Kleuterverlengen = zittenblijven

  • Stef

    Hallo Irm,

    Ik ben ook een grote fan van Lavell hoor, ze lijkt verstand van zaken te hebben en uit dit op een lekker directe manier, niet om de brei(ij?) heen lullen maar zeggen waat het op staat. Ik begrijp dat het bij sommige mensen wat ongenuanceerd over komt maar je kunt haar geen onduidelijkheid verwijten (wat we in het onderwijs nogal eens wel tegenkomen).

    Om mijn argument van ongenuanceerdheid te staven, hier mijn lievelings-quotes:

    :D (half minuutje zoeken)

    Kun je het uitleggen, of is er geen uitleg?

    Zelden zo'n domme reactie gelezen.

    Of heb je die les misschien toch niet helemaal zo goed begrepen?

    Duidt je toevoeging ‘Psycho-sociale wetenschappen’ op je hobby?

    Tja, wat jij allemaal wel en niet interessant vindt, is eigenlijk niet zo interessant.

    Kortom: het gaat nergens over.

    Haha, heerlijk, doet me denken aan mijn oude Natuurkunde lerares :d

  • M Lavell

    Nee, dat is het niet. De leerkrachten (meestal kleuterjuffen) die bij hoog en laag beweren dat kleuterverlengen iets anders is dan zittenblijven, die doen dat met de beste bedoelingen van de wereld. Ze doen het NIET om mensen te misleiden of bedriegen. Ze denken echt dat het iets anders is.

    Mijn vraag blijft: hoe kom je erop?

    Het antwoord op die vraag is van belang omdat een beetje begrip voor elkaars standpunt als smeerolie in de dialoog werkt.

    Ik heb een beetje een idee. Het lijkt erop alsof scholen/kleuterjuffen, de kleuters nog steeds als een aparte groep beschouwen. Niet als basisschoolleerlingen die een gestelde cursusduur af te leggen hebben van 8 jaar, maar als kleuters alsof er nog steeds een kleuterschool is waar deze kinderen een aparte opleiding doen.

    Maar ik weet het niet zeker. Iemand anders een idee?

  • Krelis Krieltje

    U zegt dat u een beetje een idee heeft. Daarmee geeft u aan dat u dus eigelijk geen idee heeft. Geen idee hoe het werkelijk is, maar wel een mening hebben. En dan stelt u dat kleuters een opleiding krijgen. Een opleiding? Wat vindt u van babyscholing, peuterstudie of een feutusvoorbereidingscursus? Mag een kind nog kind zijn aub?

  • Angelique

    M Lavell, na alle reactie's hier gelezen te hebben begin ik u steeds geweldiger te vinden!! Ik zou wel eens willen zien hoe u een discussie aan gaat met dat stelletje betweters bij mijn dochter op school! Ik begin niet meer aan een discussie met hen, ik heb ze ook duidelijk gemaakt in niet mis te verstane bewoordingen dat ik geen vertrouwen heb in hun oordeel of het feit dat ze het beste willen voor mijn kind.

    Wie kent onze dochter nu het beste? Zij als school of wij als ouders?

  • M Lavell

    “ Wie kent onze dochter nu het beste? Zij als school of wij als ouders?”

    Tja, dat is ook zo'n misverstand. Zij, menen velen, want zij hebben ‘ervoor doorgeleerd’. Wat ze niet geleerd hebben is dat er een onderscheid is tussen kennis van leren en kinderen in het algemeen en beslisbevoegdheid over het kind: ouderlijk gezag.

    De dokter weet ook meer van ziektes, maar zonder toestemming van de ouders mag die dokter helemaal niks doen. In het onderwijs is dat minder duidelijk op papier gezet en dat is niet omdat de materie zoveel ingewikkelder is. Juist niet eigenlijk.

    Het is verstandiger om je ver te houden van dit soort discussies. Accepteer dat de school bevoegd is binnen de school en dat men mag bepalen wat daar gebeurt, ook als dat op drijfzand of vage ideologiën en wensdromen rust. De school is het ‘bevoegd gezag’ (gaat over macht, niet over kennis of kinderen).

    Ondertussen heeft u het ouderlijk gezag. Dat betekent dat u zelf de risico's kunt wegen en kunt besluiten die wel of niet te nemen. Anderen kunnne dat niet voor u doen. Als de school bij de schoolbeslissing het risico van zittenblijven niet meeweegt in de beslissing ‘verlengd te kleuteren’, dan kunt u hiertegen bezwaar en beroep aantekeken. Eis dat dat risico wel wordt meegewogen.

    Alternatief is een andere school zoeken waar uw kind wel mag doorstromen.

    Nee, dat is niet makkelijk. Maar zo zou ik het doen.

  • M Lavell

    “En dan stelt u dat kleuters een opleiding krijgen. Een opleiding? Wat vindt u van babyscholing, peuterstudie of een feutusvoorbereidingscursus? Mag een kind nog kind zijn aub?”

