Vervolg zindelijkheid

  • jk

    Ik denk dat je, je daar in vergist ook 4 jarigen doen wel degelijk mee, bovendien is groep 1 en 2 vaak een combi.

    In de klas van mijn kinderen werd vaak met thema's gewerkt geboorte, voorjaar, winter en dan werd er wel degelijk een “programma” afgewerkt.

    Ook is het zo dat deze kinderen naar het echte schoolwerk, rekenen, lezen, taal, toewerken, wiskunde doe je ook niet meteen in groep 3 daar werk je naartoe en ga je doen op het VO.

  • M Lavell

    Rebekka, ik generaliseer helemaal niet.

    Ik heb het over:“schooldirecties/besturen die menen dat ze het per definitie beter weten dan ouders.” Dat laat ruimte voor schoolbesturen met een andere mening. Nergens zeg ik dat die niet bestaan.

    Maar dan nog wat: Een school met een arrogant schoolbestuur is niet per definietie een slechte school. Goed of slecht staat of valt niet met de omgang met enkele leerlingen.

    "Eigenlijk zouden scholen dus niet hun eigen beleid moeten mogen maken, maar aan de regels van de wet houden.

    Langzaam is het wel aan het veranderen."

    Nee, daar verandert helemaal niks aan. De wetten die er zijn worden steeds zwakker zodat scholen juist steeds meer zelf mogen bepalen.

    “Bijvoorbeeld met de wet van 2 jaar geleden dat een school niet meer uitmaakt of een kind ”geschikt“is voor hun school, maar een onafhankelijke instantie. (REC)”

    Een REC is niet onafhankelijk. Het is vaak een school (een clusterschool). De indicatietermen zijn wel algemeen (bij wettelijke regeling), maar net zo goed onderhevig aan eigen interpretaties per REC.

    Overigens wil van der Hoeven dit ook weer veranderen. Het plan is om het speciaal onderwijs helemaal op te heffen in de regelingen. Het geld blijft wel, maar wordt dan gelijk verdeeld over alle scholen. De scholen mogen met elkaar (samenwerkingsverband) gaan bepalen of ze wel of geen speciaal onderwijs organiseren.

    Voor ouders wordt aanmelden op een school dan een asielprocedure. Elke school wordt een aanmeldcentrum en de school bepaalt waar je kind heen gaat.

  • M Lavell

    "Het is gewoon de realiteit dat vele juffen dit verschonen er niet bij kunnen hebben

    en die realiteit moet je onder ogen zien. helen"

    Je zult daar duidelijker over moeten zijn. Waarom kan dat niet?

    “Opvoeden is daar niet helemaal los van te zien want op het moment dat je een leerling corrigeert op zijn gedrag dan ben je aan het opvoeden maar dat kan niet anders.”

    Dat klopt, maar dat gaat ook op voor zindelijkheid. Als school de enige plek is waar je onderwijs kunt krijgen, dan moet je dus naar school om het te krijgen. Ook als je niet zindelijk bent.

    Hoe gewichtiger je over dat onderwijs doet, hoe belangrijker het is voor kinderen om het te krijgen. Ook als ze niet zindelijk zijn. Je kunt niet doen alsof het vreselijk belangrijk is, maar ineens niet meer zo belangrijk is als kinderen niet zindelijk zijn.

    Het is het een of het ander. Wat is het nou?

  • jk

    "Het is gewoon de realiteit dat vele juffen dit verschonen er niet bij kunnen hebben

    en die realiteit moet je onder ogen zien. helen"

    Dit stukje is niet van mij maar van Helen (staat er ook achter) dus dat moet je aan haar vragen.

    Hoe gewichtiger je over dat onderwijs doet, hoe belangrijker het is voor kinderen om het te krijgen.

    Ik doe helemaal niet gewichtig over basisonderwijs, sterker nog ik had dit gedeelte van de scholing graag zelf aan mijn kinderen gegeven maar dat kan niet want ze zijn SCHOOLPLICHTIG.

    Je kunt niet doen alsof het vreselijk belangrijk is, maar ineens niet meer zo belangrijk is als kinderen niet zindelijk zijn.

    Het is het een of het ander. Wat is het nou?

    Ik vind het niet belangrijk, ik had graag een jaartje later begonnen of zoals boven het helemaal zelf gedaan, maar ik kan mij ook voorstellen dat anderen het wel belangrijk vinden en wel graag willen dat de kinderen er naar toe gaan.

    Misschien zijn er wel moeders die de vlag uithangen als de kinderen eindelijk naar school mogen, lekker weer eens wat tijd voor zichzelf.

