Er moet veel meer ICT-onderwijs komen

  • Michielsen

    Ach, in de 17e eeuw werd het lezen van een boek als gevaarlijk beschouwd.

    Computers nemen een belangrijke plaats in en dus dient het onderwijs hierin mee te gaan. Net doen alsof het onbelangrijk is is niet slim.

  • K. Baal

    Net zo min als een wereld vol voetballers, zangers, idealisten.

  • M Lavell

    “We leven in een democratie. Wat kunnen wij doen om de invoering van ICT-onderwijs te bespoedigen?”

    Als het je om democratie gaat, dan moet je geduldig afwachten tot de meerderheid wil wat jij wil. Als het je om beter (sneller, goedkoper) onderwijs gaat, dan moet je aan de slag.

    Ik weet niet wat jouw functie of expertise is, maar begin eens met het maken van lesmethodes die ook feitelijk goed uit te voeren zijn met ICT.

    Vooralsnog ontbreekt het ook daaraan. De meeste educatieve cd-roms zijn eigenlijk niet anders dan ‘een boek op het scherm’. En geloof me, zolang dat zo is hebben boeken de voorkeur.

    Als ICT-onderwijs ‘Een klassikale les op het scherm’ wordt, dan geef ik de voorkeur aan een klas en een leerkracht.

    Ontwikkel eens wat dat leerlingen individueel benadert, aansluit op hun ontwikkelingsniveua, hun aandacht vasthoudt en ze 1:1 voldoende uitleg geeft.

    Als dat er is, dan praten we verder.

  • Nico Schepen

    M. Lavell,

    Ik ben het met je eens dat er nieuwe lesmaterialen moeten worden ontwikkeld voor ICT-onderwijs.

    Ik ontwikkel zelf geen lesmethodes. Maar hoe overtuigen we de politiek en het onderwijs dat dat moet gebeuren en dat ICT met voorrang moet worden ingevoerd in het onderwijs? En hoe overtuigen we de kiezers die over twee jaar op die politici moeten gaan stemmen?

    En welke politieke partijen vinden ook dat ICT voorrang moet krijgen in het onderwijs? Ik stem zelf trouwens hartgrondig SP.

    http://www.sp.nl

  • M Lavell

    Door goede lesmethodes te ontwikkelen en die op de vrije markt te gooien. Leerlingen en ouders zitten te springen om inzicht in wat er geleerd en geweten moeten worden en hoe dat allemaal werkt.

    Op één cd-rom kun je daarover heel veel kwijt en het kost de wereld niet.

    Voordeel: je hoeft niet op de politiek te wachten. Hervorming van onderaf is dat. Heeeel erg SP.

  • Sans

    Dus hoeven we niet iedereen achter zo'n dom apparaat te zetten, dat alles doet, wat je het opdraagt.

  • K. Baal

    Zo zie je maar weer. Nooit geleerd dat een apparaat niet dom is?

  • Sans

    Een computer is een dom apparaat, dat een alleen maar kan optellen in de verzameling {0,1}

  • K. Baal

    Nogmaals.. een apparaat is nooit dom. van Dale: DOM: beperkt van verstand. Heeft een pc een verstand? Nee dus. Iets wat geen verstand heeft kan dus nooit dom zijn. Verstand ishet vermogen om te denken en te begrijpen. Een pc denkt niet en begrijpt niet. Eeen pc voert slechts uit. Net als een koffiemolen of een stofzuiger.

  • Sans

    Nooit van slimme software gehoord dan?