wiskundeniveau

  • Karel de Gucht

    “In het bedrijfsleven, beste Jan, kan je het niet maken je hielen te lichten voor je werktijd officieel voorbij is.”

    De meeste bedrijven kennen wel iets van flexibele werktijden, maar als je herhaaldelijk je resultaten niet haalt, dan is het gauw exit.

  • jan

    Ik kan niet beoordelen welke functie er in het bedrijfsleven vergelijkbaar met het vak van docent. Ik ben hbo en academisch geschoold, met een dergelijke achtergrond is het onderwijs een bijzonder slechte werkgever. Een nettosalaris van maximaal 2100 euro, ongeacht het niveau van de te geven lessen, en op te bouwen in maar liefst 18 jaar (voorheen 26 jaar), is te gek voor woorden. In mijn kennissenkring bevinden zich veel HTS'ers, die allemaal zo'n 500 tot 1000 euro méér verdienen dan een docent, en dat salaris binnen tien jaar hebben opgebouwd. Ook de secundaire arbeidsvoorwaarden in het onderwijs zijn waardeloos te noemen. Door het wegvallen van de tegemoetkoming ziektekosten, leveren docenten volgend jaar weer een nettobedrag in van ca. 100-150 euro per maand. Een dertiende maand is er nog altijd niet en, naar het zich laat aanzien, komt er ook niet/nooit. Kom daar in het bedrijfsleven eens om.

    Dat bedrijven opleiders zoeken klopt, maar dat zijn baantjes die met een kaarslichtje gezocht moeten worden. Uw ‘standpunt’ slaat natuurlijk nergens op, reden voor mij om op een dergelijke platitude niet te reageren.

  • jan

    Uit uw reactie blijkt, dat u geen enkel idee heeft hoe enorm groot de malheur in het onderwijs is. En de gemeenplaats dat docenten zoveel vakantie hebben is echt niet meer van deze tijd. Ik ken ook maar weinig beroepsgroepen die elke dag tot in de late uurtjes met hun werk bezig zijn en geregeld de weekenden doorhalen, die gevuld zijn met dossiers en portfolio's.

  • Karel de Gucht

    Ik kan het wel beoordelen: gewone medewerker en van een beetje ambitieuze docent afdelingshoofd, misschien P&O-functionaris, opleider of hoofd opleidingen. Alles hangt af van enthousiasme en doorzettingsvermogen en bij de lagere functies is accuratesse heel belangrijk. Veel leraren zullen terugschrikken van het takenpakket van een afdelingschef.

    “Ik ben hbo en academisch geschoold, met een dergelijke achtergrond is het onderwijs een bijzonder slechte werkgever.”

    Maar waarom loop je dan niet weg, als je achtergrond te zwaar is voor het onderwijs? Ik ben van mening, dat er op elke school een aantal personen met een doctorstitel moeten rondlopen, een behoorlijk aantal doctorandussen en daarnaast een aantal mensen met lerarenopleiding, die vooral pedagogische kwaliteiten hebben. In de lagere klassen zet je de wat meer pedagogisch geschoolden in en in de hogere klassen de kennistijgers.

    “Een nettosalaris van maximaal 2100 euro,”

    Is toch behoorlijk fors. Gebruteerd kom ik vrij nauwkeurig uit op 3000 euro bruto, per jaar op 38.880. Als je de vakantiedagen versleuteld, en dan ga ik even uit van een bedrijf, waar je dan 13 ADV-dagen hebt, dan kom ik uit op 42.768 euro. Bijna een ton (Æ’ 94.248,27), bij uitstekend functioneren uiteraard, maar dat vind ik een terechte eis. In het bedrijfsleven moet je dan chef zijn of uitstekend functionerend senior-medewerker. Bepaalde salarisschalen kom je niet in, als je geen leidinggevende capaciteiten hebt.

    “In mijn kennissenkring bevinden zich veel HTS'ers, die allemaal zo'n 500 tot 1000 euro méér verdienen dan een docent, en dat salaris binnen tien jaar hebben opgebouwd.”

