rekenen

  • M Lavell

    “De vraag is immers of het niveau aan het begin van je opleiding alles zegt over de kwaliteit als je later voor de klas staat.”

    Dat klopt en wat mij betreft hoeven pabo-studenten en zelfs leerkrachten zich niet als in een westrijd te kunnen meten met de besten van de klas van groep 8. Wie meent dat dat wel moet, die meent dus dat die achtste groepers die beter scoren dan al betere leerkrachten zijn.

    Maar laten we wel wezen: Dit criterium is niet hier op het prikbord bedacht, maar door Pabo-docenten. Zie dat artikel in Trouw.

    Ik heb begrip voor burgers die denken dat leerkrachten per definitie ‘de beste rekenaars’ moeten zijn, al spreek ik het graag tegen omdat het leerkrachten afrekent op punten die minder relevant zijn.

    Ik begrijp niet dat Pabodocenten dat ook denken. Dat vind ik uitermate zorgelijk zelfs. Als dit treintje zo zijn loop krijgt (jottem, laten we dit ook voor taal gaan doen!), dan is er straks geen leerkracht meer over.

  • AW

    Een huisarts mag wel zonder ehbo-diploma of een kinder-ehbo-diploma aan een opleiding beginnen, maar een a.s. leerkracht moet aan alle voorwaarden voldoen.

    Waarom mag je wel 6 jaar wachten of de dokter zich kan ontwikkelen tot een arts, maar mag een leerkracht geen tijd krijgen.

    Denk eens aan al die rechtenstudenten die zich tijdens hun studie misdragen en later toch een goede rechter worden. Dat weet ik nou persoonlijk.

  • M Lavell

    “Ik vind het wat te makkelijk geredeneerd want in de tijd dat er afgewacht moet worden of een beginnend leerkracht zich ontpopt tot een goede leerkracht kunnen er heel wat kinderen de dupe van worden als het niet gebeurt.”

    Ja. Maar dat is bij artsen ook zo.

  • AW

    In ben het met u eens. Er worden algemeenheden over het onderwijs weergegeven, gebaseerd op vermoedens, op googlen en op basis van eigen

    frustraties en niet op basis van praktijkkennis. Wanneer zijn die mensen echt op een hedendaagse basisschool geweest.

    Op die manier gaan die discussies ook over niets, in elk geval niet over de werkelijkheid.

  • AW

    Goed een draadje lezen en niet anderen napraten want de opmerking:

    Ja. Maar dat is bij artsen ook zo.

    is al eerder door iemand anders genoteerd.

  • M Lavell

    “En: op basis van welke onderzoeksgegevens over de klassenpraktijk is dit vastgesteld. Graag even een link naar een onderzoeksrapport.”

    Er bestaat geen onderzoek naar ‘klassenpraktijk’. Wel naar resultaten van leerlingen, maar die zeggen niets over klassenpraktijk.

    Wij kennen in Nederland de vrijheid van onderwijs. Dat betekent dat scholen zelf mogen weten wat ze doen.

    Je kunt wel afgaan op veel gebruikte methodes en daarin kun je zien dat groep 8 vooral uit herhalen en hier en daar wat verdiepen bestaat.

    Maar dat geeft geen antwoord op de vragen over individuele leerlingen noch op alle klassen in groep 8.

    Leerzaam boek: Schoolstrijd; ouders op de bres voor beter onderwijs van Karina Schaapman.

    Leerzame studies: Jaarlijkse inspectierapporten.

    Ja, voldoende herhaling en instructie schiet er nog wel eens bij in.

  • AW

    U stelt:

    ……….Je kunt wel afgaan op veel gebruikte methodes en daarin kun je zien dat groep 8 vooral uit herhalen en hier en daar wat verdiepen bestaat.

    Eerder stelde u dat er te weinig wordt herhaald en nu dat wel wordt herhaald en dan moeten we dat boek van Schaapman lezen. Dat gaat daar niet over. Je leest daarin niets over hoe het in het algemeen in het Nederlanse onderwijs is gesteld. Het boek is een persoonlijk document, maar geen onderwijskundige studie.

    U blijft dingen beweren over het te weinig oefen, maar u kunt dat op geen enkele manier bewijzen. U mag dat volhouden, maar de discussie is dan lucht verplaatsen.

  • ex juffie

    Da's toch iets anders. Toen jouw vader met zijn opleiding begon had hij niet direkt met patienten te maken. Daar moest hij eerst het een en ander over leren. Veel anatomie, pathologie etc. etc. Pas jaren later kwam hij in aanraking met echte levende patienten.

    Van iemand van zo ongeveer 18 jaar die de HAVO of VWO gedaan heeft en naar de PABO gaat wordt gewoon verwacht dat 'ie de basisschoolstof niet vergeten is…. Een PABO student staat al snel (al enkele weken na het begin van het schooljaar) voor de klas en moet o.a. rekenles geven. Het kennisniveau qua rekenen wordt dus in het eerste leerjaar aan het begin van het schooljaar getest en heel veel studenten halen deze toets niet. Tot mijn grote verbazing was ik een van de weinige die deze toets, die echt niet moeilijk was, haalde. Het was gewoon schokkend! Dat was 20 jaar terug zo en de PABO studenten presteren nu nog steeds zo slecht.

    Het is toch te gek voor woorden dat sommige PABO-studenten niet eens meer behoorlijk kunnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen etc.???? Ik weet zeker dat jouw vader dat nog wel kon toen ‘ie met z’n studie begon.

  • jk

    Een PABO student hoeft wat mij betreft niet aan de eisen te voldoen waar een leerkracht wel aan moet voldoen, hij moet immers nog beginnen.

    Een leerkracht ook een beginnend leerkracht moet wel aan de eisen voor rekenen en spelling voldoen.

    Als je na 17 jaar onderwezen te zijn nog niet weet hoe je moet rekenen of slecht bent in spelling dan ga ik er van uit dat je het niet meer leert, dat geeft niets maar ga dan een ander beroep uitoefenen.

    Een arts wordt gecontroleerd en als hij grove fouten maakt mag hij zijn beroep niet meer uitoefenen, een leerkracht kan nog zoveel domme fouten maken maar hij/zij blijft zitten.

  • M Lavell

    Och gossie, kijk nou.

    “Het boek is een persoonlijk document, maar geen onderwijskundige studie.”

    Maar gaat niet over één leerling van groep 8, maar over een hele klas en zelfs de hele school. Bovendien is de gestelde vraag hier ook persoonlijk. Die gaat wel over één leerling. Het antwoord ‘te weinig herhaling gehad’ zegt dus niet dat er in het onderwijs in zijn algemeenheid (op alle scholen) te weinig herhaling wordt geboden.

    De meer algemene beschouwingen over onderwijs (zie de inspectierapporten) laten wel zien dat er nog steeds scholen zijn die slecht functioneren, zoals die van Schaapman. En in die gevallen schiet herhaling er in zijn algemeenheid nog wel eens bij in.

    “U blijft dingen beweren over het te weinig oefen, maar u kunt dat op geen enkele manier bewijzen. U mag dat volhouden, maar de discussie is dan lucht verplaatsen.”

    U kunt blijkbaar slecht het onderscheid maken tussen algemeenheden en individuele gevallen.