Vervolg zindelijkheid

  • angel

    reactie hierop is erg bijzonder

  • Rebekka

    helaas ben ik ook tot die conclusie gekomen….

    de problematiek was wel wat heftiger van onze zoon, dus niet geheel vergelijkbaar…

    Ondanks dat ik volledig gelijk kreeg van controlerende instanties (inspectie, onderwijsconsulent, leerplicht ambtenaar, REC ) kon scholl mijn zoon toch 5 maanden naar huis sturen, zonder enige reden…(zelf konden ze ook geen reden benoemen)

    School maakt zijn eigen beleid, en daarin kunnen e idd eigenlijk alles maken…

    Ik had dat overigens nooit verwacht van Nederland.

  • Rebekka

    hihi… zo dom is die Tim niet ;)

  • Rebekka

    hoewel ik vind dat je op veel momenten erg gelijk heb, moet je ook vanuit het ouder-oogpunt niet generaliseren… Ook dat is niet eerlijk. Er zijn zat goede scholen…

    Het probleem is dat een school alles kan maken wat een school wil en daarmee ben je als ouder afhankelijk van de goede wil van een school.

    Ook trek je hierdoor als ouder altijd aan het kortste eind!

    Eigenlijk zouden scholen dus niet hun eigen beleid moeten mogen maken, maar aan de regels van de wet houden.

    Langzaam is het wel aan het veranderen. Bijvoorbeeld met de wet van 2 jaar geleden dat een school niet meer uitmaakt of een kind “geschikt”is voor hun school, maar een onafhankelijke instantie. (REC)

    Dit was natuurlijk een cultuurschok voor elke school, met alle woede van dien, maar nu merk ik dat het op veel scholen al veel beter gaat… (nog lang niet goed, maar beter)

  • Rebekka

    Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag van deze topic….

    Het is me nu al duidelijk dat sommige onder ons vinden dat een niet zindelijk kind niet op school thuis hoort.

    Maar wat dan met die kindenen??? Afschuiverij is makkelijk, maar kom vervolgens ook met een oplossing…

    Wie van de aanhangers van de stelling dat niet zindelijke kinderen niet naar school horen te gaan, kan hier antwoord op geven…

  • jk

    Ze kunnen de wet nog zo aanpassen je trekt als ouder toch aan het kortste eind.

    Al wordt de school voor geschreven wat te doen en wie te accepteren op het moment dat je kind er op school zit ben je er niet bij of ze ook daadwerkelijk uitvoeren wat ze moeten.

    Je moet thuis aan je kind vragen, heb je vandaag je eigen taak mogen doen? als je kind dan zegt nee, de rt-er had geen tijd dan moet je weer naar school en eventueel weer je contactpersoon benaderen en zo gaat het door totdat je kind de school doorlopen heeft.

    Je bent namelijk afhankelijk van de medewerking van de juf, meester, rt-er enz. enz.

    Mijn ervaring is, wisselen van school is de enige mogelijkheid en dan moet je nog maar hopen dan er geen rapport mee komt van de oude school anders kom je al met een stempel binnen.

  • helen

    Hoi Rebecca,

    Misschien is de oplossing wel niet zo eenvoudig als jij stelt.

    Natuurlijk een kind van vier of vijf dat in de broek poept heeft ook recht op onderwijs, een klas, een juf waar hij bijhoort. Helemaal mee eens.

    Maar om vandaaruit te bepleiten dat dus elke juf en elke school de niet zindelijke kinderen maar moet aannemen en poepbroeken moeten gaan verschonen want anders had je maar geen juf moeten worden gaat mij veel te ver.

    Als school aangeeft dat het voor de juf of voor de klas een probleem vormt dan is dat waarschijnlijk gewoon waar. De meeste scholen zullen meedenken over een oplossing.

    Het is echt jammer dat het nederlandse onderwijs niet beter geregeld is. Het zou heel goed zijn als elke kleuterafdeling een onderwijsassistent had. Dan waren de poepbroeken geen probleem meer en ook een aantal andere tekorten in de kleuterafdeling zou met die extra handen worden opgelost.

    Zolang de overheid het onderwijs in de kou laat staan moeten ouders en school er samen uit proberen te komen. Niet de drol op de stoep van de school leggen, die hem meteen weer op de stoep van de ouders veegt(LOL), maar compromissen zoeken.

    Een compromis kan zijn om het zes weken aan te kijken en te zien of er daadwerkelijk dagelijks op school gepoept wordt.

    Het is gewoon de realiteit dat vele juffen dit verschonen er niet bij kunnen hebben

    en die realiteit moet je onder ogen zien. helen

  • angel

    het is en blijft een kleine moeite..het verschonen van het poep kind

    hoeveel van die kleine poepertjes zitten er dan uberhaupt in je klas.

  • petra kroos

    Ik snap dat de juffrouw of meester wel andere dingen te doen heeft dan luiers verschonen,maar de ouder kan dit toch zelf doen?Als het kind verschoont is voor het naar school gaat houdt het meestal wel tot de lunchpauze,en mocht de juffrouw wat verdachts ruiken dan kan ze de ouder bellen(of even zelf doen,dat verschonen duurt naar twee minuten,hoor.)

  • ZZ

    Mijn ervaring is, wisselen van school is de enige mogelijkheid en dan moet je nog maar hopen dan er geen rapport mee komt van de oude school anders kom je al met een stempel binnen"

    Dit laatste is (helaas) zeer zeker waar! Aan den lijve ondervonden!