wiskundeniveau

  • Theo

    >

    > Dus er groeien straks generaties op, die het woord

    > “definitie” niet kennen, terwijl je dat in kantoorsituaties

    > ook gebruikt?

    >

    > "Een probleem daarbij is dat het niveau van hun (HBO)-

    > opleiding wiskunde tweede

    > graad de laatste jaren hollend achteruit is gegaan."

    >

    > Waarom dan? Geef de propædeuse niet, als je twijfelt. Zuiver

    > eruit, wat er niet in thuishoort.

    Het woord ‘'definitie’' zullen zij nog wel kennen, althans ik hoop het. Het gaat mij om de betekenis en de rol die het BEGRIP ‘'definitie’' in alle wetenschappen speelt. Definties zijn de basis van en voor elke theorie(vorming).

    Het eerste jaar van elke HBO opleiding is een ‘selecterend’ jaar. Als een student niet het vereiste aantal studiepunten behaalt, dan ontvangt hij/ zij een zogenoemd bindend studieadvies. Tenzij er een geldige reden is voor het niet behalen van het vereiste aantal studiepunten, betekent het ‘'advies’' dat de student de studie niet mag voortzetten. Desgewenst….mag de student dezelfde studie wel aan een andere HBO-instelling vervolgen….

    Echter, het niveau van de wiskundetoetsen in het eerste jaar van een HBO-opleiding wiskunde tweede graad gaat nauwelijks verder dan dat van het huidige eindexamen VWO wiskunde B1/ B2. Studenten met een VWO diploma (met wiskunde B1/B2) kunnen de lerarenopleiding wiskunde tweede graad in minder dan drie jaar voltooien.Voor de eerste toetsen wiskunde krijgen deze studenten zelfs een volledige vrijstelling……

    De nadruk in de lerarenopleiding wiskunde tweede graad ligt op schoolwiskunde, vakdidactiek, onderwijskunde en (uiteraard) cursussen om de competentie(s) te verhogen. Voor “echte” wiskunde is er in het huidige studieprogramma nauwelijks tijd.

  • ZZ

    Dit probleem begint idd. al op de basisschool. Daar mochten de kinderen ineens geen ‘trucje’ meer leren, het is zoals het is, maar moesten zij andere manieren aangeboden krijgen om tot een antwoord te komen. Dáár gaat het dus fout, nu begrijpt niemand meer hóe het ook alweer moet. En klassikaal de tafels dreunen zoals vroeger gebeurt ook niet meer. Vraag aan een kind uit groep 4/5 maar eens de tafels op te dreunen.

  • Marto

    Het niveau van rekenen en wiskunde is op alle niveaus gedaald. Op het MTO worden de vakken wis- en natuurkunde geschrapt, omdat het beginniveau van de leerlingen met VMBO-t te laag is.

    Een leerling vertelde dat het laatste jaar wiskunde voornamelijk werd gebruikt om de rekenmachine te leren gebruiken. Echter, een eerste graads vergelijking kunnen zij niet oplossen, met of zonder rekenmachine.

    Op de basisscholen maakt men, mijns inziens, een vergissing. Kennis gaat vooraf aan inzicht. Basisscholen willen meteen op inzicht ‘trainen’, maar zonder ingesleten rekenalgoritmen is dit zinloos. Op korte termijn werkt dit kennelijk, maar op langere termijn werkt dit niet. Na het VMBO kan het merendeel niet (meer)rekenen op niveau van groep 8.

  • Theo

    Je schrijft:

    “Het niveau van rekenen en wiskunde is op alle niveaus gedaald. Op het MTO worden de vakken wis- en natuurkunde geschrapt, omdat het beginniveau van de leerlingen met VMBO-t te laag is..”

    Dit is toch een nationale ramp! Een parlementair onderzoek waardig!

    In de straat waar ik woon is een uitzendburo dat frezers voor een bedrijf zoekt. De frezers moeten enige kennis hebben van goniometrie en van vectoren. Na het lezen van je verhaal, begrijp ik nu, waarom de vacature tot nu toe niet is vervuld………..Marto schreef:

    >

    > Het niveau van rekenen en wiskunde is op alle niveaus

    > gedaald. Op het MTO worden de vakken wis- en natuurkunde

    > geschrapt, omdat het beginniveau van de leerlingen met VMBO-t

    > te laag is.

    > Een leerling vertelde dat het laatste jaar wiskunde

    > voornamelijk werd gebruikt om de rekenmachine te leren

    > gebruiken. Echter, een eerste graads vergelijking kunnen zij

    > niet oplossen, met of zonder rekenmachine.

    >

    > Op de basisscholen maakt men, mijns inziens, een vergissing.

    > Kennis gaat vooraf aan inzicht. Basisscholen willen meteen op

    > inzicht ‘trainen’, maar zonder ingesleten rekenalgoritmen is

    > dit zinloos. Op korte termijn werkt dit kennelijk, maar op

    > langere termijn werkt dit niet. Na het VMBO kan het merendeel

    > niet (meer)rekenen op niveau van groep 8.

  • ZZ

    “”Na het VMBO kan het merendeel niet (meer)rekenen op niveau van groep 8.“”

    idd. de huidige Pabo leerlingen incluis! Het cirkeltje is weer rond!

  • melissa

    Je hebt gelijk; ik ken leerkrachten die niet voor groep acht willen omdat ze het rekenonderwijs niet aandurven. Bedroevend!

  • Marto

    Het lijkt mij fantastisch als er eindelijk een parlementair onderzoek komt naar het functioneren van het onderwijs.

  • Karel de Gucht

    Theo, maak je niet druk, we zijn daardoor straks gewilde arbeidskrachten! Ik ga me aanmelden als frezer, ik was een kei in goniometrie.

  • marieke

    Ik zal het je nog sterker vertellen. Met SPW niveau 4 kan je doorstromen naar de PABO als je de eindtoets Cito ( groep 8) haalt. De enige eis is dat je 80% moet scoren maar je mag er wel een keer of 4 overdoen!!!

    Daar heb je je rekenniveau van een deel van de PABO leerlingen

  • Jan

    Heeft u wel eens lesgegeven aan de bovenbouw van havo en vwo? En u vraagt zich af hoe e.e.a. komt?