Bovendien ben ik wel benieuwd welke score je tegen zou komen als je dezelfde test aan een andere groep HBO studenten voorlegt. De suggestie is een beetje dat Pabo studenten de domste HBO-ers zijn, maar ik waag dat te betwijfelen.
Een vergelijking met de besten van de klas selecteert op rekenhandigheid en die is in groep 8 al onderscheidend. Niet voor niets volgt na groep 8 de selectie voor het vo.
Hier kan ik een klein tipje van de sluier oplichten.
Ik heb op de verkorte avondopleiding pabo gezeten, daar zaten voornamelijk afgestudeerde hbo-ers door deze studenten werd de ene na de andere onvoldoende gehaald.
Dit gebeurde in het begin van de opleiding, de slechte cijfers kwamen in alle vakken voor wat mij opviel waren de slechte cijfers bij rekenen en taal.
Ik heb zelf toelatingsexamen gedaan voor de opleiding en toen werd mij verteld dat er maar heel weinig waren die hiervoor voldoende haalden, de eisen waren rekenen minimaal de stof van groep 8 en Nederlands op havo niveau.
Ik heb overigens de opleiding afgebroken omdat ik mij niet kon schikken in de manier waarop er van je verwacht werd dat je les gaf. Het zal de leeftijd geweest zijn, als je de nodige levenservaring hebt dan neem je niet meer domweg aan wat een ander zegt en leidde tot grote meningsverschillen.
Wat overigens wel opviel was dat de klas HBO-ers voornamelijk bestond uit moeders met kinderen er waren zelfs 2 hoogzwangere bij, dit zegt vind ik ook wel iets over de motivatie om bij het onderwijs te willen werken.
Ik denk dat dit ook gedeeltelijk bijdraagt aan de problemen binnen onderwijs.