religie is een hobby

  • rebekka

    Even voor jullie beiden:

    oorlog voeren/ruzie zoeken zit in de aard van een mens. Dit heeft niets te maken met studie of geloof. Men zoekt verschillen en daar gaat men oorlogen over voeren. Dit kan dus geloofsovertuiging zijn, maar als er geen geloofsovertuiging is, dan gaat de oorlog wel over iets anders…

    Oorlog staat hier dus gewoon helemaal buiten.

  • rebekka

    Hahahahaha,

    Ik wil geloof ik niet weten wat die hobby is?!

  • M Lavell

    Rebekka:“Als je echt een scheiding maakt tussen geloof en onderwijs, bestaan er dus geen christelijke scholen meer, ook geen moslimscholen enz. ”

    Die zijn er dan wel. Kijk naar Frankrijk. Ze zijn er, en ze worden gesubsidieerd. Maar dat laatste alleen voor de onderwijsuren die geen godsdienst zijn en waarvan het onderwijs voldoet aan de minimuneisen die de staat stelt.

    De scheiding onderwijs en godsdienst betekent in de praktijk niet meer dan een roosterscheiding: zoveel uur (gesubsidieerd) onderwijs; zoveel uur levensbeschouwelijke lessen (in eigen zelf gefinancierde tijd).

  • Peerke

    Er is een verschil tussen het normaal informeren van burgers en van iedereen een hooggeschoolde te maken. En bovendien is het een feit, dat we dom gehouden worden over hoe we geregeerd worden. Daar helpt geen scholing aan.

    Het leger steunt op de wetenschap, dat weet jij net zo goed.

  • rebekka

    tja in de praktijk zal dat een flinke dobber worden, maar aan de andere kant:

    - gewoon christelijk onderwijs: elk kind is verplicht mee te doen aan de christelijke aktiviteiten.

    - gereformeerd onderwijs: je moet verplicht rokken dragen als vrouw, zelfs als je je kind op wil komen halen van school. En ook hier: christelijke visie behoord tot de standaard lesstof.

    - ik heb geen ervaring met moslimscholen, maar daar zullen ook wel voorwaarden gelden. Misschien een hoofddoek, gelovig zijn enz.

    -je moet vaak zelf gelovig zijn om op gelovige scholen te werken.

    Om er praktisch scheiding in te kunnen maken, moet je eerst beginnen om er wettelijk een scheiding erin te maken. Om dit praktisch te veranderen zal tijd kosten en niet te vergeten heel veel (blijvende?) inzet.

    Eigenlijk kom je dan op het zelfde probleem als “zwarte en witte scholen”

    Misschien moeten scholen wel samen gaan werken met bijvoorbeeld de “workshops” of moeten leerkrachten meer (gestimuleerd worden) te rouleren tussen scholen, waardoor er bijvoorbeeld ook gereformeerde kinderen kunnen gaan kiezen voor voormalige openbare scholen en andersom.

    Ik weet niet of dat dat werkt hoor, maar ik noem maar wat.

    Ik vind wel dat dit een onderwerp is waarbij je niet preventief moet uitgaan dat dit niet kan lukken. misschien moet je frankrijk bijvoorbeeld gebruiken om te kijken wat we anders moeten doen, dan dit als maatstaf te nemen dat het niet lukt.

  • M Lavell

    Ach Peerke, je maakt alleen jezelf belachelijk met dit soort opmerkingen.

  • M Lavell

    Rebekka:“Om er praktisch scheiding in te kunnen maken, moet je eerst beginnen om er wettelijk een scheiding erin te maken.”

    Ja. Maar erg moeilijk is dat niet. Die scheiding geldt bijvoorbeeld al voor het mbo, hbo en wo. Daar mag de school niet weigeren om de foute broek (Wet Gelijke Behandeling is volledig van toepassing).

    Rebekka:“Eigenlijk kom je dan op het zelfde probleem als ”zwarte en witte scholen"

    Ja en nee. Door de vrijheid van onderwijs is de Wet Gelijke Behandeling niet van toepassing in het bo en vo. Zwarte leerlingen (meestal anderdenkend) mogen geweigerd worden. Gehandicapten ook.

    Is de WGB wel van toepassing, dan mag dat allemaal niet meer.

    Maar ondertussen zijn de meeste geloofsscholen toch vooral gevuld met niet kerkelijken of anders denkenden. Er zijn veel meer geloofsscholen dan er gelovige kinderen zijn. Daaruit blijkt eens te meer dat de meeste geloofsscholen allang geaccepteerd hebben dat hun taak een maatschappelijke is en geen kerkelijke.

    En daaruit blijkt ook dat de combinatie geloofsschool én uitvoerder maatschappelijke taak, heel goed te doen is.

    Nogmaals: het gaat om de scholen die die maatschappelijke taak niet serieus nemen. Het toezicht op die taak moet scherper. Zolang men blijft doen alsof er christelijk rekenen bestaat en dus ook rekenen (en al die andere vakken) tot het geloof kan horen, kan dat toezicht helemaal niet verscherpt worden, want staatstoezicht op geloof mag niet. En zolang kan ook het toezicht op niet geloofsscholen niet verscherpt worden, want de wet schrijft gelijke behandeling voor.

    Je ziet, het een grijpt in het ander. Onderwijs, dat onderwijs dat tot het verplichte onderwijs valt, niet langer tot geloof rekenen, is genoeg voor de volledige ommekeer en niet schadelijk voor de bestaande geloofsscholen die hun maatschappelijke taak wel serieus nemen.

  • Peerke

    Ik hoor niemand lachen, jij wel? Ik hoor ook geen argumenten.

  • Peerke

    “Geloofsschool” is niet eens correct Nederlands. Dat heet een school op confessionele grondslag of bijzonder onderwijs.

  • rebekka

    Je schrijft:"

    Nogmaals: het gaat om de scholen die die maatschappelijke taak niet serieus nemen. Het toezicht op die taak moet scherper. Zolang men blijft doen alsof er christelijk rekenen bestaat en dus ook rekenen (en al die andere vakken) tot het geloof kan horen, kan dat toezicht helemaal niet verscherpt worden, want staatstoezicht op geloof mag niet. En zolang kan ook het toezicht op niet geloofsscholen niet verscherpt worden, want de wet schrijft gelijke behandeling voor."

    Daar zijn we het helemaal over eens!!! Ik denk alleen niet dat dit (alleen) te maken heeft met wel of niet een christelijke school zijn.

    Wat denkje van kinderen die om niet geldende redenen van school gestuurd worden. (massaal!) en als je daar melding van maakt… dan wordt er niets mee gedaan.. Het systeem is erg slecht. Scholen en leerkrachten mogen veel te veel. En ze kunnen alles wat ze willen ongestrafd doen. Voor mijn gevoel is dit een andere discussie, en ging deze discussie over het wel of niet afschaffen van byzonder onderwijs.