sorry niet mee eens… het REC in onze regio is absoluut niet een school. Ik heb er met onze zoon veel mee te maken gehad. Het is wel zo dat een directeur (?) van een school hier een periode “inzit” om te beoordelen… Ze beoordelen een stuk makkelijker als het niet om hun eigen school gaat
Mijn zoon was 6 jaar toen ik hem voor het eerst heb ingeschreven voor een school. Hij was toen schoolrijp, zoals de orthopedagoog het stelde…
Toen hij 11 (!!!!) was veranderde de wet… Ik heb al die jaren gestreven naar onderwijs… Geen school wilde hem hebben… hij heeft dus eigenlijk de hele lagere school periode geen onderwijs gehad.
Aangemeld bij het REC… Volgens de normen van het REC is hij overduidelijk een schoolkind. Niet eens in de buurt van een twijfelgeval…
Hierdoor mochten scholen hem niet meer weigeren…
Het verhaal van de eerste school, die ken je… Die gooide het op “wij kunnen dit niet” Hij is autist en heeft vandaaruit een gedragsprobleem. hebben wij ook nooit ontkent. hierdoor moet hij natuurlijk (?) naar geschikt onderwijs hiervoor. In nederland zijn hier ZMLK scholen voor… door de wet van voor die wetsverandering konden scholen ladstige kinderen weren… Hierdoor zijn de leerkrachten het niet gewent om zulke kinderen onderwijs te bieden, terwijl ze er wel voor zijn.
De tweede school is overigens een super school… heb nu wat problemen met de juf, maar het is een superschool!
Nu twee jaar later hoor ik verhalen van mijn vriendin, die op die school als psycholoog werkt dat het erg aan het veranderen is. (waarbij mijn strijd met die school een duidelijke invloed op dat veranderen had , toch nog ergens goed voor geweest)
Scholen moeten nu wel… Ze krijgen nu een grote druk van bovenaf…
Helaas gaat het wel zeeeeeer langzaam… Ik denk dat over 25 jaar, dus simpelweg de volgende generatie leerkrachten, er een heel ander plaatje ontstaat van het onderwijs.
En over het verhaal van mijn zoon: de leerplichtwet is natuurlijk een lachertje in Nederland.. pas toen mijn zoon 11 1/2 jaar was kreeg hij voor het eerst onderwijs… Dat ondanks jarenlange strijd…. Nee ik zie de wetsverandering wel als positief…
over het generaliseren… je kan de zin ook op een andere manier lezen, en zo las ik hem…. nu snap ik wat je bedoel sorry..