Er moet veel meer ICT-onderwijs komen

  • Nico Schepen

    Joop, zoals ik al aangaf, educatieve software staat nog maar in de kinderschoenen.

    En ik vind als SP-er inderdaad dat de overheid er voor moet zorgen, dat er in ieder gezin met kinderen een moderne pc met internet beschikbaar is, ook als zijn ouders dat niet kunnen betalen.

  • M Lavell

    Marto:“Ik ben van mening dat onderwijs door mensen gegeven moet worden. Zet een baby achter een beeldscherm en het leert niets.”

    Sinds wanneer hebben we ‘baby-onderwijs"? Dat onderwijs cq ’leren' niet schools hoeft en niet door een leerkracht gegeven hoeft te worden, laat de ontwikkeling van baby tot kleutertijd juist heel aardig zien.

    Ze leren in die tijd ontzettend veel meer dan ze ooit bij zullen leren (van lachen tot proeven tot lopen tot praten). Het zijn bovendien cruciale vaardigheden. Wat in deze tijd ‘gemist’ wordt, komt er nog maar moeizaam bij.

    Ja, daar is wel menselijk contact voor nodig, maar dat is gewoon en vanzelfsprekend contact. Daarnaast leren juist baby's en peuters heel veel van prutsen met dingetjes zonder dat iemand zich ermee bemoeit.

    Wat er op school geleerd moet worden vanaf vier jaar, is maar zeer beperkt. Lezen, schrijven en rekenen. Dit is de basis, de rest is bijzaak. Het technische deel daarvan; letterherkenning, klankherkenning, woordkennis, etc., kan heel goed ook met de computer. Het kan trouwens ook met de krant of een voorleesboekje.

    Wat blijft is de noodzaak van contact met mensen. Maar dat kan gewoon contact zijn. Dat hoeft niet per se in een klas. Die school en die klas is er niet omdat dat didaktisch zoveel meer oplevert, maar omdat dat de beste vorm _was_ om het onderwijs in te organiseren. Of dat nu nog steeds zo is, kun je je afvragen. Schoolonderwijs is duur.

    Ander ding: zoals je voor jezelf niet ingewikkeld gaat staan koken, je neemt genoegen met een boterham, ga je wellicht ook niet voor jezelf ingewikkeld leren. Je neemt genoegen met wat je weet.

    Motivatie om te leren en te weten haal je wellicht inderdaad vooral bij andere mensen vandaan. Misschien is contact met medestudenten en docenten daarvoor van belang. Ik sluit het niet uit.

    Maar juist vandaag is de onderwijspraktijk steeds meer gericht op zelfstandig leren en het terugdringen van dat contact op school (met name MBO/HBO/WO en ook enkele VO scholen). Het wordt in feite ‘zomaar’ overboord gezet zonder dat we weten of dat contact van belang is en in welke mate dan. Bovendien ontbreekt het aan een ICT systeem dat dat real-time contact tussen de studenten dan in ieder geval via de digitale snelweg zou kunnen leggen.

    Het zou een alternatief kunnen zijn. Technisch is het mogelijk.

  • Nico Schepen

    Nog meer argumenten voor meer onderwijs via internet:

    1 Sommige leerlingen kunnen niet naar het onderwijsgebouw komen wegens ziekte of handicap of omdat ze geen geld hebben om bij de universiteit in de buurt te gaan wonen.

    2 Veel leerlingen en studenten raken op school of in het studentenhuis getraumatiseerd doordat ze voortdurend worden gepest. Soms leidt dat tot blijvende WAO.

    3 Veel leraren raken langdurig overspannen door het onderwijs. Gevolg is hoge kosten voor de WAO.

    4 Schoolgebouwen zijn vaak het doelwit van vandalisme en brandstichting. Dat kost giga veel geld.

    5 Op school komen veel leerlingen in aanraking met criminele vrienden. Vooral op de lagere vormen van het VO.

    6 Veel leerlingen krijgen op school een hevige weerzin tegen leren en de authoriteit van de leraren door de saaie en vervelende manier waarop het onderwijs wordt gegeven. Het resultaat is dat zij zich als volwassene onvolwassen opstellen op het gebied van kennis en soms weinig verantwoordelijkheid nemen voor hun leven.

