Kleuterverlengen = zittenblijven

  • Angelique

    Als ik had gedacht dat het verstandig was om te zeggen dat ik doorgestudeerd heb voor moeder dan had ik dat al wel gedaan tijdens het laatste gesprek. In plaats daarvan heb ik gezegd dat ik geen discussie meer met hun aan zou gaan en dat we wat mij betreft uitgepraat waren. Uiteraard ben ik het toen hogerop gaan zoeken (directeur en adjunct-directeur) wat naar ons idee weinig zin heeft gehad want ze houden elkaar de handen boven het hoofd. Wat ik ook heb gedaan, is om een schriftelijke verklaring vragen waar ik tegen in beroep kan gaan. Bovendien heb ik alle reactie's hier uitgeprint. Ik ga ze gebruiken om ons standpunt te onderbouwen.

  • Krelis Krieltje

    U begrijpt niet veel he? Je kunt namelijk niet lang genoeg kind zijn. Voor je het weet zit je op een of andere prikpagina problemen te maken en te zoeken over zaken die er niet zijn. Dat heet dan blijkbaar volwassen zijn.

  • Krelis Krieltje

    Wie is het meest objectief?

  • Angelique

    Doet het ertoe wie het meest objectief is? Dat is school uiteraard. Voor hen is dat het zoveelste kind die het jaar overdoet. Voor ons is het inderdaad een gevoelskwestie ja. Omdat wij ons kind kennen. En pas wanneer je een kind echt kent en weet waar het toe in staat is, dan pas kun je beslissingen nemen. Ik denk dat een kind meer baat heeft bij mensen die zich betrokken voelen dan mensen die objectief zijn. Hoe kan het dan volgens u dat een kind afgerekend wordt op de blunders van een juf. Is het dan objectief van een zorgverbreder om de juf de hand boven het hoofd te houden? Nee, ik denk dat dat in het belang van de school is.

    Ook denk ik, dat u er vooral op uit bent om Lavell aan te vallen. Ze heeft alleen in de meeste gevallen wel gelijk en volgens mij denken de meesten hier er zo over. Dus mocht u reageren, lees dan eerst eens echt wat ze schrijft en kraak het niet bij voorbaat al af.

  • M Lavell

    “U begrijpt niet veel he?”

    Dat zeg ik. Ik vraag om uitleg.

    “Je kunt namelijk niet lang genoeg kind zijn.”

    Wie kan dat niet? Zit naar school gaan (een cursusperiode volgen) het ‘kind zijn’ in de weg dan?

    “Voor je het weet zit je op een of andere prikpagina problemen te maken en te zoeken over zaken die er niet zijn. Dat heet dan blijkbaar volwassen zijn.”

    Begrijp ik het alweer niet. Nee, ik begrijp helemaal niets van deze zin. Wat heeft dit overigens met kleuterverlengen te maken? Of bedoel je dat de kleuterklas eigenlijk een soort ‘bewaardoos’ is om kinderen tegen het ‘echte leven’ te beschermen?

  • M Lavell

    'Objectiviteit' is een vals argument. Ouderlijk gezag is per definitie subjectief. Het gaat over posities, niet over wetenschap.

    School of leerkrachten zijn helemaal niet objectief. Zij hebben een subjectieve schoolse kijk die ook nog eens per school anders is.

    Onderwijs geven is een zeer onwetenschappelijke bezigheid. Er bestaat geen objectief weten over. Het is geen natuurkundig verschijnsel, maar een menselijk verzinsel.

    Dat is niet erg. Of eigenlijk: het is alleen maar erg als mensen er de pretentie bij hebben dat het ‘objectief’ zou kunnen zijn.

  • Krelis Krieltje

    Ik kraak niets af. Ik stel een vraag. En wat vreemd toch altijd dat mensen aan wie je vragen stelt of als je een hun onwelgevallige mening geeft onmiddellijk in de verdediging gaan. Dan moet je eerst lezen wat er geschreven staat (of dat zin heeft, het is beter niet alleen te lezen, maar vooral te begrijpen wat er staat) en wordt de grote dooddoener “ik en velen met mij' of zoals u zegt ”zo denken de meesten er over" (of dat de legitimatie van het gelijkhebben is) van stal gehaald.

    Tenslotte nog dit: onderwijzend personeel is opgeleid om een taak te doen. U schildert hen af als niet-betrokken zootje ongeregeld. De een doet het ongetwijfeld beter dan de nadere. Dat is overigens niet aan u ter beoordeling. Ouders menen dat zij zonder enige opleiding een kind op kunnen voeden en denken het te kennen. Kan onderwijzend personeel afgerekend worden op de mening van ondeskundige, niet-opgeleide en soms blunderende ouders?

  • M Lavell

    “Ouders menen dat zij zonder enige opleiding een kind op kunnen voeden en denken het te kennen.”

    Welke ouders zijn zonder enige opleiding?

    “Kan onderwijzend personeel afgerekend worden op de mening van ondeskundige, niet-opgeleide en soms blunderende ouders”

    Nee. Maar ouders kunnen wel afgerekend worden op de mening van ondeskundige, slecht opgeleide en soms blunderende leerkrachten.

    Ouders zijn namelijk verantwoordelijk voor hun kinderen. Zij hebben het gezag. Zij moeten de keuzes maken en de beslissingen nemen.

  • Krelis Krieltje

    Kunt u mij aub het adres geven van de opleiding "deskundig ouder'?

    Wat vreemd toch dat zelfs de grootste onbenullen (waartoe ik u zeker niet reken) menen gekwalificeerd te zijn om kinderen op te voeden. Zij halen de legitimatie van hun deskundigheid uit het geboren worden van een kind. Inderdaad, ouders hebben het gezag. Kinderen vallen wettelijk onder het gezag van hun terwereldbrengers. Dat die gezaghebbers voor hun taak geschikt zijn wordt als vanzelfsprekend beschouwd. Ouders mogen vinden dat een bepaalde onderwijzer(es) ongeschikt is en blundert. Daarom hoeft dat nog niet zo te zijn.

  • M Lavell

    “Dat die gezaghebbers voor hun taak geschikt zijn wordt als vanzelfsprekend beschouwd. Ouders mogen vinden dat een bepaalde onderwijzer(es) ongeschikt is en blundert. Daarom hoeft dat nog niet zo te zijn.”

    Leerkrachten mogen dat ook van ouders vinden. Nergens staat dat het verboden is.

    Verschil is wel dat ouders een wettelijke bevoegdheid hebben, dat ouderlijk gezag, en leerkrachten niet. De mening van ouders over leerkrachten is bepalend en gezaghebbend in hun beslissingen met betrekking tot het onderwijs aan hun kinderen. De mening van leerkrachten over ouders is dat niet. Het is maar een mening.

    Overigens: ben je leerkracht? Of gewoon maar een querulant?

    Ach, laat ook maar. Je kunt wel vanalles beweren tenslotte.