    Ja, maar dat heeft met schaarste te maken. Bètastudies zijn niet geliefd; studenten willen een beetje gegeneraliseerd liever een snelle opleiding “slap lúllen” en schrikken terug voor een hoge studielast van bijvoorbeeld een studie werktuigbouwkunde.

    Jij komt van je “lage” salaris evengoed rond als die HTS'ers. Alles wat je boven een bepaalde grens verdient gaat op aan overbodige flauwekul. Je bent een gezegend mens, een chauffeur komt rond van 22.000 euro bruto en dat zijn mensen, die niet een paar jaar bezig zijn, maar vlak voor hun pensioen zitten.

    “Een dertiende maand is er nog altijd niet en, naar het zich laat aanzien, komt er ook niet/nooit.”

    Jan, dat hebben zoveel bedrijven niet. Voor de toppers is er een leasebak en een dertiende maand, maar ik heb door mijn werk veel salarissen gezien, maar meestal is de factor 12,96. De Amerikaans georienteerde bedrijven betalen eerder 13,96 of 14. En een dertiende maand is niets anders dan een versleuteling van een jaarsalaris in periodieke betalingen. Ik kijk naar het jaarsalaris en als ze een beetje regelamtig betalen, vind ik het best. Of ze mijn vakantiegeld uitsmeren over 12 maanden of één keer in mei betalen, doet er niet veel toe.

    “Dat bedrijven opleiders zoeken klopt, maar dat zijn baantjes die met een kaarslichtje gezocht moeten worden.”

    Schrijf bedrijven aan en zoek; voor hen geldt hetzelfde: het is zoeken naar een speld in een hooiberg, maar door de komst van internet is het wel gemakkelijker geworden.

    “Uw ‘standpunt’ slaat natuurlijk nergens op, reden voor mij om op een dergelijke platitude niet te reageren.”

    Je geeft aan niet goed te willen functioneren, om drie uur de poort achter je dicht te willen trekken. Zo'n docent zou ik niet uit laten groeien naar de maximale salarisschaal. Dan ben je hooguit lesboer.

  • Karel de Gucht

    Vakantie is een arbeidsvoorwaarde, die je kunt omrekenen naar salaris. Het is iets, wat wel moet worden meegenomen in de arbeidsvoorwaardenvergelijking. Dat is geen gemeenplaats, het zijn gewoon harde cijfers.

  • helen

    Ons bestuur heeft een briefje doen uitgaan, naar alle leerkrachten waarin stond dat we geacht werden om bij een full-time aanstelling 42,5 uur per week te werken. Dit moet je zien als een gemiddelde. Dus bij ons zijn de vakanties zo lang omdat we door het jaar zoveel moeten doen.

    Verder zijn er goede bedrijven en slechte bedrijven (voor een werknemer om te werken) Het onderwijs is denk ik tamelijk slecht gezien de politiek, de managers, de houding van sommige ouders en sommige kinderen. Gelukkig zijn er in nederland nog wel scholen waarin het plezier van de kennis en het omgaan met kinderen wel te vinden is, maar een leerkracht mag constateren dat er weinig moeite en tijd gestoken wordt in de werkomstandigheden van de gewone leerkracht.

    Als iemand geen goede baan of geen leuke baan of geen goedbetaalde baan of uberhaubt geen baan kan vinden is dat niet meteen zijn eigen schuld.helen

  • jan

    U heeft blijkbaar geen idee hoeveel uur een fulltime job in het onderwijs kost. Met twee tot drie klassen in de bovenbouw van havo en vwo al gauw zo'n 60 uur per week.

  • jan

    Dank voor je loyaliteit.

  • Karel de Gucht

    Maar als je de stof en het lesgeven beheerst, dan kost het voorbereiden toch minder tijd.

  • jan

    Na al die jaren voor de klas ken ik mijn pappenheimers inmiddels wel. De tijd zit vooral in de relatief enorme hoeveelheid correctiewerk, voor het vak Nederlands is dit in elk geval ongemeen veel.