    Daardoor kunnen zij o.a. het slachtoffer zijn van manipulatie door de rechtse politiek en tv-reclame. En daardoor nemen ze soms levensbeslissingen die leiden tot ellende. Bijv. criminaliteit, verkeerde voeding, roken, conflicten niet kunnen oplossen,verkeerde beroepskeuze, kinderen niet kunnen opvoeden, roken, drugsgebruik, enz…

    7 Veel leerlingen lopen psychische problemen op door de stress van het schoolsysteem: druk rooster, haasten, grote scholen met meer dan duizend leerlingen, schrikken van onverwachte overhoringen, tentamenstress, enz

    8 Het klassieke onderwijs verrzuimt vaak om leerlingen te motiveren of om zelfs maar uit te leggen wat het doel is van allerlei schoolvakken, bv wiskunde, Duits en geschiedenis.

    9 Het huidige onderwijs besteedt vaak veel te weinig aandacht aan beroepsvoorlichting en psychologische begeleiding van leerlingen door deskundigen en aan het signaleren van psychische problemen via vragenlijsten en gesprekken.

    10 Op veel opleidingen ontbreekt de relatie met de praktijk. Vooral op VWO en universiteit.

    11 Scholen leren leerlingen vaak niet hoe ze op een geweldloze manier met elkaar om kunnen gaan.

    12 Klassieke lessen op scholen ontaarden nu niet zelden in een totale ‘pestzooi’. Een chaos van geschreeuw, getreiter en geklier. Het onderwijs resultaat is in die situaties minimaal.

    Als het onderwijs meer gegeven zou worden via pc's en internet, kunnen er leraren worden vrijgemaakt om aandacht te besteden aan bovenstaande zaken.

    ICT-onderwijs moet met absolute voorrang worden ingevoerd in alle vormen van onderwijs.

  • Marto

    Ik ben met je eens dat veel dingen anders moeten, maar ik geloof niet in ‘de computer’ of in ‘ICT-onderwijs’. Zoals jij het beschrijft is het veel te vrijblijvend.

    Bovendien zullen sociale problemen niet oplossen door een computer te gebruiken. Of het op een andere manier beter zal gaan, moet nog blijken. Daar is geen ervaring mee of bewijs voor. Als je kijkt naar het verleden of naar andere culturen dan blijkt dat sociale problemen ook zonder “de school” bestaan.

    Er zijn ook veel leerlingen die een hekel hebben aan de computer en dus op deze manier ‘niets’ zullen leren. (Net zoals er nu leerlingen zijn die een hekel aan boeken hebben.)

  • Nico Schepen

    Geleidelijk zal de aardolie opraken en de vraag ernaar mondiaal toenemen. Dit belangrijke probleem staat bekend als ‘Peak oil’.

    De brandstofprijzen zullen daardoor vermoedelijk steeds verder stijgen.

    Internet-onderwijs in je eigen huis kan bijdragen om het energieverbruik te verminderen. Het spaart namelijk benzine.

  • ZZ

    Ik ben voor. Het komt voor mijn zoon te laat maar het had hem een hoop ellendige schooljaren bespaart.Ook bovenstaand is iets wat niet zo heel lang meer op zich laat wachten en ik zie dan ook alleen maar voordelen in internet-onderwijs. Voor diegene die geen computer hebben kunnen we dan weer een subsidie regelingetje bedenken, no problem. Daarbij, je betaalt nu ook schoolgeld dus als je daar dan een computer voor aanschaft is dat probleem ook de wereld uit.

  • Sans

    Waarom 7 argumenten? Waarom niet één goed argument?

  • ZZ

    Deze 7 zijn samen 1 goed argument!

  • Nico Schepen

    Ik zie hierboven minstens vijftig goede argumenten om snel krachtig te investeren in ICT-onderwijs.

  • Japio

    Waarom perse een moderne computer?

    Wat is er mis met een pentium 2 600 mhz uit 2000.

    Meeste applicaties draaien daar prima op. Deze is voor 100 euro te koop.

    Geen zware games, maar wel alles voor educatieve doeleinden.

    Koop'm op afbetaling en je zit op 8 euro per maand gedurende een jaar.

    En tja dan zullen er nog steeds zijn die dat niet kunnen betalen, maar dat zijn er weinigen.

    Ik bedoel maar dat de drempel dat iedereeen een pentium4 in de kamer moet hebben, helemaal niet genomen hoeft te worden.