religie is een hobby

  • chantal

    Ik vind dat religie geen hobby is maar een levensovertuiging waarvan je naar de regels die de religie heeft wilt leven en ik vind dat daar best ook Katholiek/protestante/islamitische scholen mogen zijn. Maar daarbij vind ik wel dat de school ook andere religies erbij moet betrekken. Ik ben zelf jaren lang naar een Katholieke school geweest waarbij we 's ochtends altijd met gebed begonnen nou wat is daar mis mee sommige ouders vind juist fijn dat hun kinderen dat mee krijgen op school. Ook werd bij ons gewoon verteld over andere religies en dat vind ik dat dan ook wel op alle scholen moet gebeuren en daar moeten andere religies ook niet belachelijk gemaakt worden of leugens over verteld worden maar gewoon een eerljk beeld hoe het in de samenleving en andere landen er aan toe gaat. Wat is daar mis mee? mij lijkt daar eerlijk gezegt niks mis mee want dan krijgt een kind toch van allerlei religies iets mee en kan er ook geen spraken zijn van dat de kinderen op latere leeftijd niks weten van andere religies dan waarin ze opgegroeid zijn.

  • rebekka

    "Het gaat niet alleen over christelijk. Er is veel te zeggen voor het tegen de bekostiging zijn van scholen die onder het mom van geloof en levenswijze de macht hebben om kinderen doelbewust van kennis te onthouden.

    * Het kennisnemen van andere geloven

    * De evolutietheorie

    * Lezen en schrijven voor meisjes"

    ik heb ook op een christelijke school gezeten.. Ik heb heel goed onderwijs gehad in andere religies, voor zover ik weet is dat op elke christelijke school. Zo heb ik ook uitgebreid les gehad in de evolutietheorie. En kan ik ook nog lezen en schrijven als meisje zijnde….

    Je maakt er voor mijn gevoel een onzin verhaal van…. Nogmaals, is heb niet het idee dat ik, doordat ik les heb gehad met een christelijke grondslag, met de bijbel als leidraad minder heb kunnen leren als bijvoorbeeld mijn man die een openbare school heeft bezocht..

    Als kerken e.d. mee betalen aan christelijk onderwijs, kost dat meneer wiliam dit niets, dus hierover nogmaals: dit is onzin!

    Wat betrefd onderwijskwalitiet: naar mijn weten scoren beide scholen net zo goed.

    (en nogmaals: ik zou ook voor een andere constructie gaan, dus van mij mag christelijk onderwijs/islamitisch onderwijs en openbaar onderwijs ook afgeschaft worden, zodat er alleen nog maat “onderwijs”bestaat.)

  • M Lavell

    Peerke, laat je fantasie en angsten de vrije loop en bedenk je dat de overheid het Nederlandse onderwijs op geen enkele manier beschermt tegen al dan niet seculiere overtuigingen die de jeugd op scholen heftig indoctrineert.

    Dat komt door de manier waarop artikel 23 geformuleerd is.

    Dat moet anders. Daar gaat deze discussie over.

  • M Lavell

    Rebekka:“en nogmaals: ik zou ook voor een andere constructie gaan, dus van mij mag christelijk onderwijs/islamitisch onderwijs en openbaar onderwijs ook afgeschaft worden, zodat er alleen nog maat ”onderwijs“bestaat.”

    Dat is de kern. William brengt het wat ongelukkig en slaat op die manier de plank mis.

    Weet je, de aanpassing die nodig is en die werkelijk recht zou doen aan de vrijheid van godsdienst, heeft geen invloed op de nu bestaande geloofsscholen die hun maatschappelijke (niet kerkelijke!) onderwijstaak serieus nemen.

    Die scholen hebben dan ook niks te vrezen. De verandering zal alleen gevoeld worden door scholen en ouders die het onderwijs dat leidt tot maatschappelijke deelname van jongeren in deze tijd, niet serieus nemen of zelfs afwijzen.

    Dat soort scholen en ouders zijn er. Hen wordt nu nog geen stroobreed in de weg gelegd. Dat is schandalig.

    Rebekka:“Als kerken e.d. mee betalen aan christelijk onderwijs, kost dat meneer wiliam dit niets, dus hierover nogmaals: dit is onzin!”

