rekenen

  • helen

    Hoi jk en zz

    Tuurlijk hebben jullie gelijk. Leren is niet altijd leuk en stampen hoort erbij.

    Laatst vertelde Cees Buddingh tijdens een televisieprogramma dat hij als puber elke ochtend voor het ontbijt een uur latijn moest oefenen. Zo leer je wel latijn en discipline.

    Wij leven in een cultuur van: je bent maar een keer jong en als ze maar lekker in hun vel zitten en we zijn een leuke school en juf is lief.

    Dat heeft consequenties. Elke cultuur heeft de school en de leerkrachten die het verdiend.

    Dat neemt niet weg dat ik na de heerlijke lange kerstvakantie weer flink de tafels ga oefenen met mijn groep 4/5 want jullie hebben helemaal gelijk.Helen

  • Linda

    Hallo jk,

    Ik zit zelf niet in het onderwijs, maar heb een opleiding rt gedaan van een alternatieve lesmethode voor de Nederlandse taal. Ik ben sinds kort ook gestart met een alternatieve (noem het ouderwetse) methode voor het rekenen. Als ik wat verder ben, zal ik je laten weten of de ouderwetse methode wel werkt.

    By the way: de kennis van de Nederlandse taal wordt alleen maar slechter. 10 % van de groep 8 leerlingen is analfabeet (ook zo'n artikel in de krant). Ik ben ervan overtuigd dat het de schuld is van de lesmethodes. Sterker nog, ik ben daar zo van overtuigd dat ik mijn kinderen zelf bijschool om te voorkomen dat ze vastlopen. Mijn oudste is nl. flink vastgelopen en zie het dan maar eens terug te draaien. De jongste volgt vanaf begin groep 3 deze methode en met plezier, alleen maar omdat hij het thuis wel snapt en op school niet?!?!?

    Groetjes,

    Linda

  • meester

    Mooie praatjes over het rekenen. Kijk eens naar wat je schrijft:

    …………….die het verdiend.

    Het moet zijn: verdient.

    Gelden je eigen praatjes m.b.t. het rekenen niet voor de spelling? Iedere ochtend even oefenen, Helen!

  • helen

    Hoi meester,

    Helaas ik heb een fout gemaakt. Valt alles wat ik schrijf nu onder mooie praatjes?

    Hoe gaat het in jouw klas meester, kun je de namen van je leerlingen wel onthouden? Ook heel belangrijk! groetjes Helen.

  • ZZ

    Wat een gezeur over een d of een t. Niemand is foutloos ook u waarschijnlijk niet. Alleen zullen uw fouten betrekking hebben op iets anders dan de nederlandse taal.

  • M Lavell

    Mee eens. Maar dan heb je het over zij-instromers of herinstromers, niet over 17-20 jarigen die na de havo pabo zijn gaan doen, voor een deel ook omdat ze niet wisten wat ze anders moesten doen.

    De kern van de selectie in vergelijking met de ‘besten van de klas’ suggereert bovendien dat 0% onder die score mag presteren. Ik vermoed dat je daarmee heel wat pabo-studenten de deur wijst die heel bewust voor die opleiding gekozen hebben en ook heel wat kunnen betekenen in het onderwijs.

    Bovendien ben ik wel benieuwd welke score je tegen zou komen als je dezelfde test aan een andere groep HBO studenten voorlegt. De suggestie is een beetje dat Pabo studenten de domste HBO-ers zijn, maar ik waag dat te betwijfelen.

    Een vergelijking met de besten van de klas selecteert op rekenhandigheid en die is in groep 8 al onderscheidend. Niet voor niets volgt na groep 8 de selectie voor het vo.

    Andersom: je kunt wel willen dat leerkrachten zich kunnen meten met de besten van groep 8 (0% eronder), maar of dat een realistische eis is, weet je pas als je als je hebt onderzocht hoe groot de populatie is van studenten die binnen de marge scoort en welk deel van hen een pabo-studie zou willen doen.

    Volgens mij kom je dan bedrogen uit met je wens. Dan wil je te veel.

  • jk

    Bovendien ben ik wel benieuwd welke score je tegen zou komen als je dezelfde test aan een andere groep HBO studenten voorlegt. De suggestie is een beetje dat Pabo studenten de domste HBO-ers zijn, maar ik waag dat te betwijfelen.

