Dat hoeft ook niet beschreven te zijn. Dat het vooruitgang is, is voldoende om het in te voeren.
“Dat we tegenwoordig veel informatie tegenkomen is geen excuus om het onderwijs op te jagen. Selecteren is daarvoor de oplossing.”
Beide toepassen en je bent nog sneller.
“Ik zou wel eens wat cijfers en onderzoeken willen zien.”
Onzin, dat is alleen vertragingstactiek. Als we cijfers geven, verplaatst de kritiek zich van het snellezen zelf op die cijfers, waarop weer nieuwe cijfers komen, totdat het ergens onder in een bureaula verdwijnt en voilà, het suffe ambtenarenwezen heeft al weer een non-bestuursdaad verricht.
Weet je wat de bergbeklimmer antwoordde, toen men hem vroeg, waarom hij de Mount Everest wilde beklimmen? Zijn antwoord was: “Because it is there.”
“Peerke, het feit dat u in steekwoorden leest baart me juist ernstig zorgen.”
Jij leest dingen, die er niet staan. De steekwoorden zijn me opgevallen, maar ik heb wel degelijk de gehele tekst gelezen.
Het voorbeeld van de TGV diende ertoe te laten zien, dat men een techniek doorontwikkelde in de jaren tachtig nog, die weer eens innovatiever bleken. Hoe vaak die stopt en dat er nog gewone treinen nodig zijn, is volstrekt irrelevant voor de vergelijking. Lees zoiets mutatis mutandis, als je dat wat zegt.