rekenen

  • meester

    De aangegeven spellingfouten waren 20 jaar geleden ook al fout. Ze hebben niets te maken met de recente spellingwijzigingen.

  • meester

    ZZ schrijft:

    De oudere generaties kunnen nl. wél rekenen.

    Maar ze kunnen niet spellen.

  • groep 8

    U schrijft:

    Bij het toetsen van de vaardigheden in groep 8 (herhaling vooral), schiet het extra oefenen om de parate kennis op te halen, er nog wel eens bij in.

    Ik zit in groep 8 en ik vind juist dat we dat te veel herhalen en oefenen. Hoe komt u er bij dat we dat te weinig doen. Staat u ook voor de klas in groep 8?

  • ex juffie

    Je hebt gelijk hoor. Groep 8 is qua rekenen vooral herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Voor kinderen die goed kunnen rekenen is dat echt niet leuk, maar de basisschoolstof gaat helaas niet verder. Na groep 7 is er weinig nieuws meer voor de kinderen op de basisschool. Het is dan vooral herhalen en verdiepen.

    De opmerking over het er bij in schieten van het extra oefenen om de parate kennis op te halen snap ik ook niet. Juist in groep 8 wordt hier veel aandacht aangeschonken.

    Voor slimme kinderen is groep 8 best saai. Gelukkig kan er veel tijd gestopt worden in het voorbereiden van de musical, als je dat tenminste leuk vindt…..

  • groep 8

    Beste ex-juffie,

    Het is raar op dit prikbord. Mensen zeggen iets over het leren in groep 8, maar ze weten niet echt hoe het is in groep 8. Ze zeggen dat het oefenen er bij in schiet, maar dat klopt niet. Hoe kun je iets zeggen over groep 8 als je er niets van weet.

  • M Lavell

    Er is geen sprake van ‘we’ in groep 8. Alle scholen (en leerkrachten) doen het weer een beetje anders. Dus dit “Bij het toetsen van de vaardigheden in groep 8 (herhaling vooral), schiet het extra oefenen om de parate kennis op te halen, er nog wel eens bij in.” staat als een huis al hoeft dat in uw klas niet zo te zijn.

    Overigens is het gebrek aan oefening ook precies de oorzaak van het feit dat zoveel pabostudenten zich niet kunnen meten met de besten uit groep 8. Die studenten hebben minder inzicht dan de besten van de klas uit groep 8 en moeten het dus vooral van parate kennis hebben. Ze hadden nog even extra moeten oefenen.

    En zo kan het zijn dat u zich stoort aan veel herhaling (u of uw kinderen of uw leerlingen hebben het niet nodig, die hebben voldoende inzicht), terwijl de mate van herhaling en parate kennis opkrikken, toch te weinig is voor leerlingen die altijd op C niveau hebben gerekend. Zij hebben er meer van nodig. Krijgen ze dat niet, dan zakken ze terug naar niveau E.

  • jk

    U gaat er nu van uit dat niemand van deze generatie kan spellen, moet dat niet zijn enkele?

    Dat gaat ook op voor rekenen, er zullen er velen zijn die het wel kunnen en enkele niet.

  • M Lavell

    Nee, dat moet zijn enkele_n_ ;-)

    Maar volgens mij kunnen Pabo-studenten (en heel veel hbo studenten trouwens), zich ook niet meten met de besten van groep 8 als het over spellen gaat.

    Overigens is de aandacht voor de spellen al in de jaren zeventig drastisch afgenomen. De stelling was toen dat ‘je kunnen uiten’ belangrijker was dan kunnen spellen. Leerkrachten gingen vanaf dat moment beoordelen op de inhoudelijke kwaliteit van het opstel. Spelfouten telden niet meer mee.

    Op het gymnasium van mijn kinderen was dat trouwens nog steeds zo. Alleen bij vooraankondiging werd er op spelling gelet. En bij uitzondering door leerkrachten van andere vakken (biologie bijvoorbeeld). In de vreemde talen was spelling altijd wel een punt.

  • jk

    Beste meester en Linda

    Daar ben ik ook benieuwd naar.

    Heb je met de huidige methoden nog de mogelijkheid om af te wijken hiervan, of wordt dat niet toegestaan binnen het team?

    In hoeverre ben je nu echt baas in eigen klas?

    Waarom zijn er toch leerkrachten die duidelijk beter presteren dan andere?

    Op de basisschool van mijn kinderen was de methode heilig en daar werd niet van afgeweken, ik vraag mij af in hoeverre de tegenwoordige leerkracht zijn gezond verstand nog kan/mag gebruiken?

    Wie leest jullie leerkrachten de les? Is dat de regering of wordt dit door het team bepaalt of misschien wel de uitgevers van de methoden.

  • meester

    Ik ben het eens met ex juffie. Ik ben directeur van drie basisscholen en bij ons wordt er in de twaalf groepen 8 voldoende herhaald. We zien dat ook steeds bij de CITO-eindtoets. Daar scoren we goed op.

    Kom eens met concrete onderzoeksgegevens waaruit blijkt hoe groot het percentage is van scholen die te weinig oefenen. Nu zijn het vermoedens van iemand die nooit in groep 8 is geweest.

    Uit Europees blijkt trouwens dat Nederland m.b.t. het rekenen hoort bij de 4 besten.