Baan

  • Ginny

    Zou een dyslectisch persoon dan nooit een goede leerkracht kunnen zijn?

    Ik vind het eerlijk gezegd belangrijker dat een wiskundeleerkracht het vak wiskunde goed kan uitleggen dan dat deze persoon goed spelt.

    En op een forum als dit, waar het mijns inziens om de inhoud moet gaan, ga ik echt niet over spelling zeuren als iemand met een oprechte hulpvraag komt.

  • Pat

    Jammer genoeg zal een persoon met dyslexie geen goede leerkracht kunnen zijn op een basisschool, waar kinderen leren schrijven. Jammer genoeg is het een handicap die je in doen en laten beperkt. Een rolstoelpatiënt kan ook geen topvoetballer worden. Als je weet dat zelfs gezonde mensen beperkt zijn in hun mogelijkheden, en dat daar ook niets mis mee is, dan lijkt het me niet meer dan normaal dat een dyslectisch persoon geen onderwijzer in een basisschool kan worden. En zo hebben we allemaal onze beperkingen en gelukkig maar… wie zou anders ons brood bakken, wie zou onze huizen bouwen en ga zo maar door…

    Pat

  • Pat

    Het is wel degelijk correct Nederlands. Dat de woordkeuze niet erg subtiel is, daar ben ik het mee eens. Maar de keuze van veel onderwijzers is ook niet erg subtiel gebeurd.

    Met de stelling van Peerke ben ik het echter wel eens, ik vecht mee voor een degelijk Nederlands.

    Pat

  • Pat

    Vooraf toch wel even duidelijk stellen dat SMS-taal meer met hiëroglyfen te maken heeft dan met taal. Het zal dus nooit geen Nederlands worden.

    Je kan overigens een taal wel veranderen maar niet verbasteren of ´verkrachten´.

    Ik vind het frappant dat de jeugd wel in een handomdraai de SMS-taal correct leert, het vergeten van een teken zou immers een ramp kunnen veroorzaken, maar het Nederlands niet. Deze schuld ligt dus bij de nonchalance van het onderwijzend personeel enerzijds, vermits ze zelf niet eens foutloos kunnen schrijven, en de ouders anderszijds, die het niet belangrijk genoeg vinden om er een thema van te maken.

    Ik heb het reeds gezegd en ik herhaal het nog eens…arm Nederland

    Pat

  • dyslect

    Triest….

    Iemand die zo weinig kennis van dyslexie heeft, en die zo discrimineerd mag die wel voor de klas????

    Gelukkig is er de Wet Gelijke Behandeling Chronisch Zieken en Gehandicapten die dit soort discriminatie verbiedt.

    Gelukkig zijn er docentenopleidingen zoals op de Hoge School Rotterdam die speciale leertrajecten hebben voor dyslectische studenten.

    Gelukkig zijn er zeer veel ouders van dyslectische kinderen die het toe juichen dat er meer (ervarings) deskundigheid in het onderwijs komt!

  • Pat

    Ten eerste ben ik dus absoluut geen leerkracht en sta dus ook niet voor de klas.

    Als ik het dus goed begrijp, moet ik volgens de wet ´gelijke behandeling´ een blinde in mijn bedrijf tegelzetter laten zijn en een dove mag controles doen op geluidsoverlast. Nou, ik dacht van niet. Iemand met dyscalculie moet dus een baan aan het Rekenhof krijgen??

    Waar ik het absoluut mee eens ben,is dat er speciale leertrajecten zijn voor dyslectische mensen en nog meer nodig zijn.

    Weinig kennis van dyslexie? Toevallig heb ik een partner die een diploma heeft van een Amerikaanse universiteit om dyslectische kinderen op te vangen.

    Overigens, triest is dat U niet weet dat de derde persoon enkelvoud van een werkwoord geschreven wordt…stam + t… dit is een les van groep 5 of 6, bijgevolg discrimineert deze persoon niemand, maar beweert hij dat ieder zijn plaats in deze maatschappij moet zoeken naar eigen kunnen, rekening houdende met zijn beperkingen.

    Hoog tijd voor veranderingen in het Nederlandse onderwijs, veranderingen die ten goede komen aan de leerlingen en niet aan de leraren.

    Pat

  • rebekka

    dat de jeugd dat zo snel leert is niet frapant.. dat heeft te maken met dat de interesses daar liggen, en als je interesse ergens ligt leer je eenmaal sneller… Helaas is het ontzettend moeilijk om echte lesstof zo leuk te maken dat ze er echt voor gaan om het te leren….;)

    groetjes

  • rebekka

    :D

  • Ginny

    Het lijkt mij dat iedereen het erover eens is dat iemand die lesgeeft in een bepaald vak zelf het goede voorbeeld moet kunnen geven (hoewel een bejaarde balletlerares misschien de bewegingen niet meer zelf kan, maar ze wel perfect kan uitleggen…)

    Dus, ja, ik vind ook dat een leerkracht op een basisschool in de teksten die bedoeld zijn voor leerlingen en ouders foutloos moet schrijven.

    Dat hoort gewoon bij je vak.

    Maar ja, zoals ik al zei, iemand kan een geweldige leraar zijn in een ander vak zonder goed te kunnen spellen. Ik zou het absoluut zonde vinden als deze personen om die reden geen leraar zouden kunnen zijn. Dat is een groot verlies voor de leerling en voor de school.

  • Pat

    Ik ben het grotendeels met je eens Ginny, maar jammer genoeg zijn er nu eenmaal niet veel vakken waar je NIET moet kunnen spellen en als ze er al zijn, zijn het meestal technische vakken in het voortgezet onderwijs. Zeker in het basisonderwijs,waar een leerkracht de ganse dag voor de klas staat en alle vakken onderricht, behalve gym, is het correct aanleren van spelling een prioriteit.

    Ik vind het heel jammer dat realisme afgedaan wordt als discriminatie.

    Pat