Een paar jaar geleden kwam onze oudste zoon in groep 6 op een andere school door verhuizing. Hij moest zeer vaak de juf verbeteren met rekensommen die ze op het bord behandelde. Hij vond dit niet leuk, maar hij gaf wel aan als ze fouten maakte. De fouten bestonden niet alleen uit optelfouten, maar ook uit stappen overslaan en er daardoor zelf niet meer uitkomen.
Hij gaf aan: als ik niets zeg, komen sommige kinderen helemaal niet meer uit dat rekenen".
De juf vond het nogal grappig dat hij beter kon rekenen. Volgens haar was ons kind hoogbegaafd op rekenen. Als zij vond dat hij hoogbegaafd was moest ze de schoolbegeleidingsdienst maar inschakelen, zodat hij getest kon worden. Natuurlijk gebeurde dit niet. Oké, ik wist ook wel dat hij goed kon rekenen, maar op groep 6 niveau de juf steeds moeten verbeteren, vond ik wel erg.
Deze juf had enige jaren geleden de PABO afgerond en dit was het 1e jaar schooljaar dat ze voor de klas stond. Haar jongste kind was nu 4 en ging naar de basisschool.
Ons middelste kind heeft dyslexie en de oudste gaf regelmatig bij ons aan: zorg dat hij niet deze juf krijgt. Want hij leert niets bij haar.
Mede door het niveau van de leerkrachten hebben onze kinderen maar 2 jaar op deze school gezeten. En nog steeds zeg ik dat is 2 jaar teveel geweest.
Toen wij meedeelden dat onze kinderen naar een andere basisschool gingen was men erg verbaasd. De overdracht gegevens van de kinderen zat vol met fouten zoals “bovenbauw”, “niveoo”.
Onze kinderen hebben recht op goed onderwijs, ongeacht het niveau van het kind.