Er moet veel meer ICT-onderwijs komen

  • K. Baal

    Pfffffffffffff…. moet ik dat ook nog uit gaan leggen?

  • A. Mors

    Een voordeel is dat de informatie of leerstof makkelijker te verzamelen is.

    Een nadeel is dat een leerling, maar ook een volwassene, van een computer niet leert studeren. Wil je iets nieuws bedenken dan kun je dat niet, omdat je dit niet van een computer leert.

    Mensen worden alleen door (andere) mensen gemotiveerd.

  • Nico Schepen

    A. Mors,

    Via internet kunnen ook lesprogramma's worden aangeboden over studievaardigheden, creatief denken en brainstorming. Maar ook over bijv. beroepskeuze, levenskeuzes, communicatie, ‘vredesonderwijs’, pestpreventie, relatietherapie, motivatie en emotionele gezondheid.

    De stelling dat een computer niet motiverend is stamt uit de tijd van MS-DOS 3.0 De jeugd weet nu beter. Internet kan een enorme kick geven. Games, cartoons, MP3, voice-cam-chat (Skype), ‘Shoutcast’, blogs, e-dating, Ipod, Podcast, ‘streaming video’, forums, websites, email, enz…

    En al deze zaken kunnen niet alleen passief worden geconsumeerd, maar ook actief worden ‘gecreëerd’ door de gebruikers.

    En dit is allemaal nog maar het prille begin… Beeldschermen zullen in de toekomst veel groter en platter worden. Software zal veel makkelijker te bedienen worden. Lesprogramma's zullen veel meer recht gaan doen aan de mogelijkheden van de pc, enz, enz…Deze exponentiële ontwikkeling zal nog minimaal vijftig jaar in een duizelingwekkende snelheid doorgaan.

    Voor lesprogramma's via internet kunnen de allerbeste tekstschrijvers, filmmakers, onderwijskundigen en artiesten van de wereld worden ingeschakeld. Lesprogramma's kunnen internationaal worden verspreid na vertaling.

    De leerlingen kunnen deze lesprogramma's op school volgen of thuis, bijvoorbeeld samen met een of meerdere medeleerlingen.

    Er kan hierbij voortduend contact zijn met leraren en medeleerlingen via video-chat.

    De overheid moet nu radicaal en krachtig gaan investeren in ICT-onderwijs, want anders zal ons land over twintig jaar op economisch gebied een achterliggend gebied zijn. Ingehaald door landen als Indonesië en China.

    De technische ontwikkelingen verlopen in een duizeligmakend tempo. De overheid kijkt toe. Slaperig, verdwaasd en verlamt.

    ———————————————————————-

    Mensen die het met mij eens zijn, wil ik vragen om deze discussie te copiëren naar andere webforums, of af te drukken in een schoolkrant of ander tijdschrift.

  • S Tilte

    Ja leg dat nou eens uit!

    Ook waarom zelflerende softwere niet zou kunnen bestaat.

  • K. Baal

    U iets uitleggen is als water naar de zee dragen.

  • S Tilte

    Id dat dan het enige waar jij dan verstand van hebt?

  • K. Baal

    Verstandigen leren van anderen. Middelmatige leren door schade en schande. Domoren leren niets, zij weten al alles. Het voordeel van verstand is dat men zich dom kan houden; het omgekeerde, en dat toont u overduidelijk aan, is moeilijker.

  • Marto

    Ik ben van mening dat onderwijs door mensen gegeven moet worden.

    Zet een baby achter een beeldscherm en het leert niets.

  • Nico Schepen

    Marto,

    Er bestaat educatieve software voor kinderen vanaf drie jaar, met een aangepast toetsenbord voor peuters.

    Het werkt met grappige tekenfilmpjes. De kinderen zijn er dol op.

  • Joop

    Mijn leerlingen zijn de computer al weer zat hoor. die vragen of ze aub weer gewoon les mogen hebben. Met een verhaaltje en aantekeningen.

    computers zijn net als boeken en rekenmachines, hulpmiddelen bij het leren.

    (ps er zijn in Nederland nog genoeg leerlingen die thuis geen computer hebben of een hele slechte en dus niet zomaar kunnen meekomen met al deze ontwikkelingen. zal je als SPer wel moeten weten en zal je zeker een zorg moeten zijn)