rekenen

  • ex juffie

    Niet alles kan op school gedaan worden. Ook thuis moet er ‘gestampd’ worden. Veel ouders verwachten te veel van school en doen thuis niets. Juist de tafels moeten tot in den treure geoefend worden. Ook thuis.

  • M Lavell

    “Ik vind de norm van de beste van groep 8 echt niet zo slecht hoor. Immers de leraar hoort meer kennis en vaardigheid te hebben dan de leerling.”

    Blijkbaar vinden de pabo-docenten dat ook, maar juist hier ben ik het niet met je eens. Ten eerste is er helemaal geen ‘norm’ voor groep 8. Na acht jaar onderwijs verlaat je de basisschool. Het niveau waarop je dat verlaat bepaalt waar je naar doorstroomt. Het laagste niveau is net zo goed ‘het niveau van groep 8’ als het hoogst vindbare. Er is niet iets wat alle 8ste groepers moeten kunnen om van school af te mogen. Er is geen examen.

    Ten tweede zijn er leerlingen die in groep 8 al zo handig zijn met rekenen (zoveel inzicht hebben), dat zij het basisschoolniveau allang ontstegen zijn. Zij maken minder fouten en werken sneller dan de meeste leerlingen in het vo en zouden zonder veel moeite slagen (een zes halen of meer) voor bijvoorbeeld het rekenexamen van het vmbo. Die 20% besten van de klas krijgt niet voor niets een vwo/havo verwijzing. Alle kans dat die 20% besten van de klas in het vo een exact profiel kiest (NG of NT).

    Pabostudenten hebben dat profiel meestal niet. Het is daarom juist niet verbazingwekkend dat zij het in handigheid niet altijd winnen van de besten van de klas van groep 8 en dus een tikkeltje minder goed scoren (niet zo snel rekenen, wat meer fouten maken).

    De vraag is of dat erg is. Snappen ze er geen bal van, of komen ze er met een goede lesvoorbereiding toch nog uit? Is het erg dat een 8e groeper de som sneller uitrekent dan de leerkracht? Is het werkelijk waar dat je alleen maar kunt leren van iemand die ‘beter’ is dan jij?

    Stel dat dat allemaal waar is, wat is dan de oplossing? Hoe zorg je dat de cognitieve top van Nederland voor het beroep ‘basisschoolleerkracht’ kiest?

    Ik zie het niet gebeuren.

    Bovendien geloof ik helemaal niet dat het erg is. De cognitieve top van de basisschool heeft die prestatie behaald onder leerkrachten die cognitief niet beter zijn dan zij. Neem die test maar eens af onder zittende leerkrachten. Nog leuker, laat alle basisschoolleerkrachten de Cito-eindtoets doen en schrik niet als hun eindresultaat opnieuw weergeeft wat ze ooit scoorden: Havo (en een enkele vwo).

    Alle kans dat het gemiddelde van de leerkrachten onder het niveau van de 20% besten van de klas blijft.

    Dat erg vinden is dus eigenlijk vinden dat het onderwijs nu al hopeloos faalt en dat we er maar beter mee kunnen stoppen.

  • ex juffie

    PABO-studenten hoorden in groep 8 waarschijnlijk tot ‘de slimmere’ kinderen van de klas. Immers ze zijn doorgestroomd naar de HAVO of het VWO. Als deze mensen dan na het halen van hun HAVO of VWO examen dan naar de PABO gaan moet het toch niet zo zijn dat men moeite heeft met simpele optelsommetjes….. want de rekentoets voor onderwijzers bestaat voor het grootste gedeelte uit ‘simpel’ rekenwerk.

    De rekentoets bevat geen moeilijke opgaven, maar gewoon lekker rekenwerk zoals optellen, delen, vermenigvuldigen. Een zeer klein gedeelte van de toets gaat over procenten, maten etc.. Er wordt geen beroep gedaan op inzicht. Als je het niveau van groep 6 qua rekenwerk beheerst dan kom je al heel ver. En veel leerkrachten halen dit niveau niet eens….. En dit soort stoethaspels moet jouw kind dan leren rekenen???? Ze kunnen het zelf niet eens!!!!

