Ja, leerkrachten moeten de sommen van groep 8 kunnen maken en begrijpen, maar je kunt niet van allen vragen het net zo snel en foutloos te kunnen als de besten van de klas. Het rekenniveau van groep 8 is al onderscheidend op talenten. We zijn nu eenmaal niet allemaal even getalenteerd.
“Ik vraag me overigens af of het door de methodes komt, maar dat is zeker het onderzoeken waard.”
Ik ben geen fan van de nieuwe methodes, maar dat komt eigenlijk omdat mijn kinderen getalenteerde rekenaars zijn. Die hebben een eigen manier die veel beter en sneller werkt (en meer op inzicht leunt). Ik weet niet wat die nieuwe methodes doen voor minder getalenteerde rekenaars. Misschien brengt het hen wel tot een hoger niveau van rekenen, hoewel ook dat een kunstje blijft.
Ik ben er trouwens van overtuigd dat als je op dezelfde manier taal (spelling, werkwoordsspelling, begrijpend lezen zelfs) en wereldorientatie toetst, dat je dan tot dezelfde conclusie zou komen. Laat alle leerkrachten meedoen aan de Cito en je ziet vanzelf dat de besten uit groep 8 op onderdelen boven de meerderheid van leerkrachten uitsteekt.
Ik weet niet zo goed waarom je dat een schande zou moeten vinden. Maar als je het een schande vindt, dan weet ik niet zo goed wat je er aan kunt doen. Je kunt de Pabopoorten wel sluiten voor studenten die dat niveau niet halen, maar daarmee krijg je nog niet de studenten binnen die dat niveau wel halen.
Dan heb je straks geen leerkrachten meer.