Kleuterverlengen = zittenblijven

  • Sans

    Nee, dan ben je een tripleur.

  • Sans

    De term ‘doubleren’ is voorzichtig genoeg. “Ik doubleer” is acceptabel Nederlands “ik kleuterverleng” niet.

  • Sans

    Doubleren was een voorrecht volgens mijn leraar Nederlands.

  • M Lavell

    “Pure eufemismatiek. Nooit overnemen.”

    Als dat het was, dan begreep ik het wel. Maar dat is het niet. Er zijn echt leerkrachten en scholen die beweren dat 2 x groep 1 of 2 doen iets anders is dan zittenblijven. Nogmaals: er zijn er zelfs die beweren met ‘een jaartje extra in groep 2’ het zittenblijven te kunnen voorkomen.

    Ik wil zo graag begrijpen welke redenatie erachter zit.

    Vooral ook omdat het geen zeldzaam verschijnsel is. Verreweg de meeste kleuters die in oktober t/m december jarig zijn ‘mogen nog een jaartje extra kleuteren’ (is toch fijn joh). Ouders die dat niet willen omdat ze geen reden zien hun kind te laten blijven zitten, krijgen te horen dat het geen zittenblijven is.

    Waarom zegt men dat? Wat is het dan wel?

  • Sans

    Normen en waarden liggen in onze taal verankerd en het houdt in, dat je niet aan woordbetekenissen gaat tornen. Als je in twee opeenvolgende schooljaren hetzelfde leerjaar overdoet, dan is het zitten blijven of doubleren.

  • jut

    Bij mij op school mogen we het geen zittenblijven noemen, omdat dat negatief klinkt en omdat zoals sans schreef zittenblijven een jaar over doen is. Kleuters blijven niet zitten maar gaan op hun eigen ontwikkelingsniveau verder kleuteren.

    Vroeger was er een datum ergens in oktober en kinderen die na die datum geboren waren bleven nog een jaar kleuteren.

    Dit is al lang niet meer zo, maar kleuterjuffen van de oude stempel houden deze datum nog steeds aan.

    Ikzelf ben ervoor om de kinderen toch naar groep 3 over te laten gaan (uit ervaring heb ik ook gezien hoe goed dat werkt), plus als kinderen een jaar doorkleuteren dan kunnen ze bijna onmogelijk later in hun schoolloopbaan blijven zitten op grond van hun leeftijd.

    Het argument dat de groep vol zit, vind ik raar dan zou ik naar een andere school gaan.

    Een school die een kind laat zitten/doubleren/ doorkleuteren ook al zegt een test dat het kind wel aan groep 3 toe is, is niet echt ontwikkelingsgericht bezig. Jammer.

  • M Lavell

    Juf:“Bij mij op school mogen we het geen zittenblijven noemen, omdat dat negatief klinkt en omdat zoals sans schreef zittenblijven een jaar over doen is. Kleuters blijven niet zitten maar gaan op hun eigen ontwikkelingsniveau verder kleuteren. ”

    Ik doe mijn best, maar ik snap het nog steeds niet. Een kleuter die niet doorstroomt naar groep 3, blijft toch in groep 2 zitten? Dat kind zit toch twee jaar in groep 2? Nog een keertje groep 2 dus????

    Bovendien, een kind dat in groep 5 blijft zitten, krijgt ook de lesstof op het eigen ontwikkelingsniveau, toch? Waarom zou je het dan in groep 2 geen zittenblijven noemen en in groep 5 wel?

    Ik snap de logica niet.

  • Sans

    “Zitten blijven” is een bestaand Nederlands begrip en je bent gerechtigd dat te gebruiken. Het misbruik van het woord “negatief” alsof het iets smerigs is, is me bekend. Kinderen zouden uiteraard niet blijven zitten, als het alleen maar nadelen had.

  • Sans

    Wat een onzin, dat anti-negativismegedoe krijg je er maar niet uitgestampt. Een leven is een reis met pieken en dalen en de dalen benoemen we ook als dalen en niet als een stuk “met wat minder bergen” of “waar de bergen wat minder goed uit de verf komen”.

  • Krelis Krieltje

    U snapt de logica niet? U bent een sprekend voorbeeld van iemand waarbij in de kleuterjaren kleuterverlengen niet heeft plaatsgevonden. Dat krijg je er nou van!