Groep 2 overdoen ???

  • Kob

    Dan zouden alle kinderen van oktober, november en december die normaal doorgestroomd zijn toch boven de 11 uitkomen??????????Of zie ik dat verkeerd. Graag uitleg.

  • M Lavell

    Waar doel je op? Op deskundigheid of doorstromen met tienen?

    Hoe dan ook: als het een ongeschreven recht is, wat moet je dan doen om het te krijgen als je het niet krijgt?

  • M Lavell

    Dat klopt. Zij horen ook al sinds 1985 gewoon door te stromen. Dat dat in de praktijk niet gebeurt is een ander verhaal.

  • Sans

    Om een schriftelijke motivatie vragen en daar zoveel mogelijk tegenin gaan. Vragen of ze een rapport hebben aangelegd van gebeurtenissen met datum en tijd waaruit de gestelde beoordelingspunten blijken.

  • Kob

    Maar waarom moeten ze dan doorstromen en waarom gebeurt dat op geen enkele school?????

  • M Lavell

    Ze moeten doorstromen omdat ze meetellen. Sinds 1985 is er geen verschil meer tussen kleuterschool en lagere school. Het is allemaal basisschool. Van groep 1 t/m 8

    En sinds die tijd staat in de wet dat de school een ononderbroken schoolloopbaan in acht jaar moet bieden. Niet meer zittenblijven dus. Bovendien is 1 oktobergrens die voordien gold meteen ook afgeschaft.

    De basisschool doe je in 8 jaar, of korter. Niet langer.

    Er zijn scholen die die 1 oktobergrens allang niet meer hanteren, maar inderdaad, de meesten doen het nog wel. Hoe dat komt? Omdat er geen straf op staat als scholen de onderwijswetten overtreden.

  • Angelique

    M Lavell. U lijkt er veel vanaf te weten. Wat moeten mijn man en ik doen wanneer ze er op staan, dat onze dochter een extra jaar in groep 2 blijft. Mijn man en ik vinden dat ze een kans verdient om zich te bewijzen. De school wil daar neits van weten. We praten als Brugman, maar het lijkt of we tegen een muur praten. Het is hun verantwoording dat onze dochter zich lekker in d'r vel blijft voelen (vinden zij tenminste). Ze zeggen dat ze sociaal emotioneel er nog niet aan toe is. Wij zijn er echter van overtuigd dat het haar karakter is.

  • M Lavell

    “Het is hun verantwoording dat onze dochter zich lekker in d'r vel blijft voelen (vinden zij tenminste). ”

    Nee. Dat is jullie verantwoordelijkheid. Jullie zijn de ouders en hebben het ouderlijk gezag. De school heeft eigenlijk niks over jullie kind te vertellen.

    Wel alles over de school hoor, dus als men voet bij stuk houdt (in mijn school gebeurt dat niet), dan zit er niet zoveel anders op dan een andere school te zoeken.

    Wat je kunt proberen is achterhalen of deze school het ‘kleuterverlengen’ als zittenblijven (doubleren/vertragen) ziet. Vaak denkt men dat kleuterverlengen niet als zittenblijven telt. Soms wordt het zelfs preventief gebruikt om zittenblijven te voorkomen. Terwijl het gewoon hetzelfde is. Dat dat hetzelfde is, kun je aantonen met die GOA monitor. Je kunt het ook heel concreet in een mailtje aan de inspectie vragen.

  • zita

    Hoi Angelique,

    Mijn jongste zoon (intussen 12 jaar) moest van school nog een jaartje extra kleuteren omdat hij te speels was voor groep drie.

    Ik heb destijds de schoolbegeleidingsdienst ingeschakeld. Die hebben een kort onderzoek gedaan en waren het met mij eens. Mijn zoon was wel degelijk aan groep drie toe, maar had wel wat extra begeleiding nodig.

    Groetjes van Zita.

  • Angelique

    Wij weten dat onze dochter wel iets achter is, maar dat is naar onze mening de fout van school. De invallerares heeft haar tot februari aangezien voor een kind van groep 1 (door haar lengte en haar verlegenheid). Wij hebben het idee dat onze dochter moet boeten voor de onervarenheid en de blunders van de juf. Dus een test zal zeker uitwijzen dat ze extra hulp nodig zal hebben en wie weet zelfs groep 3 over zal moeten doen. Maar verdient ze geen kans?