Snellezen

  • Marto

    Om even op het laatste in te haken.

    De overheid heeft nooit problemen. Als een vak ‘slecht’ wordt gegeven of er is niet genoeg deskundig personeel, dan wordt dat vak gewoon afgeschaft. Een andere mogelijkheid is dat mensen met een andere achtergrond dat vak gewoon mogen gaan geven.

    Hetzelfde zal mogelijk met taalvaardigheden gaan gebeuren. Het wordt gewoon minder belangrijk ‘verklaard’ en daarmee is het probleem opgelost.

  • Jaap

    Het onderzoek van de RUG heeft inmiddels uitgewezen dat de methode Sleeplezen® een meetbaar effect laat zien, dat er sprake is van overdraagbaarheid, zij het vooralsnog beperkt en dat de methode toepasbaar is in het basisonderwijs.

    Jaap Stoppelenburg

  • Daan

    Ik heb niet de hele discussie gelezen maar wil wel melden dat op verschillende VO scholen snellezen in het curriculum zit. Bij ons op het Stedelijk Gymnasium maken onderbouwleerlingen er in ieder geval kennis mee (volgens mij bij het vak Nederlands). Zelf ben ik voor de bovenbouw een module ontwikkelen waarin snellezen ook ondergebracht wordt. Ik ben erg geïnteresseerd in onderzoeken die gerelateerd zijn aan snellezen en ga het niet brengen als bewezen theorie, maar als andere manier van lezen, waarbij leerlingen zelf een inschatting mogen maken of ze zich er verder in willen verdiepen.

  • Jan Willem Ouwehand

    Effectivitijd organiseert training snellezen met tevredenheidsgarantie! Wellicht leuk voor iedereen die sceptisch is?

    Zie www.effectivitijd.nl voor meer info

  • gerardC

    aardige boeken zijn ook:

    “snellezen” van Tony Buzan, zeker in combinatie met “mindmapping” is een aanbeveling.

    Het LOI heeft ook een cursus “snellezen” in het programma, evenals mtcompany. (speedlearning)

  • lea

    hhhmm..tempo toets

    het hangt er van affff

    yesssssssssssssssssshhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

    X(

    Xxxxxxxx my bbbbbbbbbbbbbo