ooit iets veranderen?

  • ZZ

    Als een systeem ziek is (wat jij niet weet of niet wilt weten), en iedereen zou reageren zoals jij, tja, hoe kan er dan ooit iets veranderen?

    Nee, als iedereen zo reageert als Hans, dán verandert er wat!

    Als je misstanden signaleert binnen het werk, moet je daar wat aan (proberen) te doen. Probeer anderen mee te krijgen (als ik zo lees zijn die er genoeg te vinden binnen het onderwijs), en werk met z'n allen aan een oplossing.

    Weglopen is de weg van de minste weerstand.

    ZZ

  • jk

    Gelukkig toch iemand die mij begrijpt!

  • jk

    Ik ben er vel op omdat ik er niet tegen kan dat mensen alleen maar roepen “Au, ik heb zo'n zere teen”, en niet de nagel knippen die, die pijn veroorzaakt maar gaan zitten wachten totdat een ander die nagel knipt.

    Hans gaat weg terwijl hij zegt dat hij het onderwijs erg leuk vindt, doe dan iets aan de problemen en blijf om ze samen met anderen op te lossen.

    Inplaats daarvan gaat hij hier zitten klagen dat het zo'n zooitje is binnen het onderwijs, vertel eens iets nieuws dit weten we allemaal wel, we ondervinden het dagelijks.

    Je begrijpt wel dat dit ook het antwoordt op je andere vraag is, slechte ervaringen met het onderwijs, in het verleden, in het heden en als iedereen reageert als Hans ook in de toekomst.