    William beweert dat wie godsdienstonderwijs wil, dat dan maar zelf moet betalen. Hij vergelijkt godsdienst met een hobby. Dat is allemaal niet zo handig. Maar anders bekeken ligt er wel een punt. Als de overheid doet wat van het verdragsrecht moet namelijk al het onderwijs controleren en laten voldoen aan door de overheid gestelde minimumeisen (is nu niet zo), dan is dat een basis. Godsdienst kan niet tot die basis horen vanwege de scheiding van kerk en staat. Andere zaken als een veel hoger onderwijsniveau, prive les, vioolles, ballet of paardrijles, kunnen niet tot dat onderwijs horen omdat dat veel te duur zou worden.

    Je zou dus kunnen stellen: De staat voorziet en controleert onderwijs tot een basisniveau. Alles wat ouders meer willen mag wel, maar wordt niet door de overheid betaald. Ouders betalen het zelf of de kerk betaalt. Dat mag. Maar dat onderwijs hoort dan niet tot het verplichte onderwijs.

  • Peerke

    Er wordt een non-probleem geschapen, omdat enkele islamitische scholen fundamentalistisch te werk gaan. Pak dat dan gericht aan, maar ga niet op de algemene toer om de de vrijheid van onderwijs af te schaffen om te maskeren, dat het je eigenlijk alleen om een aantal islamitische scholen gaat.

  • M Lavell

    Peerke:“Er wordt een non-probleem geschapen, omdat enkele islamitische scholen fundamentalistisch te werk gaan.”

    Oh, dus omdat het op jouw katholieke school geen probleem is, is het geen probleem. Wat wil je zeggen? Die kinderen zijn toch niet katholiek dus maakt het niet uit?

    Peerke:“Pak dat dan gericht aan maar ga niet op de algemene toer”

    Het anders behandelen van een richting is in strijd met de vrijheid van onderwijs en de vrijheid van godsdienst. Dat kan dus niet. Het moet algemeen. En dat is ook helemaal geen probleem als waar is wat jij beweert: Katholieke scholen vervullen een maatschappelijke taak en geen kerkelijke.

    Het scheiden van onderwijs en godsdienst in uren op school, verandert in de praktijk helemaal niks aan het onderwijs of de school zoals de veel christelijke scholen nu al werken.

    Peerke:“om de de vrijheid van onderwijs af te schaffen”

    De vrijheid van onderwijs wordt niet afgeschaft. Die ligt namelijk vast in het verdragsrecht. Er blijft vrijheid van stichting van scholen en het godsdienstonderwijs blijft vrij van staatscontrole. Er ontstaat het Franse model waar de staat wel degelijk geloofsscholen subsidieert, maar alleen voor die uren waarin het door de staat gecontroleerde onderwijs gegeven wordt en dat onderwijs ook aan die eisen voldoet.

    Wat verandert is de Nederlandse versie van de vrijheid van onderwijs die onvoorwaardelijke financiering op basis van het hebben van een geloof (welk geloof ook) garandeert ongeacht de inhoud of kwaliteit van het onderwijs.

    Resultaat: De nu bestaande goede geloofsscholen blijven bestaan. De slechte scholen moeten veranderen (onderwijs en kerk scheiden) of worden gesloten.

    Peerke:“om te maskeren, dat het je eigenlijk alleen om een aantal islamitische scholen gaat”

    Als er iemand aan het maskeren is, dan ben jij het. Het gaat helemaal niet om Islamitisch. Het aantal slechte scholen van een andere denominatie is veel groter dan het aantal Islamitische scholen. Het gaat over onderwijskwaliteit. Over invoering van een systematiek waarvan je zelf beweert dat die er zou moeten zijn. Sterker nog: waarvan je denkt dat het al bestaat.

    Het gaat over wat je zelf noemde:“maar krijgen subsidie, als ze het leerplan van het Ministerie van Onderwijs doorvoeren.”

    Dat dus. Dat kan geen probleem zijn voor jouw school als wat jij over jouw school beweert waar is. Dat je er toch nog problemen mee hebt, doet vermoeden dat je toch een dubbele agenda hebt. Dat je iets maskeert.

  • angel.1972

    religie en levensbeschouwing zijn twee verschillende dingen

  • angel.1972

    ik loop niet tegen religie aan en loop er ook niet omheen

    sterker nog ik kom het niet eens tegen

    levensbeschouwing daar integen wel.

    daar kan je inderdaad niet omheen

  • angel.1972

    islamitische scholen geen probleem mee…wel met de docenten hoe deze de islamitische leer aanbieden want wij volwassenen , geleerden en andere betweters zijn de oorzaak van het gebrekkige doorgeven van de diverse overtuigingen en tevens de oorzaak van hoe onze huidige jongeren denken doen en wandelen.

  • Peerke

    De relatie “is een vorm” van ontkracht dat verschil toch niet.