Er moet veel meer ICT-onderwijs komen

  • Nico Schepen

    1 ER MOET MEER ICT-ONDERWIJS KOMEN

    Ik vind dat het onderwijs in Nederland inhoudelijk véél meer moet worden aangeboden via ICT. Bijvoorbeeld via internet. Hierbij kan o.a. gebruik worden gemaakt van ‘streaming video’, ‘video conferencing’, Podcast, voice-chat, tekst-chat, forums, weblogs en email. Dit geldt voor alle vormen van onderwijs, inclusief de universiteiten.

    2 VOORDELEN VAN ICT-ONDERWIJS

    Die ontwikkelingen zouden erg veel geld uitsparen. Want dan zijn er uiteindelijk minder docenten en gebouwen nodig. Het geld en personeel dat daardoor vrijkomt kan worden gebruikt voor een betere persoonlijke begeleiding van studenten en voor verbetering van het onderwijs.

    Er kan dan ook meer onderwijs en begeleiding gegeven worden op andere gebieden zoals medemenselijkheid, normen en waarden, beroepsvoorlichting en preventie van psychische en medische problemen.

    Ook kan een toename van internet-onderwijs het nijpende kamertekort voor studenten verminderen.

    3 BELEMMERENDE FACTOREN VOOR INVOERING ICT-ONDERWIJS?

    Wat zijn de belemmerende factoren voor deze ontwikkelingen?

  • M Lavell

    “Wat zijn de belemmerende factoren voor deze ontwikkelingen?”

    Er zijn er twee. De eerste is dat onderwijs via internet, intranet of enig netwerksysteem, de bezoekplicht onderuit haalt.

    Dat lijkt me overigens een zegening en zou nog veel meer geld besparen en zelfs een hulp kunnen zijn bij het oplossen van files en luchtvervuling, maar in de hoofden van ‘grote mensen’, vooral bestuurders en politici, stuit dat toch op problemen.

    Straks gaan al die kids ipv een lesje achter het scherm volgen, op straat hangen. Stel je voor dat blijkt dat ze voor leren geen 1000 tot 1600 uur per jaar nodig hebben, maar maar de helft?

    Nummer twee is natuurlijk het feit dat het heel veel banen zou schelen. Daar gaat het onderwijsveld zelf niet aan meewerken natuurlijk.

  • K. Baal

    Bijvoorbeeld het niet hebben van pc's

  • Nico Schepen

    M. Lavell, ik ben het helemaal met je eens.

    Ik denk bovendien dat door ICT-onderwijs er tijd en geld kan worden vrijgemaakt in het onderwijs om te werken aan een gedragsverandering bij de leerlingen en studenten. En dat is hard nodig als we een maatschappij willen met minder geweld en criminaliteit.

    We leven in een democratie. Wat kunnen wij doen om de invoering van ICT-onderwijs te bespoedigen?

    Zie ook:

    http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2177&i=5&t=5&v=f

    http://www.prikpagina.nl/list.php?f=2177

    http://www.e-learning.startpagina.nl

    K. Baal, zouden er nog scholen bestaan die geen pc's hebben?

    Leeft er een nog onontdekte stam in de moerassen van de Biesboch? :-)

  • Nico Schepen

    Als we nu ICT-onderwijs versneld gaan invoeren, schat ik dat dat over tien jaar tot een kostenverlaging zal leiden van minimaal 30%. Dat zijn dus gigantische bedragen!

    Bovendien verwacht ik dat de onderwijskwaliteit enorm zal stijgen. Bovendien kunnen de studieresultaten veel beter worden, doordat het onderwijs leuker kan worden gemaakt, o.a. met leuke en mooie filmpjes en uitdagende leervormen die goed zijn toegesneden op de individuele situatie van de leerling.

    Ook kan het onderwijs dan meer aandacht besteden aan communicatie en omgangsvormen, bijvoorbeeld door anti-pest-projecten. http://www.pesten.startpagina.nl

    Dit kan uiteindelijk ook leiden tot een aanzienlijke stijging van de arbeidsproductiviteit in ons land en een daling van de werkbelasting van het onderwijspersoneel en een betere sfeer op scholen en in de hele samenleving. Kortom: meer welzijn!

    Nodig is goede overheidsaansturing, standaardisatie van de gebruikte software-'platforms', voldoende ondersteuning door deskundige ICT-mensen! en omscholing van de leraren.

    Nu voldoende investeren in ICT zal over tien jaar leiden tot enorme voordelen!

    Ik verwacht dat er over twintig jaar zelfs een kostenbesparing in het Nederlandse onderwijs mogelijk is van 60%. Dit als gevolg van de invoering van ICT.

    De files kunnen tegen die tijd sterk verminderen doordat internet dan op veel gebieden veel beter zal worden toegepast dan nu. Bijvoorbeeld op het gebied van e-commerce, e-dating, e-communities, e-learning en tele-werken.

    En dat zal inderdaad heel goed zijn tegen de luchtvervuiling.

  • Sans

    Nee, alsjeblieft, nog meer achter die kutcomputer. Onderwijs vindt plaats tussen echte mensen in een 3D-klaslokaal met stem, mimiek, gebaren en een bord. De computer mag een hulpmiddel zijn, maar hij moet niet de baas worden.

  • esther

    ik zie nog steeds de beelden van Wim Kok voor mijn neus; een kind van 12 die aan hem verteld hoe de muis in verbinding staat met de pijl op het computerscherm!

    de docenten die ik nu heb bestaan voor een deel uit coputerleken

    zelfs zo erg dat ik tijdens het vak ICT (!!)mijn docent constant moest verbeteren en het mijn medestudenten zelf moest uitleggen omdat hij dat zelf niet kon

    zolang die kloof blijft zie ik ICT echt nog niet doordringen in het onderwijs …face to face contact blijft altijd bestaan

  • K. Baal

    Zo is het. Onze kinderen moeten leren rekenen met een telraam, leren schoonschrijven, veel zangles en kleien en leren commmuniceren met een postduif. Dan komen we er als we moeten concurreren met de buitenlanden.

  • Sans

    Ja, niet iedereen is een computerfreak en een premier heeft wel wat beters te doen dan achter een computer te zitten. Van Agt zat ook niet achter de typemachine. En mijn draadloze muis verschilt niet veel van mijn afstandsbediening.

  • Sans

    Een wereld vol computerfreaks wordt geen betere wereld.