school en schoolbestuur betrouwbaar

  • Chris

    Jij leest echt wel heel slecht.

    Maar goed zal het nog eens proberen. Die reis gaat niet over het reizen maar over de verantwoordelijkheid van de ouders. Daar gaat volgens mij deze hele discussie over. Niet die van rein maar die van jou en mij. Rein is hier denk ik al klaar mee.

    De verantwoordwoordelijkheid bij de keuze voor een bepaalde school ligt bij de ouders. Dat je moet kiezen is geen excus om slecht te kiezen als er een beter alternatief is. Denk maar aan de kinderen die naar de vrije school gaan maar in een klein dorp wonen. Daar staat geen vrije school dus hup in de bus richting de stad, daar naar school en dan weer terug. Die ouders nemen hun verantwoordelijkheid. Ze willen dat hun kind naar de vrije school gaat dus nemen ze extra moeite om dat mogelijk te maken. Ik ken zelfs mensen die daarom zijn verhuist. Als je je kind een vrije opvoeding wilt geven maar er is geen school in je dorp of wijk met dat karakter dan moet je niet verwachten dat de school (gewone school met klassikaal les en docenten en geen begeleiders enz. je weet wel) waarop je je kind plaatst zich dan aanpast aan jou normen, waarden en opvoedingsideeen. Het verschil tussen deze scholen kun je al van de naam aflezen. Dus je moet wel een enorme eikel zijn als je naar een opendag en het lezen van de schoolgids nog niet doorhebt dat je de verkeerde school hebt gekozen. Dat is punt een van de verantwoordelijkheid van ouders.

    Punt twee is dat als het kind eenmaal op school zit en de school zegt dat het niet gaat zo de ouder wel eens wat meer moeite mag doen om de school te geloven en te begrijpen. Ik weet op mijn lieve, leuke schooltje met weinig problemen al voldoende voorbeelden te noemen van ouders die niet geloven dat hun kind thuis anders is dan op school. Als de mentor zelf bewijs en een schuldbekentenis heeft van de leerling dan nog geloven ouders niet dat hun kind zich op school niet gedraagt. Ik snap wel dat je als ouder je kind heel lief vind en dat je hem wilt beschermen maar als je niet wilt geloven wat 10 docenten zeggen over je kind en dus de school in de oplossing die ze voorstellen niet steunt dan is het wat mij betreft over en uit. Dan zoek je maar een nieuwe school.

    Daarom ben ik blij dat de school bepaald wat de regels zijn en wie niet meer welkom is en niet de ouders. Dat de school zich daarbij aan een aantal regels moet houden is natuurlijk ok maar verzwaar die regels niet, versoepel ze eerder.

    groeten Chris

  • ZZ

    Nee, dat heb je niet. Je hebt (misschien) verstand van omgaan met ouders. Moet haast wel want dát is want met tegenwoordig wél leert op de PABO.

    In je (enorme) uitleg aan M Lavell zeg je dat ouders nóg niet willen luiteren als 10 docenten hetzelfde zeggen over hun kind. Maar dáár ligt nu juist het probleem! Het gaat nooit om 10 docenten, meestal om 1 of 2! Dit soort notoire “dwarsliggers” kunnen een kind maken of breken, en die regels waar jij over spreekt zouden dan ook juist enorm moeten worden aangescherpt!

    ZZ

  • M Lavell

    Chris:“Dus je moet wel een enorme eikel zijn als je naar een opendag en het lezen van de schoolgids nog niet doorhebt dat je de verkeerde school hebt gekozen.”

    Nou, dan ben jij een enorme eikel. Vrije school heeft helemaal niks met vrije opvoeding te maken. (ik vergeef het je, want zo simpel en duidelijk als jij je de zaken voorstelt, zijn ze gewoon niet).

    Chris:“Daarom ben ik blij dat de school bepaald wat de regels zijn en wie niet meer welkom is en niet de ouders.”

    Blijft dat je die redenering opbouwt op argumenten die kant noch wal raken.

    Er valt niet zoveel te kiezen. De verantwoordelijkheid voor het naar een school moeten ligt bij de wetgever. De verantwoordelijkheid voor het gedrag binnen de school, ligt bij de school, juist omdat kinderen zich op school anders gedragen dan thuis.

    Je bedient je bovendien van een vette stropop. Niemand beweert dat individuele ouders mogen bepalen wat de regels zijn op school. Daar gaat het helemaal niet over. Het gaat over de gekozen oplossing van het probleem.

    Van school verwijderen is niet noodzakelijk. Er zijn andere oplossingen die het onderwijs, daar gaat het om, blijven waarborgen.

  • Chris

    IK heb niet op de PABO gezeten hoor even voor alle duidelijkheid. En ik kan in mijn hele loopbaan geen enkel voorbeeld vinden van 1 of 2 docenten die een leerling kunnen maken of breken. Een docenten team bestaat uit ongeveer 10 docenten en een mentor en een afdelingsleider die echt wel weten waar ze het over hebben. Als er twijfel is dan twijfelen we meestal in het voordeel van de leerling, dus moet je het wel heel bont maken als je van school weg moet. Op het basisonderwijs is dat anders dat geef ik toe. lijkt me niet zo fijn als een leerlkracht contact heeft met een kinfd en de rest eigenlijk weinig weet

  • zita

    Beste Chris,

    Ik heb het met allebei mijn kinderen gezien dat een leerkracht (de mentor) een kind kan maken en breken. Een mentor kan wat dat betreft zowel positief als negatief een enorme invloed hebben.

    Groetjes van Zita.

  • rein

    Jawel, meestal gaat het om 1 leerkracht die je kind kan breken, de directie en andere betrokenen gaan meestal achter de leerkracht staan, en je heb dan al snel de hele school tegen je