oktober kind.

  • M Lavell

    Nogmaals, daar gaat het niet over. De eindtermen van het voortgezet onderwijs (Frans) zijn vrij uitvoerig beschreven.

    Het gaat om de uitleg die scholen/leerkrachten moeten geven bij beslissingen of adviezen. Waarom mag het kind niet doorstromen? Wat ontbreekt er dan? Waar baseert u zich op? Wat kunnen de ouders daar zelf aan doen? Wat kan de leerling doen?

    De uitleg die ouders krijgen bij doorstromen in de kleutergroepen of naar groep 3, raakt meestal kant noch wal. Zie de draadjes hierover, maar je kunt je ook beperken tot het antwoord dat Alice Poot kreeg.

    En je raadt het al: Als het al zo ingewikkeld blijkt bij kleuters, dan is het bij oudere kinderen nog lastiger. Ook daar zijn diverse draadjes van te vinden op dit prikbord.

  • M Lavell

    Net als zwemmen, voetballen en knutselen, toch? Kortom: al die dingen die een relatie met het ontwikkelen van persoonlijkheid en talenten te maken hebben. Onderwijs is daar niet uniek in.

    Maar nogmaals: Ik heb geen bezwaar tegen active inbreng, huiswerk, massawerk zonder maatwerk en ik heb er begrip voor dat maatwerk voor iedereen een onrealistische wens is die te duur is.

    Niet ik, maar jij wierp het ontbreken van maatwerk en weinig klantgerichtheid als probleem op. Volgens mij is het geen probleem want de meeste leerlingen zijn goed te bedienen zonder maatwerk.

    Het gaat om de leerlingen die er niet mee bediend worden. Hen verplichten van dat onderwijs gebruik te maken terwijl ze er niets aan hebben, vind ik onzinnig.

  • jk

    Ik denk dat je een heel eind zou komen als het onderwijs betaald wordt door de ouders/leerlingen.

    De leerplicht kan dan lijkt mij gewoon blijven alleen moet de leerling vrij zijn in de keuze waar hij/zij dit wil volgen.

    Het moet dan mogelijk zijn om b.v. te kiezen voor NTI of een andere onderwijs instelling, partikuliere scholen zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.

    Uiteraard moet het bedrag dat nu vanuit de overheid in onderwijs gestopt wordt dan terecht komen bij de leerling die zou dan zelf kunnen bepalen aan welke onderwijs instelling hij/zij dit zou uitgeven.

    Het zou wat meer commercieel moeten worden. Er zou dan ook een soort van controle moeten komen zoals je dat nu ook hebt voor b.v. telefoonverkeer/OPTA.

    Je zou deze instellingen natuurlijk ook moeten controleren of zij wel aan de eindtermen voldoen.

    Waar je dan wel voor moet waken is dat het geen instellingen zijn die dik winst maken, redelijk mag wel mits zij maar een goed product/bekwame leerling afleveren.

  • Karel de Gucht

    Dan wordt het een pseudomarktbedrijf. Als in Coevorden één middelbare school is, heb je weinig keuze.

  • jk

    Dat hoeft ook geen probleem te zijn.

    In Australië hebben ze het al lang, afstand leren, zeker tegenwoordig met de computer moet dat mogelijk zijn.

    Praktijk lessen wordt wat moeilijker maar daar moet een mouw aan te passen zijn met b.v. stage lopen bij een bedrijf.

  • Theo

    Beste JK,

    Een prima mogelijkheid, alleen de huidige leerplichtwet (zie www.overheid.nl) laat deze mogelijkheid (nog) niet toe en er is ook geen recht op een tegemoetkoming in de studiekosten of een andere vorm van studiefinanciering door de overheid (zie www.ib-groep.nl)

    Commerciele onderwijsinstellingen zoals NTI, LOI en NHA (erkend door het Ministerie van OC & W ), bieden momenteel tegen betaalbare prijzen diverse opleidingen aan: voortgezet algemeen onderwijs (VMBO/HAVO/ VWO), en zelfs MBO, HBO en WO opleidingen en vaak met examengarantie! Mits de leerling/ student voldoende opgegeven huiswerk instuurt, komt hij/ zij bovendien in aanmerking voor gratis examenbegeleiding, als hij/ zij voor het ‘'eerste’' examen niet slaagt. Verder mag de student tot soms vijf jaar na de opleiding een beroep op studiebegeleiding doen!

    Echter, leren (studeren) op afstand, ook met behulp van geavanceerde informatie- en communicatietechnologie, doet een beroep op een grote individuele zelfstandigheid, discipline en een actieve deelname in de zogenoemde electronische leeromgevingen van de instellingen. Voor de meeste (jonge) leerlingen lijkt mij deze eis een brug te ver.

  • jk

    Een prima mogelijkheid, alleen de huidige leerplichtwet (zie www.overheid.nl) laat deze mogelijkheid (nog) niet toe en er is ook geen recht op een tegemoetkoming in de studiekosten of een andere vorm van studiefinanciering door de overheid (zie www.ib-groep.nl)

    Daarom is het ook nodig dat deze achterhaalde wet wordt aangepast.

    Echter, leren (studeren) op afstand, ook met behulp van geavanceerde informatie- en communicatietechnologie, doet een beroep op een grote individuele zelfstandigheid, discipline en een actieve deelname in de zogenoemde electronische leeromgevingen van de instellingen. Voor de meeste (jonge) leerlingen lijkt mij deze eis een brug te ver.

    Hier zou je inderdaad gelijk in kunnen hebben, voor veel kinderen is zelfstandig werken moeilijk maar als hen deze verantwoordelijkheid van jongsaf aan geleerd wordt dan zou het best nog eens kunnen slagen.

    De jeugd van tegenwoordig moet vaak al heel zelfstandig leven omdat beide ouders buiten de deur werken, het wordt hen al van jongsaf aan geleerd.

    De maatschappij is er steeds meer opgebouwd dat wie werken kan ook moet werken. Daarom zie je tegenwoordig ook steeds meer brede scholen verschijnen die een programma buiten schooltijd verzorgen.

    We zullen er in moeten groeien maar voor de toekomst zie ik er toch wel perspectief in.

  • Theo

    Volledig mee eens< JK

  • Karel de Gucht

    Ik studeer Italiaans als zelfstudie, maar de neiging om een à twee weken niets te doen is toch groter, dan wanneer je drie wekelijkse lessen zou hebben. In plaats van af te geven op het onderwijssysteem moeten we ervan doordrongen zijn wat voor zegen het is om een groot deel van ons jeugdige leven gekwalificeerde docenten te hebben, die ons door een leerprogramma heentrekken, waar we in ons uppie veel langer over zouden hebben gedaan.

    Het afstandsonderwijs in Australië heeft te maken met de geringe bevolkingsdichtheid. Net iets meer inwoners dan Nederland op een oppervlakte die 250 keer zo groot is.

  • jk

    We zullen er toch aan moeten, zelfstandig werken hoe moeilijk ook is toch wat de overheid van de leerling wil zien.

    Kijk maar naar het studiehuis, gericht op zelfstandig werken.