Baan

  • Pat

    Rebecca schrijft:

    taal heeft als functie een boodschap over te brengen. Daar voldoet ieder zijn taal aan, ongeacht schrijffouten. MAAR schrijf je beroepsmatig, heeft je taal gebruik naast de functie de boodschap over te brengen ook nog een andere funcie. Bijv de voorbeeldfunctie of de functie als visitekaartje…

    Inderdaad, taal heeft de functie een boodschap over te brengen. De boodschap die een leerkracht overbrengt als hij ernstige taalfouten maakt, en ik heb het echt niet over een tikfout of een vergissing, is dat hij niet bekwaam is om mijn kind en de kinderen van anderen dingen op een correcte manier aan te leren. Het getuigt van desinteresse en het neigt naar onbekwaamheid. Hopelijk komt er weer een dag dat er een overschot aan leerkrachten is. Het zou onze kinderen ten goede komen…

    Pat

  • rebekka

    maar geldt dat niet voor meerdere beroepen?

  • Pat

    Dit zou moeten gelden voor alle beroepen met een opvoedkundige inslag, vooral naar kinderen toe. Ik vind het jammer dat oom agent geen foutloos Nederlands schrijft, maar mijn kinderen krijgen van hem nu eenmaal geen onderwijs en van leerkrachten wel.

    Perfect Nederlands is moeilijk haalbaar. Het is en blijft een heel moeilijke taal, zelfs als moedertaal, en de constante spellingswijzigingen zorgen er voor dat alles NOG moeilijker te volgen wordt. Maar als je een behoorlijke basis aangeleerd krijgt, zal je daar zeker later de vruchten van plukken.

    Jammer genoeg stel ik vast dat de jeugd sneller kan SMS-en in hun ´taaltje´dan ik mijn bericht kan schrijven. Maar dat ´taaltje´wordt hen correct aangeboden, het Nederlands jammer genoeg niet…

    Pat

  • Peerke

    En “Theo Thijssenacademie” als volgt: “Theo Tijssenacademie”.

  • Peerke

    Als namen van scholen al niet correct worden gespeld door de scholen zelf, dan sta ik daar niet vreemd van te kijken. Tot mijn dood blijf ik in ieder geval tegen slecht Nederlands strijden, daarna mogen jullie de taal helemaal verneuken.

  • Peerke

    Het gaat om de gemakzucht, die die schrijfsels uitstralen. Zo van “Hier hond, kijk maar hoe je het naar binnen gewerkt krijgt.”

  • Peerke

    Je leidt bovendien leerlingen op voor beroepen, waar met fouten niet zo gemakzuchtig wordt omgegaan als in het schoolwezen. In het bedrijfsleven is een fout in een brief helemaal niet erg, maar herhaaldelijk dezelfde fout maken kan uiteindelijk het einde van je baan zijn. Het onderwijs moet opleiden voor het niveau, dat een complexe samenleving eist.

  • rebekka

    misschien veranderd taal ook wel en ik denk dat sms-taal… op een gegeven moment (nu al??) zover ingeburgerd is dat het correct nederlands wordt/is…

    Een leerkracht moet denk ik ook met zijn tijd mee gaan ;)

  • rebekka

    ver watte???? is dat correct Nederlands???

    :D

    ((dat dat niet gesensureerd is))

  • rebekka

    en nou vergeet ik nog te schrijven:

    Hoe serieus denk jij dat deze oproep wat??? toch een grapje mag ik hopen! daar ga ik eigenlijk wel vanuit.