wiskundeniveau

  • Jan

    U heeft het geheel begrepen. In andere vakgebieden gaat het er exact hetzelfde aan toe. Maar wie zou zich nog druk maken? De opleiding van de gemiddelde Nederlander is toch met sprongen vooruit gegaan? Althans, dat is wat het ministerie ons al jaren doet geloven. En daarbij, door de magere salariëring van de leerkracht zijn er steeds minder mensen te vinden die hiervan wakker liggen. Ik ook niet meer: 's middags na het laatste lesuur ben ik als eerste de school uit.

  • helen

    Deze discussie over het wiskunde cq rekenniveau pakt wel erg negatief uit.Het kan best zijn dat er minder geleerd wordt op scholen, maar vroeger waren de mensen ook niet zo knap. Vijfentwintig jaar geleden was ik op de pedagogische academie met stip de beste rekenaar van mijn klas. Ik had havo met wiskunde gedaan en was geslaagd met een vijf voor wiskunde.De havo stelde toen ook niet al te veel voor. Je mocht zes losse vakken kiezen,er waren geen profielen. De hele p.a. bestond uit mavoleerlingen die de Havotop (klas 4 en 5) deden om onderwijzer te worden.De kleuterjuffen kwamen van de kleuterkweek dit is een mbo opleiding.

    Dat de huidige pabo leerlingen laat afstuderen die de toetsen eigen vaardigheid niet kunnen halen, betreur ik ook, maar vertel me niet dat alles vroeger beter was.

    Elke dag komen 26 kinderen naar mijn klas om daar te leren en ik zou me kapot schamen als ik ze niet zo goed en leuk mogelijk les gaf. Het verhaal van Jan die als eerste de klas verlaat vind ik grote flauwekul. Ben jij leraar?Hoe laag de niveaus ook overal zijn,de school is de plek om kennis te vergaren. Op alle scholen zijn kinderen en volwassenen die van kennis houden.Misschien niet genoeg , maar je kunt ze wel vinden. helen

  • helen

    De decaan van mijn dochter (6vwo) zei dat universiteiten kinderen met een cultuur, maatschappij profiel aannemen voor een exacte studie aannemen als ze slim zijn. Een slimme vwo-er kan in 6 weken de stof voor natuurkunde inhalen. Het zij zo.

    Helen

  • jk

    Dit is toch diepdroevig, hoe heeft het zo ver kunnen komen?

    Een leerkracht die van zijn werk wegvlucht en leerlingen die straks met een aftandse opleiding de maatschappij draaiende moeten zien te houden.

    Het is niet gek dat we hoog opgeleiden uit het buitenland moeten halen.

    Als het op deze manier doorgaat is Nederland straks een derde wereldland.

  • Theo

    Je schrijft:

    “Vijfentwintig jaar geleden was ik op de pedagogische academie met stip de beste rekenaar van mijn klas. Ik had havo met wiskunde gedaan en was geslaagd met een vijf voor wiskunde.De havo stelde toen ook niet al te veel voor. Je mocht zes losse vakken kiezen,er waren geen profielen.”

    Ik ken het (!) HAVO al vanaf het begin van de jaren zeventig. Toen was dit schooltype gekoppeld aan wat toen de Opleidingsschool voor Onderwijzers heette, later de Pedagogische Academie en tegenwoordig de Pedagogische Academie Basis Onderwijs (PABO). Het HAVO bestond toen uit klas 4 en klas 5.

    In 1968 legde ik het Mulo -A examen af (met wiskunde) met een gemiddeld eindexamencijfer 8. Ik werd niet tot het HAVO toegelaten, omdat…….mijn gemiddelde eindexamencijfer te laag was. Tegenwoordig worden VMBO-ers met een ''afgeronde zes" tot het HAVO toegelaten. En dan maar klagen dat

    HAVO-ers ‘nauwelijks niveau’ hebben…….

  • Theo

    Ik veronderstel dat de decaan van je dochter, VWO-ers met een C&M profiel bedoelt, die voor wat betreft hun intellectuele capaciteiten ook ‘gemakkelijk’ het zwaarste VWO - N & T profiel hadden kunnen kiezen (in plaats van het C & M profiel). Voor de modale ‘slimme’ VWO- C & M' leerling lijkt mij een periode van zes weken (veel) te kort.

    Het James Boswell Instituut van de Universiteit Utrecht verzorgt allerlei spoedcursussen in de exacte vakken. Deze cursussen worden (onder meer) in de zomermaanden gegeven. Iedere student heeft 8 uren les, vijf dagen per week. Bovendien moet elke student een minimum hoeveelheid parate kennis van het gekozen exacte vak hebben. Onder deze voorwaarden zou een ‘slimme’' VWO-er met het C &M profiel inderdaad de volledige VWO leerstof natuurkunde kunnen bestuderen.helen schreef:

    >

    > De decaan van mijn dochter (6vwo) zei dat universiteiten

    > kinderen met een cultuur, maatschappij profiel aannemen voor

    > een exacte studie aannemen als ze slim zijn. Een slimme

    > vwo-er kan in 6 weken de stof voor natuurkunde inhalen. Het

    > zij zo.

    > Helen

  • Jan

    Ik ben inderdaad leraar, al zo'n 19 jaar. Mijn gevoel voor de realiteit van alledag heeft me nog geen moment in de steek gelaten.

  • ZZ

    We zijn al een bananen-rebupliek!

  • Karel de Gucht

    Je werk doen met oogkleppen op, zonder bezieling. Ik zou het niet kunnen. De gemiddelde Nederlander ben ik nog nooit tegengekomen, maar aangenomen, dat hij bestaat, heeft hij wel een hoger papiertje gehaald, maar als 60% de Troonrede niet kan begrijpen en ouderen met alleen lagere school dat wel kunnen, dan vraag ik me af, wat er achter die papiertjes zit. Gelukkig staat het jaartal er ook op.

  • Karel de Gucht

    “Dat de huidige pabo leerlingen laat afstuderen die de toetsen eigen vaardigheid niet kunnen halen, betreur ik ook, maar vertel me niet dat alles vroeger beter was.”

    “Vroeger was alles beter,” is in heel veel tijden flauwekul geweest, maar voor 2005 is dit absoluut waar. De erudiete docent kom ik weinig meer tegen.