    PABO studenten moeten minstens wiskunde in hun vakkenpakket/profiel hebben. Eis je dat niet dan haal je kneusjes binnen in het onderwijs.

  • M Lavell

    “PABO-studenten hoorden in groep 8 waarschijnlijk tot ‘de slimmere’ kinderen van de klas.”

    Slimmer dan wat?

    De beste 18% van de klas, gaan naar het vwo. De 24% daaronder gaat naar het havo. Het is dus waarschijnlijk dat het grootste deel van de Pabo studenten niet uit de beste 20% van de klas komt en al helemaal niet als het om rekenen gaat. Voor Pabo heb je profiel CM nodig. Daar zit wel wiskunde in, maar het staat mijlenver af van het wiskundeniveau van de beste rekenaars. Die doen NT.

    “De rekentoets bevat geen moeilijke opgaven, maar gewoon lekker rekenwerk zoals optellen, delen, vermenigvuldigen.”

    Let maar eens op bij het tv programma Herexamen. Allemaal sommen die je ook in groep 8 tegen kunt komen. Kijk ook eens naar de BNN nationale IQ test. Ook al geen hoogdravende wiskunde, maar in principe werk dat ook op de basisschool gedaan wordt. Toch kan niet iedereen dat allemaal foutloos en snel.

    “Er wordt geen beroep gedaan op inzicht.”

    Precies. En de beste 20% van groep 8 heeft daar meer van dan de groep eronder. Juist daarom kunnen zij het ‘winnen’, ook van volwassenen, als het om rekenen gaat.

    “PABO studenten moeten minstens wiskunde in hun vakkenpakket/profiel hebben. Eis je dat niet dan haal je kneusjes binnen in het onderwijs.”

    Dat hebben ze sinds de tweede fase.

  • jk

    Klopt, dit was ook over het algemeen de reden om het onderwijs in te gaan.

    Er zat zelfs iemand bij die rechten gestudeerd had, je zou denken dat zij ook elders wel parttime aan de slag zou kunnen, zij was een van de hoogzwangeren.

  • jk

    Ik heb ze toch echt volledig op school geleerd en geoefend, thuis was er weinig tijd en interesse in het schoolwerk, helaas.

  • Pieter

    'nederlandse' is met een Hoofdletter, sukkel. Je redenatie hoort thuis in het rijtje: ‘ wat maakt het nu uit of de uitkomst van de som een beetje afwijkt.’

  • ex juffie

    Ook ik heb het op school geleerd, maar ik kon goed rekenen dus thuis hadden ze er geen omkijken naar. Toch was het bij ons thuis wel de gewoonte om de tafels op te zeggen (en niet alleen bij mijn ouders, maar ook bij opa en oma en bij de rest van de familie). Ook mijn kinderen kunnen zeer goed rekenen en hadden de tafels in een mum van tijd in hun hoofd zitten. Toch hebben wij b.v. tijdens lange autoritten de tafels met hen geoefend. De tafels moeten namelijk in het lange termijn geheugen opgeslagen worden. Dit bereik je alleen maar door te herhalen. Ook bij slimme kinderen.

    Ik vind het niet meer dan logisch dat de ouders ook hun aandeel hierin hebben. De ouders moeten hun kinderen stimuleren en ze helpen met oefenen als dat nodig is. School en thuis zijn geen twee strikt gescheiden werelden voor het kind. De school geeft het voorzetje en de ouders schieten hem erin.

  • angel

    hoogstwaarschijnlijk omdat het met het rekenniveau niet zo geweldig goed is binnen het huidige onderwijssysteem zie diverse krantenberichten

  • angel

    wie kan er nog goed spellen dan?

    ik niet…

    gek he..

    als het steeds weer aan verandering onderhevig is

    net zoiets als de euro oude mensen(nee alle mensen die met guldens zijn opgegroeit)kunnen er niet aan wennen…