    Kijk, hier zit pijn. Het lijkt wel een soort verkapt verzet tegen het feit dat kleuters al naar school gaan. Dat er leerplicht is vanaf 5 jaar. Er zijn ook veel ouders en anderen die daar moeite mee hebben. Ik begrijp dat best.

    Maar wat ik niet zo goed begrijp is dat bijna alle scholen aan ‘verlengd kleuteren’ doen, en vaak inderdaad vanwege dat ‘kind zijn’, maar dat er geen school is die ouders adviseert hun kinderen niet naar school te sturen omdat dat het ‘kind zijn’ in de weg zit.

    Er zijn legio kleuterjuffen die woedend worden als ouders hun kind dagjes thuishouden of nog even een vakantietje meepikken, sommige scholen dreigen zelfs voor vierjarigen met vervolging door de leerplichtambtenaar (is flauwekul). School is ook voor kleuters een bloedserieuze zaak, menen ze.

    Maar precies diezelfde leerkrachten en scholen menen dat een flink deel van de kleuters nog even ‘kleuter’ moet blijven of ‘kind’ moet zijn. En misschien zelfs inderdaad dat de kleuterklas geen opleiding is.

    Overigens begrijp ik het dan nog minder, want als de kleuterklas ‘kind zijn’ is, waarom zou je het dan in vredesnaam 2 x moeten doen?

  • Angelique

    Mijn man en ik hebben inderdaad overwogen om onze kinderen naar een andere school te doen, maar voor hetzelfde geld gaat het daar precies zo. Wij erkennen ook wel dat onze dochter een achterstand heeft, maar naar ons idee gaat ze die achterstand niet inlopen door een extra jaar kleuteren. Bovendien is die achterstand te wijten aan het feit dat haar inval juf d'r aan heeft gezien voor een kind van groep 1 (tot eind februari) en toen was het voor de zorgverbreder al duidelijk dat onze dochter het beste maar in groep 2 kon blijven. Zij gaven het bij voorbaat al op. En dat terwijl ze na een paar weken RT en buisjes in haar oren wel duidelijk vooruitgang heeft geboekt, alleen niet genoeg volgens hun. Onze dochter heeft ook een ontzettend goede wekhouding. Het duurt iets langer bij haar, maar dat is (ook volgens de RT-er) omdat ze zo perfectionistisch is. Moet dan niet juist zo"n kind een kans krijgen? School is bang dat ze gefrustreerd zal raken… Wij denken van niet. Mijn man en ik hebben alles geprobeerd, zelfs de schoolinspectie gevraagd wat onze rechten zijn, maar om er verder mee te komen moeten we een klacht indienen en we zijn bang dat onze kinderen daar weer onder te lijden zullen hebben op school.

  • Angelique

    Oh ja, zij hebben ervoor doorgeleerd… Maar hoe veel jaar duurt zo'n opleiding? de juf die voor de klas van mijn dochter staat is 21 en heeft nog geen ervaring opgedaan. Ik ben al 7 en een half jaar moeder, dus wie heeft er dan meer verstand van zaken wanneer het om mijn kinderen gaat?

  • M Lavell

    “School is bang dat ze gefrustreerd zal raken… Wij denken van niet.”

    Hier heb je ze. School is bang dat uw kind een risico loopt. U niet. Je kunt het bovendien omdraaien: niet doorstromen heeft ook het risico van gefrustreerd raken en onderpresteren.

    Het is niet aan de school om een risico-afweging over uw kind te maken. De school kan u hierin slechts adviseren, zoals de dokter dat ook doet. U moet de afweging maken.

    U kunt de school niet dwingen uw kind ‘te behandelen’ als die behandeling indruist tegen de professionele opvatting van de school. Dat kan bij de dokter ook niet. Maar de school kan u niet verplichten uw kind ‘te laten behandelen’. Dat kan de dokter ook niet.

    Zittenblijven is een ‘behandeling’. Je doet er iets bijzonders mee. Iets dat afwijkt van de standaard. U bent bevoegd ervoor te kiezen deze ‘behandeling’ achterwege te laten en de risico's daarvan te nemen. Dat is bij de dokter ook zo, tenzij het weigeren van behandeling tot een levensbedreigende situatie leidt. Die dreiging zie ik niet zo bij wel of niet zittenblijven.

  • M Lavell

    Niet doen. Geen discussies aangaan over de kwaliteit van de kennis die er is op school. Gewoon, net als de school doet, je formele positie innemen.

    Als u ontevreden bent over de kwaliteit van de school, dan moet u een andere school gaan zoeken. Ja, dat is lastig en ja, daar kom je wellicht precies hetzelfde tegen.

    Juist daarom moet je dit soort discussies niet voeren. Ze zijn zinloos.