    Een vergelijking met de besten van de klas selecteert op rekenhandigheid en die is in groep 8 al onderscheidend. Niet voor niets volgt na groep 8 de selectie voor het vo.

    Hier kan ik een klein tipje van de sluier oplichten.

    Ik heb op de verkorte avondopleiding pabo gezeten, daar zaten voornamelijk afgestudeerde hbo-ers door deze studenten werd de ene na de andere onvoldoende gehaald.

    Dit gebeurde in het begin van de opleiding, de slechte cijfers kwamen in alle vakken voor wat mij opviel waren de slechte cijfers bij rekenen en taal.

    Ik heb zelf toelatingsexamen gedaan voor de opleiding en toen werd mij verteld dat er maar heel weinig waren die hiervoor voldoende haalden, de eisen waren rekenen minimaal de stof van groep 8 en Nederlands op havo niveau.

    Ik heb overigens de opleiding afgebroken omdat ik mij niet kon schikken in de manier waarop er van je verwacht werd dat je les gaf. Het zal de leeftijd geweest zijn, als je de nodige levenservaring hebt dan neem je niet meer domweg aan wat een ander zegt en leidde tot grote meningsverschillen.

    Wat overigens wel opviel was dat de klas HBO-ers voornamelijk bestond uit moeders met kinderen er waren zelfs 2 hoogzwangere bij, dit zegt vind ik ook wel iets over de motivatie om bij het onderwijs te willen werken.

    Ik denk dat dit ook gedeeltelijk bijdraagt aan de problemen binnen onderwijs.

  • ex juffie

    Nee, ik heb het niet over zij-instromers maar over mensen toen ze zo'n jaar of 17 waren toen ze na de HAVO/VWO naar de PA gingen. Tot die groep behoor ik. Deze groep is nu 40 en massaal op straat gezet in de jaren 80. Dit zijn mensen die dus hun lesbevoegdheid hebben maar nooit (of bijna nooit) voor de klas hebben gestaan (behalve dan tijdens hun opleiding) en nu ook niet meer de behoefte hebben om voor de klas te staan want we zijn verder gegaan en hebben een ander beroep gekozen d.i.t.t. de 40-ers die zich nu laten omscholen tot leerkracht. Wist je trouwens dat in alle andere beroepen je bewijs van bevoegdheid na een aantal jaren vervalt als je het beroep niet uitoefend, maar dat je lesbevoegdheid tot in lengte van jaren geldig blijft????

    Ik vind de norm van de beste van groep 8 echt niet zo slecht hoor. Immers de leraar hoort meer kennis en vaardigheid te hebben dan de leerling. Anders zijn de verhoudingen verkeerd. Hoe wil je nu toch een kind iets leren (b.v. een staartdeling, blijkbaar een hele moeilijke vaardigheid voor heel veel onderwijzers…) als je die zelf helemaal niet begrijpt???? Een onderwijzer moet MINSTENS dit niveau hebben. Zo hoog is het reken-niveau van groep 8 nou ook weer niet.

    Om naar de PABO te kunnen gaan heb je als vooropleiding HAVO of VWO nodig. Dit is een bepaald niveau. En niet voor niets. Als het goed is ontwikkel je je tijdens je middelbare school tijd verder en kom je op een hoger niveau terecht dan het niveau waarop je zat toen je de basisschool verliet. Ook op rekenniveau. Zit je lager dan het groep 8 niveau dan hoor je niet thuis in het onderwijs!!!!!

  • ex juffie

    Klopt! En waarom willen deze moeder zo graag het onderwijs in? Juist! 60 Dagen vakantie, net als je kinderen!!!!! En je krijgt bovenop die 60 dagen ook nog eens ADV. In welk ander beroep vind je dit?

    Bovendien in alle andere beroepen ben je als partimer toch een tweede rangs werknemer. Behalve in het onderwijs…. daar is het eerder regel dan uitzondering dat men partime werkt. Deze dingen zijn vaak de reden dat men voor het onderwijs kiest en niet omdat men dit altijd heeft gewild….

  • ex juffie

    Op de meeste scholen worden de tafels er nog steeds ingestampd hoor. Klassikaal en individueel. Het is inderdaad de basis voor de rest. In groep 6 beheersen de meeste kinderen alle tafels en moeten ze ze toepassen in de sommen.