school en schoolbestuur betrouwbaar

  • rein

    Ik zit midden in een verwijderingsprocedure reden : de school zegt niet de zorg te kunnen aanbieden die m'n dochter nodig zou hebben Het schoolbestuur heeft de school gehoord, en ons ook.

    De uitslag was negatief voor ons de verwijdering ging door op grond van: verschrikkelijke misdragingen en onhandelbaarheid en gevaar voor andere klasgenoten en minstens een paar keer op een dag kleine incidenten veroorzaken.

    Wij zijn er van overtuigd dat de problemen sterk verzwaard zijn om de verwijdering een feit te laten worden (voor een verwijdering is heel veel nodig)

    Ik denk dat het schoolbestuur altijd er vanuit gaat dat de school gelijk heeft en dat je als ouders altijd aan het kortste eind trekt. Natuurlijk hadden we bezwaar aangetekend en kregen te horen dat hetzelfde schoolbestuur een besluit neemt over deze bezwaarbrief. Deze hele gang van zaken is toch een lachertje Volgens mij ben je bij voorbaat al kansloos Of zijn er misschien mensen met een andere ervaring ?

  • ZZ

    Nee. Scholen hebben de macht!

    Sterkte en succes want het zal moeilijk worden je dochter ergens anders geplaatst te krijgen.

    ZZ

  • gerda

    dit probleem heb ik ook gehad met onze zoon. hij was onhandelbaar ze zeide dat hij geen vrindjes had en met de juffrouw kon hij ook niet over weg ze hebben hem helemaal zwart gemaakt .alles was negetief bij hem op school. hij kon niet rekenen en lezen. terwel hij het thuis wel deet zonder problemen.hij zit nu op sbo in harderwijk.zij hebben hem een jaar lang rust gegeven tot hij weer zich zelf was.en toen hebben ze hem getest op alles wat met school temaken heeft en er is uit gekomen dat hij dislexie had.en verder had hij niets. het gaat nu heel goed met hem. de school en schoolbestuur zijn niet vertrouwbaar. wij zijn nog naar het hoofd bestuur geweest. en die zij tegen ons ik vertrouw de info die de juffrouws ons heeft gegeven.einde gespreek je kon gaan. groetjes gerda

  • Marto

    Ik begrijp dat het moeilijk is, maar iemand moet een keer een proces aanspannen tegen de school in dit soort situaties. Zolang dat niet gebeurt, zullen dit soort praktijken blijven bestaan.

  • m

    Jammergenoeg heeft procederen tegen scholen ook zelden een kans van slagen.

    De rechter beschouwd scholen als de meest deskundige partij, en ouders delven dan ook vrijwel altijd het onderspit in een rechtzaak.

    Misschien is eerst een gang naar de onafhankelijke klachtencommissie beter.

    Alhoewel deze uitspraak ook niet bindend is voor scholen, houd de rechter hier vaak wel rekening mee.

    Kijk eens op www.onderwijsklachten.nl

  • M Lavell

    rein:“de school zegt niet de zorg te kunnen aanbieden die m'n dochter nodig zou hebben Het schoolbestuur heeft de school gehoord, en ons ook.”

    Ja. En hoe oneerlijk je dat ook mag vinden, het is een geldig argument. Je kunt niet ontkennen dat er een en ander is voorgevallen. En ja, de school kan dat wat is voorgevallen hebben opgeblazen, maar dat hoeft niet eens.

    Het is de school zelf die de grenzen stelt van wat men aankan; feitelijk wat het onderwijsaanbod is. Niemand kan de school dwingen voor jouw kind een aanbod te hebben. En de school mag het belang van de overige leerlingen zwaarder laten wegen.

    Er is één grond waarop je die verwijdering teniet kunt laten doen, en dat is het feit dat de school je dochter helemaal niet hoeft te verwijderen om geen ‘last’ te hebben van haar gedrag of herhaling van incidenten in de klas.

    Nogmaals: de school kan jouw kind onderwijs voor de zieke leerling aanbieden. Dat kan ook thuis, of op een Medisch Kinder Dagberblijf, of bij andere dagopvang.

    Dit argument is nog nooit eerder aan de rechter voorgelegd. Het is een sterk argument en je hebt de woorden van de minister waarin zij stelt dat de school verantwoordelijk is voor het onderwijs aan leerlingen in dit soort gevallen. Ik heb je die link al twee keer gegeven.

    Eerder schreef je dat thuis onderwijs ontvangen niet kan omdat jullie beiden werken en dus niet thuis zijn. Van school verwijderen of niet meer op school toelaten, leidt dus tot een opvangprobleem. Maar dat probleem hoeft de school niet op te lossen. Jij en je vrouw kunnen gecombineerd zorgverlof opnemen. Je dochter kan misschien voorlopig in een MKD geplaatst worden.

    Je kunt ondertussen wel het onderwijs voor je dochter zeker stellen. Verlang dat je dochter ingeschreven blijft en onderwijs voor de zieke leerling ontvangt. Dat kost de school geld en moeite. Als jij gelijk hebt, de problemen zijn niet zo groot als de school zegt, dan zijn die kosten en die moeite misschien wel een reden om alsnog bij te draaien.

    Als je niks doet, of je blijft boos zijn om dingen die nu eenmaal zo zijn, dan verlies je de zaak en wint de school en zijn ze er op een makkelijke en goedkope manier vanaf gekomen.

    Rein:“Ik denk dat het schoolbestuur altijd er vanuit gaat dat de school gelijk heeft en dat je als ouders altijd aan het kortste eind trekt.”

