rekenen

  • ex juffie

    Kun je soms zelf niet rekenen en maak je er daarom zo'n punt van?

    Die rekentoets bestaat al JAREN op de PABO. Niets nieuws. De toets werd ook al afgenomen op de PA en zelfs op de Kweekschool, de voorlopers van de PABO van nu. Nieuw is het ook niet dat PABO-studenten, PA-leerlingen en Kweekelingen slecht scoorden bij de rekentoets. Nieuws met een heeele laaaaange baaaard.

    Het is helemaal geen wedstrijd. Het is gewoon een toets.

  • M Lavell

    “Een leerkracht ook een beginnend leerkracht moet wel aan de eisen voor rekenen en spelling voldoen.”

    Ja, maar er is wel iets raars. Voor alle opleidingen geldt een minimale vooropleiding. De nu opgeworpen eis voor Pabo, zou betekenen dat je vooropleiding voor HBO (havo) op de Pabo niet geldig is. Dat is raar.

    Alternatief is dat je voortaan vwo eist en van Pabo een universitaire studie maakt. Maar hoeveel vwo-ers (maar 18% van de schoolpopulatie) zullen leerkracht willen worden? Bovendien: Helpt dat?

    Gisteren riep Lambrechts op radio 1 pedanterig dat in Duitsland de opleiding ook een universitaire studie is. Daarmee heeft ze geen antwoord gegeven op de vraag of die leerkrachten ook beter kunnen rekenen. Bovendien doet juist Duitsland het heel slecht

    in de vergelijkingen, juist met rekenen.

    “Als je na 17 jaar onderwezen te zijn nog niet weet hoe je moet rekenen of slecht bent in spelling dan ga ik er van uit dat je het niet meer leert, dat geeft niets maar ga dan een ander beroep uitoefenen.”

    Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als je dezelfde test voorlegt aan andere HBO en soms zelfs WO studenten. De suggestie wordt nu gewekt dat Pabo-studenten de domste HBO-ers zijn. Ik denk dat dat wel meevalt en dat er ook bij andere studenten ongeveer dezelfde score uitrolt.

    “Een arts wordt gecontroleerd en als hij grove fouten maakt mag hij zijn beroep niet meer uitoefenen, een leerkracht kan nog zoveel domme fouten maken maar hij/zij blijft zitten.”

    Dat is een reëel probleem. Leerkrachten zouden net als artsen een beroepsvereniging en arbitrage moeten hebben en net als artsen geschorst moeten kunnen worden of uit hun beroep gezet.

    Maar ik zou ook daar ‘kunnen rekenen als de besten uit groep 8’ niet als criterium nemen.

  • AW

    U kunt blijkbaar slecht het onderscheid maken tussen algemeenheden en individuele gevallen.

  • M Lavell

    Dan moet je dat Trouw artikel toch nog maar even lezen.

    Nieuw is dat de studenten niet meer eindeloos kunnen herhalen totdat ze een zesje halen, maar dat ze uit de opleiding geknikkerd worden als ze niet net zo goed kunnen rekenen als de besten uit groep 8.

    Overigens is de aard van de sommen hier niet doorslaggevend (de meesten komen daar met een beetje aanwijzing toch wel uit), maar de weging. Hoeveel moet je goed hebben binnen de gestelde tijd.

  • ex juffie

    Dit is inderdaad een heel raar prikbord! Iedereen heeft op school gezeten, iedereen heeft er een mening over en sommige denken dat ze dan gelijk een autoriteit zijn op dit gebied en beweren de meest grote onzin over het onderwijs hoewel ze zelf nooit voor de klas hebben gestaan.

    Zonde van je tijd joh. Ga lekker een spelletje spelen op je computer of ga naar een vriendje. Ik ga ook iets anders doen.

  • AW

    Waar gaat het over:

    Op Europees niveau rekenen onze leerlingen (opgeleid door MBO/HAVO-vooropgeleide leerkrachten die slecht kunnen rekenen) beter dan de kinderen in Duitsland (opgeleid door universitair geschoolden).

    Als we tot de vier beste landen in Europa behoren voor rekenen (voor lezen staan we nog hoger) wat is dan het probleem en waarom doet iedereen alsof er sprake is van slecht onderwijs in Nederland. Ondanks die matige PABO-opleiding zijn we beter dan de universitair vooropgeleiden in Duitsland.

    Er is dus maar een matige relatie tussen het matige rekenen van dea.s. leerkrachten en de uiteindelijke redelijke prestaties. Dat zou ook wel eens te maken kunnen hebben met:

    -het feit dat leerkrachten zich ontwikkelen, goed de lessen voorbereiden en zelf beter worden

    -onze rekenmethoden toch kwaliteit hebben

    -de inspectie de uitkomsten controleert en scholen aanspreekt op zwakke prestaties

    -etc.

  • AW

    Ik stop ook met deze deelname, want het zijn rare discussies. Zo'n prikbord wordt in zijn functie om zeep geholpen door betweters die er inhoudelijk steeds net naast zitten.

