school en schoolbestuur betrouwbaar

  • jk

    Maar van school verwijderen is maar één van de TWEE oplossingen voor dat probleem. Die andere oplossing is het kind niet verwijderen, maar onderwijs voor de zieke leerling aanbieden.

    Toch vraag ik mij af, is dit de beste oplossing?

    Als het kind onderwijs voor het zieke kind krijgt heeft zij wel onderwijs maar hoe wordt het gedrags probleem dan opgelost?

    Je kan dit kind toch niet altijd onderwijs voor het zieke kind aan blijven bieden.

    Als dit kind gedragsproblemen heeft dan moet zij vooral daar bij geholpen worden anders heeft zij op het eind dan wel een diploma maar kan zij nergens een baan behouden omdat zij niet weet hoe ze zich moet gedragen tegenover collega's of andere mensen waar zij mee te maken krijgt.

    Onderwijs voor het zieke kind is dan maar een gedeelte van de oplossing.

    Zij heeft hulp nodig om te leren hoe zij zich gedragen moet, als ze zich dit al eigen kan maken. Uit het verhaal van Rein komt niet echt naar voren hoe groot haar gedragsproblemen zijn. Ouders zijn toch eerder geneigd het beste van het kind te zien.

    De school wil dit kind verwijderen, misschien overdrijven zij maar het zal toch niet helemaal uit de lucht gegrepen zijn.

    Als het mijn kind betrof dan zou ik proberen met gewoon onderwijs uit de strijd te komen maar zeker wel hulp regelen voor de problemen waar zij voor verwijdert wordt. Zo als het nu is blijkt het niet te werken, zowel ouders als de school waar zij nu zit zijn niet in staat om het in goede banen te leiden.

  • M Lavell

    Je hebt helemaal gelijk JK. Maar thuis wachten _met_ onderwijs tot er plaats is op de instelling (het is al aangemeld, maar dat kan nog maaaaanden duren), is beter dan thuis wachten zonder onderwijs.

    Dat is het verschil.

    Bovendien: zolang het kind op een school is ingeschreven, is er een partij verantwoordelijk en is er ook hulp in te roepen. Op een wachtlijst staan, is geen inschrijving. Niemand is verantwoordelijk voor die kinderen. De ouders staan er helemaal alleen voor.

    Dat is niet handig.

    Last but not least: Misschien heeft Rein wel gelijk en valt het allemaal wel mee met dat gedrag. Zo erg is het niet. Of het kind is best halve dagen, of drie hele dagen verspreid over de week te handhaven. Voor een aantal kinderen is de spanningsboog van een volle week gewoon te veel. De woensdag thuisblijven is dan al oplossing genoeg voor het gedrag.

    Stel je voor dat dat blijkt. ‘t Is in ieder geval zonde om het niet te proberen. Het ’slechtste' dat er kan gebeuren is dat het niet werkt. Dan blijft over dat het kind thuis op de wachtlijst staat _met_ onderwijs.

    Dat is beter dan zonder.

  • ZZ

    Wát een onzin!

  • Chris

    Waarom???????

  • jk

    Beste M. Lavell

    Ik postte dit bericht omdat ik uit de antwoorden en reacties van Rein een beetje het gevoel krijg dat hij probeert z'n gelijk te halen ten opzichte van de school.

    Nu is je gelijk krijgen met een school als tegenpartij al bijna onbegonnen werk maar bovenal is het kind hier niet mee geholpen.

    Al krijg je na een bezoek aan de rechter uiteindelijk gelijk de school trekt toch het langste strootje, zij moeten het namelijk uitvoeren.

    Ik weet uit eigen ervaring dat dit niet werkt en dat je kind daar nog heel lang de nadelen van ervaart, ook nog als ze al weer lang op een andere school zit.

    Je hebt natuurlijk gelijk als je stelt het kind is beter af thuis met onderwijs dan zonder maar een kind met gedragsproblemen die door de ouders of/en school niet gecorrigeerd kunnen worden heeft dringend deskundige hulp nodig, dringender dan onderwijs.

    Het zal toch niet zo zijn dat de school ALLES uit de duim zuigt?

    Ik ga er vanuit dat dit een probleem is dat niet volledig escaleert na een keer een gebeurtenis op school, dan kun je als ouder je kind ter orde roepen en moet het daarna beter gaan.

    Dit is iets dat regelmatig gebeurt en ouders hebben hier geen grip op, het kind is niet te corrigeren op haar gedrag of ouders onderschatten het gedrag.

    De school lukt het ook niet om het gedrag te corrigeren dan is het toch alleen maar goed dat zij proberen deskundige hulp in te schakelen?

    Natuurlijk moet het kind onderwijs krijgen maar het lijkt mij dat een kind met gedragsproblemen daar beter hulp bij kan krijgen dan bij het onderwijs.

    Als het gedrag verbeterd dan komt het met het onderwijs ook wel weer goed.

    Mijn advies zou zijn zoek hulp voor de gedragsproblemen en laat je daarvoor NIET op een wachtlijst plaatsen.

  • M Lavell

    JK, Rein ontkent nergens dat er problemen zijn. Er is al contact met jeugdzorg over hulp, het kind staat al op een wachtlijst. En ja, die wachtlijsten zijn een crime natuurlijk. Maar daar is de school niet op aan te spreken.

    Rein heeft er een probleem mee dat de school het kind wil laten vallen. Dat is, misschien wel _juist_ voor een kind met problemen, zo ongeveer het stomste dat je ten opzichte van dat kind kunt doen.

  • M Lavell

    Daarom (zie voor meer uitgebreide informatie mijn reactie)

    Geef eens antwoord op mijn vragen.

  • Chris

    Waarom is een antwoord op ZZ als ik jou, M Lavell, wil antwoorden doe ik dat wel onder jou laatste reactie. Dus…

  • Chris

    Net een heel lang antwoord geschreven maar ik kan het niet terug vinden. vreemd eens kijken of deze het doet.

  • Chris

    Nou dat is vervelend. Deze doet het wel. Hoe kan dat?