    In dat geval vind ik dat een kind dat niet zindelijk is, echt nog hele dagen een luier nodig heeft maar een jaartje later naar school moet, dus als ze leerplichtig zijn.

    Zodra ze dus naar school moeten dan vind ik dat de gene die de verplichting oplegt ook maar voor een oplossing moet zorgen.

  • Rebekka

    sorry niet mee eens… het REC in onze regio is absoluut niet een school. Ik heb er met onze zoon veel mee te maken gehad. Het is wel zo dat een directeur (?) van een school hier een periode “inzit” om te beoordelen… Ze beoordelen een stuk makkelijker als het niet om hun eigen school gaat ;)

    Mijn zoon was 6 jaar toen ik hem voor het eerst heb ingeschreven voor een school. Hij was toen schoolrijp, zoals de orthopedagoog het stelde…

    Toen hij 11 (!!!!) was veranderde de wet… Ik heb al die jaren gestreven naar onderwijs… Geen school wilde hem hebben… hij heeft dus eigenlijk de hele lagere school periode geen onderwijs gehad.

    Aangemeld bij het REC… Volgens de normen van het REC is hij overduidelijk een schoolkind. Niet eens in de buurt van een twijfelgeval…

    Hierdoor mochten scholen hem niet meer weigeren…

    Het verhaal van de eerste school, die ken je… Die gooide het op “wij kunnen dit niet” Hij is autist en heeft vandaaruit een gedragsprobleem. hebben wij ook nooit ontkent. hierdoor moet hij natuurlijk (?) naar geschikt onderwijs hiervoor. In nederland zijn hier ZMLK scholen voor… door de wet van voor die wetsverandering konden scholen ladstige kinderen weren… Hierdoor zijn de leerkrachten het niet gewent om zulke kinderen onderwijs te bieden, terwijl ze er wel voor zijn.

    De tweede school is overigens een super school… heb nu wat problemen met de juf, maar het is een superschool!

    Nu twee jaar later hoor ik verhalen van mijn vriendin, die op die school als psycholoog werkt dat het erg aan het veranderen is. (waarbij mijn strijd met die school een duidelijke invloed op dat veranderen had , toch nog ergens goed voor geweest)

    Scholen moeten nu wel… Ze krijgen nu een grote druk van bovenaf…

    Helaas gaat het wel zeeeeeer langzaam… Ik denk dat over 25 jaar, dus simpelweg de volgende generatie leerkrachten, er een heel ander plaatje ontstaat van het onderwijs.

    En over het verhaal van mijn zoon: de leerplichtwet is natuurlijk een lachertje in Nederland.. pas toen mijn zoon 11 1/2 jaar was kreeg hij voor het eerst onderwijs… Dat ondanks jarenlange strijd…. Nee ik zie de wetsverandering wel als positief…

    over het generaliseren… je kan de zin ook op een andere manier lezen, en zo las ik hem…. nu snap ik wat je bedoel ;) sorry..

  • helen

    Juffen kunnen het er gewoon niet bij hebben.

    Dit heb ik juist geschreven om de nare discussie te voorkomen dat mensen die het niet hoeven te doen, zeggen dat het verschonen van een niet zindelijk kind een eitje is.

    Ik sta zelf niet voor een kleuterklas. Ik zou een juf, een school die goed genoeg is om mijn kleine schat te onderwijzen, zeker geloven als zij grenzen aangeeft. Om haar werk te kunnen doen moet een juf zorgen voor orde en structuur en sfeer in een klas. Sommige kinderen maken het juf moeilijk om deze basisvoorwaarde overeind te houden. De ene juf kan ook meer aan dan de andere. Daarom is het belangrijk om met school te overleggen over wat wel kan en wat niet.

    groetjes helen

  • melissa

    Mijn vraag was aan jou.

    Ga je af op reacties van het prikbord, of heb je ook leerkrachten gesproken die kinderen weigeren omdat ze niet zindelijk zijn?

  • Rebekka

    ik persoonlijk heb het nog nooit meegemaakt… En als ik eerlijk ben, geloof ik ook niet dat scholen hier zo'n groot punt van maken. Een aantal leerkrachten hier op het forum pleiten idd dat die kinderen niet welkom zijn… aan hen dus de vraag: wat dan met die kinderen? (ben tenslotte met hen in discussie ;) )

    Wel heb ruimschoots ervaring dat scholen ondanks wetten kunnen bepalen of kinderen mogen blijven of niet… Een school is veel te machtig… heb bijvoorbeeld mijn persoonlijke verhaal al een paar keer geschreven hier, maar heb beroepsmatig dit ook al heel vaak gezien…