  • Linda

    Hoi,

    In mijn geval: afhankelijk van de leerkracht. Mijn ene zoon is dyslectisch en deze geef ik zelf in schooltijd en thuis bijles. Met rekenen ben ik nog maar net begonnen, dus kan nog niet inschatten hoe de vorderingen hierin zullen zijn. Ik heb wat hem betreft altijd veel medewerking gehad van de leerkrachten.

    Mijn andere zoon geef ik (preventief) bijles al vanaf begin groep 3. Dit omdat ik dus geloof dat de huidige spellingsmethodes incompleet, onduidelijk en veel te vaak zelfs incorrect zijn. Zijn juffrouw was hier helemaal niet blij mee, met name omdat ik met een methode werk die niet verklankt (dus geen, ah, buh, cuh, duh, etc.). Tegenwoordig mag je als ouders zelfs thuis niet spreken over de normale a-b-c-klanken. Dan zouden de kinderen in de war raken?!?!? Alsof het niet verwarrend is dat de “ah” één a, is, en dat de “aa” er twee zijn, maar toch weer niet aan het eind van een woord of lettergreep. Het is toch veel handiger de kinderen te leren dat de a uitgesproken wordt als een “ah”, als er een medeklinker achter wordt geplaatst?

    Ik heb een cursus gevolgd voor deze lesmethode. En….. ik kan elke pabo-student adviseren deze cursus ook te volgen. Dan leren ze nu eindelijk eens hoe de Nederlandse taal nu eigenlijk in elkaar steekt en kunnen ze beter inschatten waarom een kind een bepaalde fout maakt en kunnen ze ook een oplossing bieden . Want dat is volgens mij wat er aan ontbreekt: als een kind een fout maakt, weet een leerkracht vaak niet in te schatten waar de fout vandaan komt. Bij mijn jongste zoon heb ik zoveel verwarring zien ontstaan in groep 3. Gewoonweg omdat de uitleg niet compleet is en verwarrend.

    En buiten de spelling, de grammatica die kinderen op de basisschool krijgen is ook ver onder de maat. Er wordt van kinderen verwacht dat ze kunnen horen of een woord op -e of -en eindigt, zonder dat ze uitleg krijgen over een bijvoeglijk naamwoord, werkwoord, zelfstandig naamwoord. Sterker nog, voor de klas staat een juf zichzelf gek te articuleren om ervoor te zorgen dat de woorden juist worden geschreven. Dictees worden woord voor woord opgelezen, omdat de kinderen niet eens in staat zijn een hele zin te onthouden?!?!?

    Wat de methodes betreft: ik denk dat de makers van de methodes heilig worden geacht. Als alternatieve methode is het niet makkelijk om er tussen te komen, ook al is de methode 10 x beter. Ik denk dat het een kwestie is van geld, macht en vriendjespolitiek en dat in de toekomst alleen nog maar kinderen van ouders met geld een goede - particuliere - basisschool gaan volgen.

    Net als over het rekenen, heeft er ook een bericht over de kennis van de Nederlandse taal in de krant gestaan. Hierin werd beweerd dat 10 % van de leerlingen uit groep 8 analfabeet is. Komt niet bepaald overeen met de 3 % die dyslectisch zou zijn. En over het rekenen heeft ook al eens eerder een bericht in de krant gestaan dat de ouderwetse manier van rekenen met name voor jongens veel beter is. De rekenbladen zijn gewoon veel te chaotisch; er moeten te veel verschillende dingen op 1 blad worden gedaan. Veel te weinig structuur.

    Groetjes,

    Linda

  • jk

    Ja, maar er is wel iets raars. Voor alle opleidingen geldt een minimale vooropleiding. De nu opgeworpen eis voor Pabo, zou betekenen dat je vooropleiding voor HBO (havo) op de Pabo niet geldig is. Dat is raar.

    Nee, je moet wel een toets afnemen aan het begin van de opleiding maar daar niet de consequentie aan verbinden van niet mogen beginnen maar wel van bijles in de vakken die onvoldoende zijn. Als na een jaar blijkt dat de achterstand niet is weggewerkt dan moet de consequentie zijn stoppen.

    Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als je dezelfde test voorlegt aan andere HBO en soms zelfs WO studenten. De suggestie wordt nu gewekt dat Pabo-studenten de domste HBO-ers zijn. Ik denk dat dat wel meevalt en dat er ook bij andere studenten ongeveer dezelfde score uitrolt.

    Hier heb ik in een vorig antwoord al eens op gereageerd, de klas van de avondopleiding waar ik zat was bedroevend slecht, nagenoeg allemaal hbo-ers en wo opgeleiden.

    Dat is een reëel probleem. Leerkrachten zouden net als artsen een beroepsvereniging en arbitrage moeten hebben en net als artsen geschorst moeten kunnen worden of uit hun beroep gezet.

    Dit zou een hele goede optie zijn, helaas denk ik dat het leraren te kort dan voor de eerste 20 jaar niet meer opgelost wordt.

  • ZZ

    Blijven zeiken over spelling. Kom eens op met je reken talent! Daar ging deze topic toch over?!