Er moet veel meer ICT-onderwijs komen

  • Japio

    Ik ben het grotendeels met Nico eens.

    Echter proef ik bij hem een hang naar alleen ICTonderwijs.

    Waarom niet meet het pad bewandelen van én én.

    Bijvoorbeeld 2 dagen ouderwetes onderwijs en 3 dagen ICTonderwijs. Desnoods in gestructureerde kleine groepen met begeleiding van één van de ouders. De kinderen houden zichzelf bezig, maar zijn er vragen dan kunnen ze terugvallen op een oudere. Ook kunnen er dan gestructureerde dagindelingen (wat dacht je van pauzes) gemaakt worden. Dat laat je toch niet aan een kind over?!!! Mooie boel zou dat worden. Niet door een oudere aangestuurd, maar alleen een apparaat in de hoek dat om aandacht vraagt. Wie gaat ze straffen als ze niet luisteren of geen zak uitvoeren? Gaat de computer dat doen door aangestuurde elektische pulsen in de armband van een kind.

    Want hoe zien we dat voor ons. We doen wel in deze discussie alsof we dan geen onderwijzers meer nodig hebben, maar moeten al die 6-17 jarigen dan maar alleen thuis achter de computer gaan zitten. Samen eventueel met zijn/ haar broers en of zussen. Mooie boel zou dat worden.

    Ik vind dat je het sociale aspect van school veel te veel uit het oog verliest in deze discussie. Je zegt dat het sociale contact van school ook anders ingevuld kan worden. Hoe dan? Niet ieder kind doet aan sport. Sociaal minder actieve mensen zullen zich verschuilen in hun schulp. Gewoonweg omdat dat het gemakkelijkst is. Nu worden ze verplicht van hoger hand om in een groep te functioneren. De school.

    Computer is in eerste instantie een prachtig hulpmiddel, waarmee kinderen veel meer kunnen leren dan de huidige leermethoden. Het is interactief en dat is het grote voordeel. Je krijgt één op één feedback zonder vertraging. Maak rekensommen en zie direct of je het goed doet. Tik een tekst en zie direct de schrijffouten en leert hoe het grammaticaal wel hoort.

    Ik heb eens een elektronische typecursus gevolgd en was over het resultaat zeker zo tevreden als over die van een dure betaalde menselijke cursus. Het sleutelwoord voor het succes daarbij was de interactie. Je krijgt direct te zien wat je niet goed doet. Bij welke toets zitten de zwakke plekken etc.

    Nou ja dat. JApio

  • Nico Schepen

    Japio schreef:

    'Wat is er mis met een pentium 2 600 mhz uit 2000?'

    Die mogelijkheid is creatief en kan inderdaad een oplossing zijn bij financiële problemen. Ook voor op scholen.

    Twee puntjes van aandacht daarbij:

    Bij een internet verbinding kun je dan niet permanent een virusscanner laten draaien, omdat de pc dan te traag wordt. Maar dat hoeft misschien ook niet per se, als je belangrijke tekstbestanden regelmatig op cd zet.

    Tweede punt is dat ICT-ondersteuning dan wat moeilijker wordt, dan wanner elke leerling precies dezelfde software kan draaien. En arbeid is misschien nog duurder dan een nieuwe pc?

  • Nico Schepen

    Japio,

    De ontwikkeling naar ICT-onderwijs zal zowiezo geleidelijk gaan. En dergelijke mengvormen zullen volgens mij daardoor atuomatisch ontstaan. En in die fase zal blijken of, waar en hoe ICT-onderwijs nog verder zal kunnen worden doorgevoerd. Ik denk daarbij in eerste instantie aan universitair, HBO en volwassenenonderwijs en bedrijfsopleidingen.

    Maar ik denk dat sommige 16 jarige VWO-ers ook al goed zelfstandig kunnen werken.

    Voor jongere kinderen zal een zekere vorm van begeleiding inderdaad wel nodig blijven waarschijnlijk.

    Dat kan inderdaad op school zijn. En ouders kunnen daarbij inderdaad ook een belangrijke rol spelen, op school of thuis!

    En ik denk daarbij ook aan groepjes leerlingen die elkaar in dat proces begeleiden. De vaardigheden die voor die begeleidingsstructuren nodig zijn, kunnen overigens weer prima door pc's worden overgebracht!

    Maar in principe kunnen leerlingen via video-conferencing ook permanent in contact staan met een controlerende onderwijsbegeleider op afstand. Ik bedoel hiermee voice-chat met een camera. Die begeleider kan voortdurend zien welke opdrachten de leerlingheeft gemaakt en met welke scores en kan je bovendien in beeld zien. En kan de leerling voortdurend horen praten bij taaloefeningen.

    Het sociale aspect kan trouwens ook worden verstevigd via gestructureerd gebruik van video-conferencing en leergroepjes bij de leerlingen thuis. En ook dat proces kan worden effectief worden ondersteund door ICT-vormen.

    Het is duidelijk dat we aan de vooravond staan van een totaal nieuw onderwijsconcept, waarvan we de gevolgen nog nauwelijks kunnen overzien. Ik denk dat het zeker honderd jaar zal duren eer ICT-onderwijs zal zijn uitgekristalliseerd.

    En als de technische ontwikkelingen ondertussen met dezelfde duizelingwekkende vaart doorschieten als nu, zal het onderwijs blijvend in ontwikkeling zijn. Helaas zullen wij dit niet meer allemaal mee kunnen maken.

  • Nico Schepen

    Web-video's: Future of learning

    http://www.youtube.com/results?search_type=videos&search_query=%22future+of+learning%22&search_sort=video_date_uploaded&suggested_categories=27%2C25%2C28%2C22&uni=3

    www.youtube.com/results?search_type=videos&search_query=%22future+of+learning%22&search_sort=video_date_uploaded&suggested_categories=27%2C25%2C28%2C22&uni=3

  • Nico Schepen

    Webvideo: ‘Mobile Learning Champions’

    http://www.youtube.com/watch?v=I3Hzr8lZdPU

    www.youtube.com/watch?v=I3Hzr8lZdPU