Baan

  • Pat

    Blijft de vraag Rebekka of de lesstof saai is of de leerkracht die voor de klas staat.

    Toen ik in het basisonderwijs zat was de lesstof waarschijnlijk saaier als nu, maar we hadden wel het grootste respect voor onze leraar en voor wat hij zei. Maar ja, hij dwong dan ook wel respect af met zijn voorkomen en zijn manier van lesgeven.

    Jaren erna sprak ik hen nog steeds aan met Mijnheer en was mijn respect alleen maar groter geworden.

    Pat

  • jk

    Komt nog bij dat begrijpend lezen ook een onderdeel van taal is en dat heb je bij bijna alles nodig ook bij wiskunde.

    Dus lesgeven is voor een dyslect niet het juiste beroep.

  • Zwannie

    Een Engelsman die Engels geeft zou dan ook niet voor de klas mogen staan. Die schrijft ook geen foutloos Nederlands. Toch ben ik van mening dat kinderen dan beter Engels leren dan van een Nederlander.

  • jk

    Volgens mij kun je een Engelsman die het Nederlands niet volledig beheerst niet vergelijken met een Nederlander met dyslectie.

    Na veel oefenen zal de Engelsman het uiteindelijk wel onder de knie krijgen bij iemand met dyslectie zal het altijd een struikelblok blijven.

  • Pat

    Daarenboven is een dyslectische Nederlander die Engelse les geeft dus twee maal benadeeld.

    Voor het overige Zwannie vergelijk je appelen met peren, en die vergelijking gaat zoals je weet niet op.

    Pat

  • rebekka

    ben nu wel erg benieuwd geworden hoe oud je bent. (dan weet ik over welke tijd we praten)

  • rebekka

    Ik vind dat er bij het vak leerkracht meerdere kwaliteiten horen… En 1 daarvan is spellen, of gramatica of hoe je het noemen wil. Als een leerkracht daar minder goed op scoort maar op alle andere vlakken goed, is het dan een slechte leerkracht???

    Ik denk dat het wel het makkelijkst te meten onderdeel is, maar lang niet het belangrijkst.

    Mijn zoon heeft nu bijvoorbeeld een leerkracht die groepsdynamica erg moeilijk vindt… Ik denk dat ik als ouder liever had gehad dat ze minder goed in schrijven was.

  • Pat

    Mijn probleem ligt eigenlijk gewoon daar Rebekka, dat als je niet goed kan spellen, een intensieve cursus voldoende kan zijn om dat euvel te verhelpen, op voorwaarde natuurlijk dat je niet dyslectisch bent. Het feit dat een leerkracht niet de eer aan zichzelf houdt om dit euvel op een vrij een voudige manier te verhelpen, vertaal ik als desinteresse bij deze persoon, waardoor hij in mijn ogen niet geschikt is voor het onderwijs. Temeer daar hij deze desinteresse ook nog eens zal overbrengen op zijn leerlingen.

    Dat je het jammer vind dat de leraar van je kind niets heeft met groepsdynamica, daar heb je gelijk in, dat je liever had dat hij minder goed kon spellen, daar kan ik je onmogelijk gelijk in geven. Maar groepsdynamica is weer een ander onderwerp.

    Overigens ik ben 45 en spreek dus over jaren zestig, begin jaren 70.

    Pat

  • rebekka

    ik denk dat een extra cursus “nederlands” ook absoluut niet verkeerd is hoor voor mensen die in het onderwijs zitten, ben het helemaal met je eens ;)

    (een cursus groepsdynamica?? , dat bestaat vast!! ;) )

  • angel

    ik blijf erbij dat er momenteel wel andere ontwikkelingen noodzakelijk zijn in dit kleine bibber kikker landje

    het moraal is nog velen malen slechter als het nederlands.