oktober kind.

  • M Lavell

    Is maatwerk wenselijk dan?

    Ik vind het helemaal niet erg dat het gesubsidieerde onderwijs een massaproduct is met de beperking dat er geen maatwerk geleverd kan worden. Wat ik erg vind is dat dat zo is en dat er tegelijkertijd schoolplicht is. Dat dwingt ouders en leerlingen om scholen te bezoeken die geen maatwerk kunnen leveren ook als zij dat wel nodig hebben. Deze leerlingen hebben geen baat of voordeel bij het onderwijs. Soms zelfs aanwijsbaar nadeel.

    Hun enige functie lijkt te zijn dat ze door hun verplichte deelname de kosten van het massa-onderwijs per leerling laag houden. Dat vind ik wel erg. Maar op zich heb ik geen bezwaar tegen massa-onderwijs zonder maatwerk. Dat kan best heel aardig voldoen, als je maar ergens anders heen kunt als het in een individueel geval niet blijkt te voldoen.

  • Karel de Gucht

    Zonder onderwijs ben je nergens in de hedendaagse maatschappij. Overal wordt verwacht, dat je kunt lezen. Ook rekenen is noodzakelijk om met geld te kunnen omgaan. Dus die leerplicht is er terecht.

  • M Lavell

    Artikel 23 is al van 1848 hoor. Het subsidieren van bijzondere scholen (ook in art. 23 gevat) is van 1917. Het ‘bedrijfsmatig’ of liever ‘zelfstandig’ denken van scholen is dus geen nieuwigheidje dat er langzaam in moet sluipen.

    Het is al stokoud en zoals de scholen het zelf gewild hebben. Het punt is volgens mij vooral dat scholen (leerkrachten) niet zo heel goed kunnen uitleggen wat ze nu precies doen (zoals een dokter dat ook moet doen). Men beroept zich liever op de wet. Zelfs als die wet al 20 jaar niet meer bestaat. En ouders geloven dat meestal blind. Zo goed van vertrouwen zijn ze wel. Te goed van vertrouwen inderdaad.

  • Karel de Gucht

    Hoezo niet uitleggen, wat ze doen? Een leraar Frans leert leerlingen met amper kennis van Frans de grondbeginselen van de Franse taal. Een docent in het basisonderwijs brengt de leerlingen algemene ontwikkeling bij, zoals taal, rekenen, wereldoriëntatie, gymnastiek, tekenen en handvaardigheid. Van veel beroepen, zoals een wethouder, kamerlid, CEO kan ik je de toegevoegde waarde niet vertellen, maar bij de leerkracht zeer zeker wel.

  • M Lavell

    Wie heeft het nu over ‘zonder onderwijs’? Je kunt toch niet staande houden dat onderwijs per definitie staatsgesubsidieerd massawerk moet zijn?

  • M Lavell

    Wat je zegt is te vaag en te algemeen. Het gaat om uitleg bij concrete gevallen.

    Zie de uitleg die Alice Poot kreeg van haar school. Daar klopt helemaal niks van.

  • Karel de Gucht

    Dit zeg je:

    “Deze leerlingen hebben geen baat of voordeel bij het onderwijs. Soms zelfs aanwijsbaar nadeel.”

    Onderwijs zal noodzakelijk blijven en mijns inziens heb je het hier over “het onderwijs”, dus alle onderwijs.

  • M Lavell

    Nee, ik had het over het staatsgesubsidieerde massa-onderwijs waar maatwerk maar ingewikkeld te leveren is.

  • Karel de Gucht

    Ja, wat moet ik dan zeggen? Een docent Frans leert een leerling de bepaalde lidwoorden “le” “la” en “les”, verschil tussen mannelijk en vrouwelijk, de werkwoorden être en avoir vervoegen etc. Als ik je dat allemaal zou voorschotelen, zou je afhaken. In het verband van deze discussie ben ik algemeen; in een onderwijsplan zullen alle leerdoelen exact omschreven moeten zijn.

    Zijn sommige docenten berekend op hun taak, lijkt me een goede vraag, maar vragen wat een docent precies doet, niet. Dan kun je zeggen, het is maar een vraag, maar feitelijk is het een bewering. Met het stellen van de vraag beweer je immers, dat het antwoord niet evident is.

  • Karel de Gucht

    Onderwijs is een van de weinige bedrijfstakken, waarbij van de klant een actieve inbreng wordt verwacht. Het fenoemeen huiswerk levert het bedoelde maatwerk op. Daarnaast moet je zelf interesses ontwikkelen, want alles uit het onderwijs halen gaat niet. Iedereen maatwerk leveren is te duur.