    Ja, dat is zo. Nog belangrijker: de ouders vertegenwoordigen één belang, dat van hun eigen kind, de school verdedigt het belang van de school, dat is van alle leerlingen. Dat belang is per definitie groter. Het is dus per definitie een ongelijke strijd. Ja, dat is oneerlijk en ja, het individu is in het onderwijs te weinig beschermd, maar dat is nu eenmaal zo. Daar doe je niets meer aan.

    Rein:“Natuurlijk hadden we bezwaar aangetekend en kregen te horen dat hetzelfde schoolbestuur een besluit neemt over deze bezwaarbrief.”

    Ja, zo hoort dat. Maak dat bezwaar en eis behoud van inschrijving en onderwijs voor de zieke leerling. De school hoeft het kind niet uit te schrijven om de risico's op incidenten in te perken.

    De volgende stap is het beroep, en dat is bij de rechter. De onafhankelijke behandeling komt dus nog. Heb geduld en loop de procedure af zoals ie is. Het heeft geen enkele zin om boos te zijn op de procedure.

    Hier vind je wat je moet doen. Doe dat precies.

    http://www.xs4all.nl/~advocare/folder31.htm#Deel%20A.%20Bezwaar

  • Brulboei

    Ik zou het zeker bij de minister van onderwijs neerleggen. Verder heeft de school de plicht een andere, passende oplossing voor het kind tezoeken. Dat mag u 3x weigeren. Verder zou ik onderzoeken of de school geen misbruik maakt van zijn macht, ookdat is strafbaar. School is daar zeker niet uniek in, het zijn veel gebruikte onderwerpen om een kind van school tehouden.

  • M Lavell

    Please!

    Ik snap de betrokkenheid en boosheid, maar het heeft geen zin om te doen of de wereld mooier is dan ie is. Rein heeft maar één poot om op te staan. Verder niks.

    “Ik zou het zeker bij de minister van onderwijs neerleggen.”

    Die doet niks en is niet bevoegd in deze zaak.

    “Verder heeft de school de plicht een andere, passende oplossing voor het kind tezoeken. Dat mag u 3x weigeren.”

    Nee. Je mag niks weigeren. De school moet gedurende 8 weken moeite doen om een oplossing te vinden. Maar dat hoeft geen resultaat te hebben. Zoals in dit geval.

    “Verder zou ik onderzoeken of de school geen misbruik maakt van zijn macht, ookdat is strafbaar.”

    Dat is het niet. De procedure die hier gevolgd wordt is doodnormaal, gaat honderden malen per jaar zo, resulteert in duizenden thuiszitters zonder onderwijs, en het mag.

    Dat kun je oneerlijk vinden, maar er over van de toren blazen is tegen windmolens vechten.

    “School is daar zeker niet uniek in, het zijn veel gebruikte onderwerpen om een kind van school tehouden.”

    Ja. En er zijn legio uitspraken waarin de rechter dit toekent.

    Telkens wordt daarin het verband gelegd tussen het risico op incidenten en het beschermen van het belang van de andere leerlingen daartegen. Maar van school verwijderen is maar één van de TWEE oplossingen voor dat probleem. Die andere oplossing is het kind niet verwijderen, maar onderwijs voor de zieke leerling aanbieden.

    Zie www.minocw.nl/documenten/58949.pdf.

    Zie ook www.fovig.nl/downloads/brochure_verwijderen_definitief.pdf

  • Chris

    Gelukkig hebben de scholen de macht. Ik moest er niet aan denken dat de mensen die reageren opdit stukje mochten bepalen wie op mijn school zit en mag blijven. Want het kind heeft hetnamelijk noooooooit gedaan. Misschien is dat eens iets om het over te hebben? Het gedrag van kinderen en hoe school en ouders daaroverdenken. Waseen onderzoek geweest waaruit bleek dat ouders en school op veel punten verschillen van mening. Het probleem ligt dan volgens mij bij ouders. De school is namelijk wel duidelijk geweestin wat ze vinden. Heb je op de opendag kunnen zien en lezenin de schoolgids.

    Vergelijk het met een groenteboer die alleen peren verkoopt. Dat wil de klant niet hij wil een appel, maar de groenteboer hoeft dan niet opeens appels te gaan verkopen, de klant moet gewoon ergens anders zijn appels gaan hallen.

    Groeten Chris.

    PS Rein wel veel sterkte en succes verder natuurlijk.

  • M Lavell

    Je roert nu een hele andere discussie aan. Maar ik ben wel even benieuwd.

    “De school is namelijk wel duidelijk geweestin wat ze vinden. Heb je op de opendag kunnen zien en lezenin de schoolgids.”

    Twee dingen daarover:

    Ten eerste: Het is niet zo dat ouders niet voor school kunnen kiezen als ze geen school vinden waar ze het wel mee eens zijn. Er is schoolplicht. Ze moeten hun kinderen sturen, ook als ze het er niet mee eens zijn.

    Ten tweede: Jij hebt, zo zeker van je zaak als je bent, vast wel een link naar een schoolgids die inderdaad duidelijk is op dit punt.

    Dat zou dan overigens een uitzondering zijn, want scholen hebben over het algmeen geen idee wat hun pedagogische taak is, laat staan dat ze in staat zullen zijn hun mening daarover helder te communiceren.

    Zie http://www.scienceguide.nl/article.asp?articleid=101509

    Maar als je er eentje weet die het wel kan, graag een link.