Baan

  • Spaghetti

    Nee hoor, mensen worden imuun voor infantiele vragen en nemen tegenwoordig al niet meer de moeite deze te beantwoorden/verbeteren.

    Theo Thijssen, hoe origineel, een afgestudeerte die niet weet hoe te solliciteren, u onderschat uw lezers!

    “Helaas moet ik constateren dat VELE mensen niet reageren op mijn slechte Nederlands.”

    Als je eens de moeite nam op het “grafiekje” te klikken onderaan de pagina dan zou je zien hoeveel mensen de pagina bezoeken op een dag. Dat zijn er nog geen 200, een van de laagste aantallen onder de prikpagina's. Neem daar dan ook nog bij dat er “veel” mensen de pagina meermaals bezoeken zodat je amper op 100 mensen per dag komt.

    Ik vind het bovenal hilarisch dat u het vermoeden krijgt dat onze juffen en meesters niet meer weten hoe te spellen omdat wildvreemde mensen u niet op de spelfouten in uw onzinnige prikje willen wijzen. Ik lig werkelijk dubbel!

    Met vriendelijke groet,

    Spaghetti

  • Pat

    Ook ik vind het best wel grappig, Eddy. Ik sta er ook versteld van dat schrijffouten zomaar geaccepteerd worden van onze al dan niet toekomstige docenten, op welk niveau dan ook. Als ik dan een reactie krijg van iemand dat ik niet mag reageren op spelfouten als die gemaakt worden door onderwijzend personeel, dan … tja dan….heb ik daar geen woorden meer voor.

    Pat

  • Ginny

    Ha ha, wat leuk!

    Ik heb eerder de ervaring opgedaan dat de meeste volwassenen (o.a op fora) het absoluut niet leuk vinden om gecorrigeerd te worden en kies er daarom doorgaans voor om te kijken naar inhoud en niet naar spelling en grammatica.

    Ik tref ook weleens mensen die dyslectisch zijn (ja, dat kan ook op een onderwijsforum).

    Ik probeer mijn neiging tot lesgeven/ verbeteren/ betuttelen (?) te bewaren voor mijn leerlingen. Dat is ook veeeeeeeel beter voor mijn sociale contacten.

    Jammer dat mijn eerdere reactie blijkbaar verspilde moeite was.

  • dyslect

    Voor iedereen die zo kundig is en graag wil corrigeren: op het dyslexieprikbord staat een oproep van een dyslectische student die mensen zoekt die haar werk willen nakijken op spel/schrijffouten.

    Lijkt mij nuttiger dan hier over elke fout een boel heibel te schoppen.

  • Pat

    Het gaat niet over heibel schoppen over een spelfout. Het gaat ook niet over dyslexie, het gaat erover dat een onderwijzer/er, die eventueel mijn kind gaat leren lezen en schrijven en die het huiswerk moet verbeteren zelf niet foutloos kan schrijven. Maar ze gaan dan wel in discussie met ouders die zich willen moeien met de opleiding van hun kind. Het gaat ook helemaal niet over een schrijffout bij moeilijke woorden, het gaat over fouten in de basis van de Nederlandse taal. Wedden dat de reacties anders zouden zijn moesten die fouten aangeleerd worden in de lessen van Engels, Frans, Duits, Arabisch of Turks…

    Als we nu niet gaan reageren op de kwaliteit van de onderwijzers wil ik wel eens weten wat er binnen 10 jaar van de Nederlandse taal nog overblijft…

    Pat

  • rebekka

    je hebt er gelijk in hoor… Maar waar ik wel ziek van wordt is dat mensen die niet in het onderwijs zitten ook vaak “aangevallen”worden op hun schrijffouten.

    En dan gaat het al snel niet meer over de inhoud. Ook dat vind ik heel belangrijk dat een leerkracht “kundig” in is… dus het verder kijken dan de schrijffouten en praten over de inhoud.

    (niet persoonlijk over jou hoor, maar over het algemeen, wat ik soms merk)

  • Pat

    Daar ben ik het dan ook weer mee eens, ik zal ook alleen op schrijffouten reageren als iemand laat verstaan dat hij/zij in het onderwijs zit. En dan zal ik nog alleen reageren op schrijffouten die gemaakt worden tegen de basisregels van de Nederlandse taal. Als ik leraar zou zijn, zou ik er zeker niet trots op zijn als ik zoveel taalfouten zou maken in reacties op dit forum. Ik vind daarom ook dat zij taalfouten niet kunnen afdoen als een akkefietje.

    Pat

  • Ginny

    Verwacht je dit ook van de leerkrachten die lesgeven in een ander vakgebied dan de nederlandse taal?

    B.v. wiskunde, scheikunde, natuurkunde, techniek, gym, handvaardigheid, tekenen, economie etc. etc.

  • Pat

    Je spreekt hier over ´exacte´ wetenschappen. Waarom zou een natuurkundeleraar, een wiskundeleraar of een leraar techniek de basis van de Nederlandse taal niet hoeven te beheersen. Ik zou mezelf kapot schamen moest ik voor een klas staan en de leerlingen wijzen me 5 keer per les op een schrijffout. Hoe kan je als leraar respect afdwingen of eisen stellen aan je leerlingen als je zelf voortdurend fouten maakt.

    Hoe zou jij het vinden moest een leraar wiskunde je kind vertellen dat 1 + 1 = 3. Nochtans vertoont dit gelijkenis met het schrijven van bv. ´ik vindt´ of zie ik dat dan zo verkeerd. Verkeerde basis is verkeerd vervolg, denk ik zo…

    Pat

  • rebekka

    en wat betreft een “agent”of welk beroep dan ook… er zijn zat beroepen waarbij het heeeeeel slordig staat dat er schrijffouten worden gemaakt.

    Aan de andere kant is dit een forum en moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf minder waarde hecht aan hoe goed ik dingen erop zet. Of terwijl, ik tik snel en lees het niet na… Als ik soms stukken van me nalees zie ik ook schrijffouten bij mezelf staan. En dan weer heb ik zoiets: het gaat om de inhoud… op een forum gaat het niet om de schrijffouten. (beroepsmatig is het idd een ander verhaal)

    taal heeft als functie een boodschap over te brengen. Daar voldoet ieder zijn taal aan, ongeacht schrijffouten. MAAR schrijf je beroepsmatig, heeft je taal gebruik naast de functie de boodschap over te brengen ook nog een andere funcie. Bijv de voorbeeldfunctie of de functie als visitekaartje…

    Maar nogmaals, dit is “maar” een forum….

    gr.